AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.338

Väghållning Och Komfort

Sida 1 av 2
B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Hej!
Har ingen som helst aning om vad lr hur jag ska göra för att få så bra komfort kontra väghållning som möjligt i min 523i E39 Touring -00. Jag vill inte den ska bli för stötig men samtidigt vill jag ha bra väghålning, och är heller inte så pigg på att sänka den. Just nu sitter det 16" BBS fälgar med 16" 225/55 däck på, och dom däcken är som nya så helst vill jag inte köpa nya 17" ...typ...fälgar med tillhörande däck ännu ?

Vore oerhört tacksam för förslag från alla kunniga inom ämnet!

O.B.S Cirka pris på förslagen vore också bra!

Rekomenderar dig att montera ett Sachs Performance väghållningskit. Tillsammans med dina 16" tror jag att du får en mycket väl avvägd kompromiss mellan sport och komfort, något vassare än BMW's egna M-sportchassie.

Du köper den hos AutoExperten. Priset ser du på Länk

Mvh,
Kalle
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Kolla också på forza.se dom har bra prylar för din kärra! köpte själv sänkningssats,(Bilsteindämpare+Fjädrar)från dom,helnöjd!
Peter.

Ulke
Rekommenderar att du köper Bilstein Sportdämpare och Eibach fjädrar, sänker visserligen lite grand i regel.....men bara marginellt och väguppträdandet blir kalas samtidigt som komforten bibehålls.....

Sedan när dina däck är slut så skadar det ju inte att byta upp en rugga för att slipa det där sista som du får av lägre gummin och mera fälg....

//Ulke
B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Hmmm......tack för svaren men det verkar finnas en del att välja mellan och det blir ju lite av en chansning. Det jag inte vill är att den blir alldeles för stötig.

Sen finns det väl en del att göra med olika bussningar vad jag förstår men är inte hemma på området så en förklaring av vad lr vilka bussningar som ska/bör bytas för att uppnå bättre komfort/väghållning vore trevligt...:)

Ulke
Hmm får förtydliga mitt tidigare inlägg ser jag. Det finns 2 modeller av Bilsteins gastrycksstötdämpare för bil, dels har vi Bilstein Sport som är en dämpare som är avsedd att ge goda vägegenskaper på bilar med en liten (20mm) eller ingen sänkning alls...dessa dämpare sitter från fabrik på en del M-modeller av BMW...

Bilstein Sprint heter den dämpare som är avsedd för chassiesänkta fordon, denna dämpare/fjäderben är kortare än originalet för att passa bättre ihop med fjädrar som sänker lite mera...

Har egna erfarenheter av både Sprint o Sportdämparen och då främst ihop med antingen H&R eller Eibachs fjädrar...

Denna kombination ger mycket fina vägegenskaper och god komfort (glider över brunnslock och ojämnheter på ett föredömligt sätt)

mvh Ulke
B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
OK...som du ser är jag inte alls hemma på området....:)

Ok...som du med andra ord skrev redan i ditt första inlägg...:P....Bilstein Sport och Eibach fjädrar.....vet du exakt hur mycket sänkt bilen blir ?

B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Någon annan som vet hur mycket sänkt bilen blir.....samt om det är svårt att byta själv..har alldrig gjort just detta ?

E det inte en myt att stora fälgar ger bättre väghållning ?

Fälg väger mer än däck = mer ofjädrad vikt = sämre i väghållningsperspektiv.

visst har bredare däck större footprint och lågprofil påstås att kränga mindre MEN större rullmotsånd och även möjligtvis att styvare, lägre däck inte klarar samma "slip angle" som mjukare eftersom mjukare har enklare att "vridas"

slip angle är vinkeln som uppstår i mönstret vid sidokrafter jämfört med 0 i sidokraft.

Detta är som jag har förstått det OCH DET BEHÖVER ABSOULT INTE VARA RÄTT TILL 100%

Men något jag därimot vet till 100% är att det är bättre köpa 16" riktigt bra än 17" hyffsat! Om man är ute efterväghållning iaf!

B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
köper jag 17" så inte köper jag nått skit inte...sparar hellre tills jag har råd med kvalitet!

I Sachs Performance- kitet ingår Sachs-dämpare och Eibach sänkfjädrar - avstämda till varandra och utprovade.

Bilstein är också mycket bra grejor... men man kan ju undra varför det sitter Sachs/Boge som original på BMW och Alpina, och inte Bilstein?

Mvh,
Kalle
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Sachs Perfomance set sänker 35 mm, rätt mycket. Precis som B.M.W. är jag ute efter något som skärper upp bilen en aning men den får inte se "baktung" ut.

/M

Min bil:
Länk
Om man kör med standard 15" eller 16" fälgar så är det för mycket med 35 mm sänkning, anser jag (rent utseendemässigt då alltså), har man däremot 17" eller större är det tämligen perfekt!

Mvh,
Kalle
Ulke
Kalle Hansen

som standard sitter det sachs/boge på bmw.......

På de sportigare med M-paket sitter det Bilstein...

//Ulke
B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
tegel..huvet på spiken..inte se baktung ut var rätt beskrivning, det måste väl finna nått kit som bara sänker "Typ" 1 cm leller liknande? Det skulle vara lagom känns det som, och jag har nog bestämt mig redan nu för att inhandla 17" till sommaren och förmodligen sätta på vinterdäck på dom BBS fälgarna som sitter på nu.

Och det är just detta oms gör det så svårt för mig....det ena sitter orginal på fina bilar...å det andra sitter också orginal på fina bilar...:)

Vill höra...köp det eller det så blir det så eller så....på ett ungefär alltså...:)

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
BMW:s egna M-chassie sänker 2,5 fram och 1 bak. Det verkar perfekt tycker jag.

/M

Min bil:
Länk
Ulke,

Nej, det stämmer inte. Sachs/Boge tillverkar dämparna även till M-paketen, samt M5, M6, M3, M3 CSL och så vidare.

På 80- talet satt det dock Bilstein-dämpare på vissa modeller, såsom E28 M535i och E30 325iM.

Mvh,
Kalle
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
En bra grej är man vill komplettera en "lagom sänkning" eller bara få bort den fula glipan fram är att montera ditt "sänkningsfjäderskålar" som de kallar det hos Schmiedmanns: Länk

De flyttar fjädern längre upp några mm så att bilen ser ca 5-10mm lägre ut fram utan att bli fjädringen behöver bli hårdare eller stötigare för det, pricken över i:et verkligen!

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
större fälgar är sämre på allt! Skall du ha bra prestanda skall du hålla dig till 15" eller 16" och gå på bredare fälgar. Större fälgar är tyngre (vilket säger sig självt) vilket innebär att det är större ofjädrad vikt som påverkar både väghållning och acceleration. Sen innebär också att den lägre profilen på däcken ger sämre komfort. Så satsa på så lätta hjul som möjligt.

Visst har du sett sportbilar med stora fälgar men det är delvis för att få plats med bromsoken men då brukar man också göra fälgarna så lätta som möjliggt. okej, lite för syns skull sätter man väl stora fälgar.. ;-)

BMW 525i 24v -90
B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Plexan.....har 8" breda fälgar nu med 16" tums däck på....lagom bred på dom fälgarna tycker du lr ?

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Plexan> håller inte helt med dig ang fälgarna... Större fälgar är inte sämre på absolut allt, sportbilarna har stora fälgar för en större rullomkrets och utväxlingens skull(man kan växla lite senare). Dessutom är lågprofildäck styvare, vilket ger bättre väghållning i kurvor.
Vikten behöver inte hellre vara hög, 19" M3 magnesium fälg tex väger nästan lika mkt som vanliga 16"...Från 15" till 17" är en klar uppgradering av väghållning, men däremot 18-19" är mer för fåfängans skull...:-)

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.