|
Sida 1 av 10
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Vad tror ni ett rimligt värde är på en M3 SMG -02 med knappt 5000 riktiga mil på mätaren? Välutrustad, har det mesta utom navi och taklucka. Den har tex 19", HK ljud, elstolar osv. Import. Frågan gäller egentligen värdet på den nu, samt vad panelen tror den går ner till om jag ska sälja den i vår? mvh Johan |
|
Vinterbil? :o) Vad är det för historik i tyskland? Färg? |
|
|
310 nu 270 i vår?:) Mvh Asken |
|
jag vet egentligen inte hur smart det är att köpa en sådan nu, men allt man gär här i livet är ju inte smart.... silver, svart skinn är kombinationen. komplett historik från tyskland, motor bytt på garanitn, har varit i sverige i 2 år. mvh Johan |
|
BMW köper man med känsla... Tror inte du vågar köpa M3an:D Därför säljer jag min 318 compact, typ ingen känsla kvar för den då den är färdigreppad:) Asken |
|
|
Navi och lucka är två rätt så fundamentala prylar som man "vill" ha om man som köpare kan välja. Jag tror att den hamnar i andravågen vid försäljning p.g.a. det. Dessutom är det en vanlig färgkombo (15/48 är silver på bytbil.com) silver/svart skinn så det finns många andra köpalternativ där. Jag har inte följt prisutvecklingen så jag svarar ju egentligen in på frågan men vill bara uppmärksamma dessa saker. |
|
| Asken: Vet exakt hur det känns... jag lider av samma sjukdom, så fort jag betat av alla reparationer & puts på "att göra listan" på en bil så är den inte en gnutta rolig att ha kvar längre utan hamnar oftast i annons nästan omgående... en riktigt jobbig sjukdom... tycker min sambo iaf ;) | |
|
Johan. Priserna har diskuterats i oändlighet, RS2 har sin uppfattning (högt pris), jag har min (lägre pris). Men em M3 import med klen utrustning + SMG kanske säljs för 290 idag, 260 i vår. Alla vill ju få igen slantarna efter 10 år, men så är inte verkligheten. Då jag starkt funderar på en M3 E46 så har jag kollat av MÅNGA annonser och de som vill ha Premium priser, då får inte sålt sina bilar helt enkelt. Marknaden bestämmer som vanligt, inte säljaren. Med att antal gasglada tidigare ägare så vill snart inte handlarna hantera bilarna, pga de garantier som de måste ställa ut via MRF åtaganden. M3/// Mullret |
|
|
Om jag skulle köpt denna bil själv skulle jag vilja ge 290-300 för den, men givetvis helst mindre. Troligen kommer den som sagt att sjunka ganska kraftigt under vintern men detta är väl ingen nyhet heller.... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
hej! tackar, då får man en liten idé i alla fall. hade hoppats att de fortfarande kostade över 300-ingen, men med tanke på hur prisbilden ser ut på blocket så är det väl bara att inse fakta. jag är nog egentligen för snål för att ha två bilar som faller så mycket i pris som X5 och M3! om man kunde räkna med att få ut 270' i vår skulle förlusten kännas acceptabel, men om man får räkna med att en 5500-milare är nere på 230-240 i maj-juni så skulle det svida för mycket. vad tror ni? fast det känns konstigt att benämna en M3 som saknar navi för "klent utrustad" när den har smg, 19", HK, elstolar och i princip allt annat förutom just navi och lucka. jag menar, ett navi kostar inte ens 10 papp plus en helgs arbete att eftermontera, så en försäljning kan väl inte stå och falla med det? sedan är väl silver/svart populärt pga att det är snyggt, får man väl hoppas. jag skulle tex aldrig sätta mig i en M3 med rött eller kiwifärgat skinn.... Mvh Johan |
nej, det blev inte den. nya s-däck, kompletta v-däck, insp 2 om 150 mil gjorde att kalkylen blev helt fel. behövde lägga 30-35' första månaden, då är det bättre att lägga det tillinköpspriset och få en fräsch bil. mvh Johan |
|
Herregud, 230.000 för en bil med 2 (3 med dig johan) ägare och 5500 mil och SMG II. Personligen har jag svårt att se att bilarna sjunkit så mycket. Jag håller inte med om att den är snålt utrustad, jag skulle hellre köpa en bil med SMG II men utan Navi än en manuell bil med Navi. Silver och svart är knappast ett problem, även om man inte sticker ut när man annonserar (jag märkte att imolarött på min coupé var en stor fördel när jag sålde). Jag vågar inte spekulera i ett pris kring maj/juni, men idag så tycker jag att bilen borde betinga ett högre värde än 300.000. |
|
|
Jag har inte den bästa koll på just M3e46 men anonspriser med rimlig prutmån verkar peka på att pris på strax under 300'. Tror också att detta är bilar som fortfarande sjunker ganska kraftigt men sett över året kan knappast den stora värdeminskningen ske över vintern. Jag skulle gissa att du tappar runt 20' - 30' över vintern. Och hamnar kanske runt 250-260 i maj juni. Men det skulle nog löna sig och gå lättare att sälja redan i april när solen tittar fram för kanske 270-280. Svårt att värdera bil och ännu svårare att samtidigt se in i framtiden. Har själv haft köpt M-bilar på sensommaren och sedan sålt i slutet av våren och i stort sett fått igen pengarna varje gång. Har några gånger själv funderat på M3e46 men fortfarande är värdeminskningen i kronor räknat alldeles för stor för att det ska kännas rätt. Väntar nog minst ett år eller två när priserna är nere på 180-200 och värdeminskningen stannat på runt 20' per år. Hur som helst, lycka till! Racerbilen: Länk |
|
|
BjörnB, När en M3 E46 kostar 200K så öppnar sig lädret på vid gavel...Rena fyndet.. Jag hoppas det blir inom 1 år.. M3/// Mullret |
|
|
Jag hade tänkt hålla mig utanför denna diskussion men eftersom vissa väljer att misstolka vad jag skrivit tidigare och fortsätter med att försöka prata ner priset i inlägg efter inlägg hela tiden så kan jag inte vara tyst längre. Mina kommentarer nedan bygger på vad som diskuterats tidigare i andra trådar och är inte riktade till Johan som startade den här tråden (just for the record). Det är tyvärr omöjligt att göra en generell uppskattning av pris nivån då man måste göra en individuell bedömning av varje bil och priserna varierar kraftigt beroende på skick, skötsel, underhåll, service, utrustning, milantal, antal ägare, importbil, svensksåld, försäkringskostnad, mm. Det finns en marknad för både importerade bilar med ett lågt pris (med tvivelaktig historia och milantal samt många ägare) likväl som för extremt välvårdade bilar med ett högre pris (svensksålda bilar med all utrustning och ej vinterkörda). Men att påstå att alla E46 M3 ska vara lika billiga som liken på Blocket på grund av marknaden är fortfarande ett löjligt påstående som saknar stöd i verkligheten! Ta och köp en av dessa billiga bilar om de nu är så bra istället för att försöka snacka ner priset på alla andra bilar hela tiden. Att tro att man kan köpa en E46 M3 för 200 000 kr med nästan all utrustning i perfekt skick efter något år när de nya kostade 750 000 kr är inte bra blåögt utan även ren och skär dumhet. Många har gått relativt hårt och det kräver en mycket noggrann kontroll innan köp men det finns också många i extremt bra skick. /RS2 |
|
|
Med tanke på att RS2 skrev ner sitt klockrena resonemang så slipper jag skriva ner ett liknande uttalande. Och nej jag tror inte att vi kommer att se M3E46 med minimal utrustning och tvivelaktigt service bok etc etc under 200K inom de närmste året. |
|
| jfr diskusion i Z-forum om M-roadster på blocket som är till salu för 155.000:- Plötsligt ska detta vara ett riktpris? Utan att någon ens titta på bilen i fråga :/. | |
mitt inlägg tidigare bekräftar det ovanstpende. Bilen i fråga behövde omedelbara investeringar på 30-35 papp. om detta var ordnat, och bilen hade kostat 30-35' till i annonsen, så hade kunderna dömt ut den som för dyr. Så det går uppenbarligen inte att stirra sig blind på ett annonspris. Och nej, jag tror inte heller de kostar 230' till våren. snarare 250-270', men de lågmilade och maxutrustade kommer troligen fortfarande att ligga på 300--ingen eller över. mvh Johan |
|
RS2, Bara en kommentar till importbilar. Alla är inte med tvivelaktig historia, nerködra eller krockade etc. På BMW Niederlassung hittar du M3-or med SMG för runt 33K Euro. Med tanke på det rykte BMW vill ha, så tror jag det är tom säkrare köpa en M3 i Tyskland än i Sverige. Alla kan inte heller kosta lika mycket, helt klart. Men priserna är i en nedåtgående spiral. Det gäller alla BMW utom typ M1 etc. M3/// Mullret |
|
|
Jag menar inte att alla M3e46 ska kosta runt 300' om någon trodde det. Givetvis är en svensksåld, lågmilad, fullutrustad bil med en ägare betydligt dyrare. Men en hyggligt fin importerad -01:a som är någorlunda utrustad går att hitta för strax under 300'. Om två år TROR jag att en sån bil kommer annonseras för runt 200' eller kanske strax över. Denna tänkte jag pruta ner till något under 200' var min plan, vi får se om det lyckas ;) Inte lätt att se in i framtiden. RS2 vad tror du den genomsnittliga värdeminskningen per år är för en M3e46 de närmaste två åren? |
|
|
Mullret hur många skruvade, konstig historik, bortappade serviceböcker som är svensksålda har du läst om ?? visst det finns några men i jämförelse med importerade så är det väl en väsentlig skillnad. Alla kan ju inte vara ägda av doktor smidt eller hans kollega advokat Braun. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.