|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
nja, med sísta transferkurs på 9,24 igår 22.15 så kommer man knappast ner på 9,15. Vid en banköverföring (det enda jag använder, jag kör aldrig kontanter) landar kursen runt 9,27 skulle jag gissa. Kontant kanske 9,35. Säg att man får den för 34200 euro i bästa fall, det blir 317'. sedan transport, bes osv c:a 11' kr, samt 20' kr för 19". mvh Johan |
|
Johan, det måste väl gå att prutta(pruta)...:) också..:) Eller kanske du får "autospinn", "sterio" och "servicebocken" med på köpet istället..:) |
|
autospinn, hehe.... |
|
ajdå.. den skulle man ju haft istället.. att man aldrig kan ha is i magen och vänta lite, det är ju ändå vinter... mvh evers |
|
|
Rolex: Länk ...och jag trodde att alla bilar, även de i Tyskland, var prutbara... ;) / Mvh Joakim Länk |
|
|
ufo: Man märker att du aldrig köpt bil i Tyskland! Speciellt inte på en aukt. Bmw-handlare.... Prutmån på 7,6% som du föreslog? Skulle vilja se Bmw-försäljarens min när du lägger fram detta förslag på en fin o felfri bil hos en aukt. handlare.... Att du länkar till forex.se förstår jag inte heller? Deras euro-kurs står i 9,3582 idag, och var ÄNNU högre den dag som jag skrev mitt förra inlägg i denna tråd.... Återigen frågar jag vart du VÄXLAR för 9,30....? Jag frågade inte efter valutakurs vid banköverföring heller. Förresten; Din egen bil Länk verkar vara till salu? Du verkar inte ha någon framgång med denna försäljning antar jag, efter att sett den ute i annons de senaste x månaderna.... Men det är ju klart, prutar du "bara" 7,6% på den (slutpris alltså 193.100kr på din bil) så är den ju ändå för dyr.... 7,6% var ju alltså samma procentsats som du föreslog att det skulle prutas på den aktuella Estorilblåa M3:an.... (34.900eur x 9,3 = 324.570 - 7,6% = 300.000sek) Please; rest your case..... /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Jag har totalmissat att dom har en svensksåld Titansilver M3 -02:a hos BMW Solna. Kanonfin i lacken 329.000 4500-5000 mil. Ingen SMG dessvärre och självklart så var den såld när jag hittade den igår eftermiddag... Den hade man nog kunnat få ner till närmare 300.000. Och då kunde det ha varit intressant, Keep Your Distance! |
|
|
Rolex, jag har prutat 10% på en 540iT 96:a för ca 5,5 år sedan på aukt BMWhandlare på telefon.... har inte varit nere så många ggr men ringt åt andra på bilar och några ggr år mit själv och konstigt nog har BMWåf många ggr varit ganska prutvilliga. |
|
|
Rolex: Jag har prutat i den storleksordningen (7-8%) på bilfirma i Tyskland. Har iofs inte handlat av auktoriserad BMW-handlare men varför skulle man inte kunna pruta hos dem? När du växlar lite större belopp kan du få några ören bättre kurs hos Forex. |
|
|
Rolex: OK, då är vi överens om att jag aldrig köpt en bil av en aukt. handlare i Tyskland. Faktum är att jag bara "höftade" vad man kanske skulle kunna få loss den bilen för...och 7,6%, som du säger att det var, verkar ju inte vara något större problem enligt simon_en och BjörnB... Jag missade att kursen igår var 9,35...den dagen jag skrev 9,30 var kursen just 9,30... Om du, mot förmodan, skulle vara intresserad av min bil, så kan du och jag diskutera priset på den. :) Det var väldigt vad du verkar vara upprörd över att jag GISSADE att man skulle kunna få ner den bilen till, som jag uttryckte det, "strax under 300". Det verkar som om jag är fel ute, åtminstone enligt dig och Johan (som jag vet har köpt ett antal bilar i Tyskland). OK, må så vara. Jag upprepar, jag gissade vad man kanske skulle kunna få loss den bilen för. / Mvh Joakim Länk |
|
åhhh vad trött man blir. då dök det upp en -05:a på BMW Group Danderyd Länk för 429' oprutat. saknar inget utom 19", och i värsta fall kan jag leva med det. men sen har den IMOLARÖTT skinn! vem f-n beställer en titansilver M3 med RÖD inredning? hade man fått ner den neråt 400' vid kontantaffär kunde den ha varit intressant, i och med att det går att finansiera bilen via BMW Finans. fast det är klart, med svart eller grå inredning så hade den väl kostat 30-40000 kr till. sedan ett inlägg angående prutning hos auktoriserad återförsäljare; självklart KAN det gå att pruta mycket på bilar även där, men då ligger de antingen för högt i pris, har varit krockade eller har andra tveksamheter. det skulle förvåna mig ytterligt om någon fick pruta 7 % på den billigaste M3:an av 2003 års modell på bmw.de. Väger man dessutom in utrustningsnivån så är den verkligen billig! så jag håller med Rolex, det är ytterst ovanligt att man får pruta så mycket, och berättelserna ovan är absolut undantagen som bekräftar regeln. mvh Johan |
|
Kanske bäst att förtydliga att jag bara skrev vad jag har prutat i Tyskland. Vad det rimligtvis går att göra på priset på den aktuella m3:an har jag ingen uppfattning om. Håller precis på att förhandla pris på en e46:a i Tyskland. Får se hur det går. |
|
|
Rolex: Min fabror som för övrigt är tysk och bor där har i princip alltid 8-12% rabbat när han köper begagnat. Detta är hos aukt Mercedes handlare, men jag har svårt och se skillnaden. Påhoppet på Ufo:s bil som är till salu har jag ingen som helst förståelse för? Var är relevansen? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Johan, menar du att du hade kunnat tänka dig -05:an i GBG om den inte hade haft rött skinn? Tycker själv det är rätt snyggt och klassiskt med silver bil och rött skinn. Trodde av dina tidigare inlägg att en bil för över 400 tkr var utanför budget. Spanar själv efter E46 M3, men hoppas hitta en svensksåld oförstörd -02 eller senare under 5.000 mi med SMG och navi för max strax över 300 tkr ren affär. |
|
jo, men som sagt kan jag tänka mig att finansiera det som ligger över min budget om affären i övrigt känns bra. det är dock svårt att finansiera privatköp och import, och det är mest sådana jag kan tänka mig. fast den finns inte i göteborg, utan i danderyd utanför stockholm. önskar verkligen jag tyckte det var snyggt med rött skinn, men det gör jag verkligen inte. kanske om det hade varit någon svart/grå/röd kombination som finns till tex Z4, men den här är illröd påde på stolar, baksäte och dörrsidor. jag ringde tom och frågade hur den såg ut. låter som att vi blir konkurrenter när den M3:an du säker efter dyker upp.... mvh Johan |
|
Johan, sorry missade vart -05:an stod. Långt från mig uppe i Norrbotten ialla fall :-) Har själv inte bråttom att köpa bil, för mig är rätt exemplar extremt viktigt (rätt inkörd så gott man kan bedöma, ej vinterkörd, skadefri, rätt pris, etc) så jag är beredd på att jag kan få vänta. Tipsa gärna när du köpt bil om dina erfarenheter. |
|
|
Johan, hur menar du att det är svårt att finansiera privatköp och import? Får du dålig ränta/villkor på din bank? Har själv inte börjat kolla upp ev. finansiering ännu, hoppas jag har så god relation med min bank som jag tror... Att slänga upp 300 kakor kontant känns lite hårt, även om det skulle vara möjligt i mitt fall. |
|
|
wendtan: "Påhoppet" på ufos bil hade att göra med att han inte ansåg en prutmån på 7,6% prutmån på en bil som var den absolut billigaste 03:an på nätet, dessutom hos aukt. Bmw var någor speciellt. Att hans egen bil är högt prissattoch säljs privat gör det hela extra komiskt eftersom jag förutsätter att om någon försöker pruta 7,6% på hans kärra så ber han personen dra ut h-e. Jag har dessutom svårt att föreställa mig din tyske farbror stövla in på en tysk MB-handlare och tro att han ska kunna pruta 8-12% på DEN ABSOLUT BILLIGASTE Mercan med motsvarande mil/skick/utrustning/kulör som dennna omtalade M3:an. Självklart kan man pruta även hos aukt. handlare, men det varierar givetvis mellan olika bilar, finns ingen generell regel på hela beståndet av begagnat i hallen. På en bil som kanske har en mindre defekt, högre mil är det säkerligen ingen omöjlighet. Om den stått ett tag i hallen så gör detta dessutom saken ännu mer easy. BjörnB: Definiera gärna ordet "bilfirma"! Stor skillnad i prutmån mellan vimpelhandlare i hawaii-skjorta / seriös fristående bilfirma / aukt. Bmw-handlare.... Och läs gärna svaret ovan till wendtan du också. ufo: Den dagen du skrev ditt inlägg så var växelkursen på forex.se INTE ALLS 9,30... Inte ens med storkundsrabatt. Ursäktar f.ö. om jag framstår spydig, men jag har svårt att hålla tillbaka när jag läser rena felaktigheter och historier som är berättade av någon utomlandsboende släkting eller när någon drar en story utan substans som dessutom är 5,5 år gammal.... /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Det handlar självfallet om vilken relation man har till handlaren. Dumsnåla svenskar är tro det eller ej inte den tyska handlarens favoritkund. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Med bilfirma menar jag i detta fall en seriös firma dock ej auktoriserad BMW handlare. Inom familjen har det importerats ett antal bilar både från firma och från privatpersoner och det är mer regel än undantag att det har prutats på priset. Min personliga uppfattning är att det prutas lika friskt i Tyskland som i Sverige. Men att det är svårare för en svensk att pruta än för en infödd. Att det är svårare att pruta hos en auktoriserad BMW handlare än hos en mindre vimpelhandlare köper jag men så är det i Sverige också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.