|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
haimaul |
Ja, jag vet att det betyder bränsleinsprutning! Men är det egentligen så mycket att skylta med på en bil år 2005? Hur många nya bilar har förgasare? Att ha ett "i" i modellbeteckningen känns idag ganska onödigt. På åttiotalet var det väl rätt vanligt med "16V" och annat för att påpeka att man använde fyrventlisteknik. det har försvunnit nu. Men "i" lever kvar. Varför? Bränsleinsprutning känns som sagt inte direkt som någon unik tekninsk utrustningsdetalj. __ When in this charming car, this charming man... |
| Håller med, idag verkar det snarare vara ett sätt att tala om att bilen är bensindriven. | |
|
Nu börjar det iofs dyka upp en hel del vvt-i, fsi m.f. men jag håller med dig. Helt onödigt! Ok för Turbo, Quattro, AWD och andra utmärkande egenskaper men variabel ventilstyrning och direkt insprutning är ju inte direkt unikt. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Två orsaker: 1. För att skilja diesel från bensin 2. För att det ser snyggare ut: BMW 520i BMW 520 |
|
|
Några nya bilar byggs fortfarande med förgasare i Europa;) märket Zastava bland annat, det var ett reportage i Tyska Autobild härom veckan, festligt! Att BMW fortsätter beror säkert på, som flera tar upp med hålla redapå Bensin och Diesel, dom flesta andra tillverkare har tagit bort "i" och "E", MB, Audi Opel osv. Men BMW måste ju vara annorlunda, det är väl därför vi inte kommer se något BMW med blinkers i backspeglarna. Mvh Stephan |
|
|
Tycker att alla beteckningar utom modellbeteckningar är av ondo!! Jag förstår att biltillverkarna vill att folk skall se vilken modell det är som kommer körandes, sen är ju bl.a BMW smarta som gör så att man i modellbeteckningen kan utläsa vad det sitter för spis i den.. Men varför smeta på vad det är för motor i den tex 2.4 Turbo? Hur många hjul den driver på, hur många växlar den har eller om den har airbag (tror det är förra modellen av bl.a Mazda som hade just ett AIRBAG märke på luckan)! Otroligt! Tycker också att i:et skall bort! =) |
|
| Håller med dig Constrictor. Ändå är det bättre nu än på 1980-talet, då en bils bakände kunde vara prydd av märken som sade 16V, turbo, 5 Speed, Airbag, ABS, 4WD, 4WS, GLSI och gud vet vad. Lite bättre har det faktiskt blivit. | |
|
det som MB kör med är ju riktigt löjligt:TURBODIESEL och KOMPRESSOR som dom smetar på bakluckan:) Mvh Andreas |
|
|
Constrictor, vet inte om jag tycker att BMW är så smarta längre, om man tar bensindrivna E46 som exempel så har både 316i och 318i en 1.9 liters motor, 323i har en 2.5 liters, faceliftade 320i har 2.2 liters ... undantagen är gamla 320i samt 325i och 330i som faktiskt har "rätt" beteckning. I bästa fall är BMW "halvsmarta", det är mindre än hälften av beteckningarna som stämmer ... :-) |
|
|
Äh! det är ju skitsnyggt: KOMPRESSOR!!!! KLART det skall stå det på skuffluckan om man har det! Likaså TURBODIESEL! Bäst är 300TDT 4-MATIC!!!! Fram för mer originalloggor i krom :-) Jag är nu en motvals-kärring...men jag gillar emblem...huhu! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Vem minns inte Fords GXLR modeller!! Freude am fahren |
|
|
Håller med KRAFTWERK ,modellbeteckningar som är enkla stilrena pryder bilen och det har Bmw fast favoriten är 164E bak på en volvo 1972 årsm och det är min personliga åsikt. mvh |
|
|
Ford Capri hette t.o.m. GTXLR BMW CS #5206 |
|
|
På min Merca från 1970 står det AUTOMATIC på luckan, det ser man inte på några bilar numer. BMW CS #5206 |
|
|
På min gamla E12:a med automat stod det AUTOMATIC på bakluckan, mycket snyggt! Det var lite märkvärdigt på 70-talet. Sen kan man ju dra en parallell till jänk-bilar, dom har haft automat sen 40-talet, när såg du en jänk-bil med "automatic" på bakluckan?? |
|
|
Jag vill att det ska stå "510 D6" i krom på min lastbil :)) (chipad 460 = 510) |
|
Helga |
Amazon 123 GT!!! Amazaon 122S //Helga |
|
Den absolut bästa/värsta modellbeteckningen är väl ändå MB CE 300-24-V eller vad där nu stod för gigantisk blaffa bak på de där Merca-coupéerna... Huvva :) Klart att en BMW med insprutning ska heta i! Synd att beteckningen ii försvann :) Mvh, Kalle |
|
| Det heter även iTunes trots att Tunes hade vart tillräckligt. | |
|
Eller MB 190E 2,3-16. Ja, BMW 2002 tii var en klassiker. Med det sista i:et monterat lite högre upp |
|
| Själv så väntar jag på att BMW skall återuppväcka dubbel i beteckningen på någon kärra. 2002 tii hur coolt var inte det... ;) 120 tii med turbo runt tvåhundrafemtiolappen blir dubbelt så coolt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.