|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har läst annonserna i Lövets inlägg ovan? Jag tänkte kommentera den sista annonsen eftersom den är ganska typisk för många importbilar av årsmodell 2001 med pris runt 300 000 kr och det finns en hel del intressanta saker som kanske kan vara bra att känna till. Länk Genom att kolla registreringsnumret SBS 679 hos Vägverket så får man snabbt fram att bilen är importerad och registrerad 2001-01-10 första gången i Sverige, att den togs i trafik första gång 2001-03-12 och har haft 7 ägare under tiden i Sverige. Sedan kan man kolla chassinumret JP75389 hos BMW och då får man reda på att bilen är tillverkad 09/2000. I annonsen står det att bilen en importbil men togs in helt ny av BMW åt en kund som inte ville vänta på grund av de långa leverans tiderna i Sverige. Är det någon som redan nu inser vart den här diskussionen med en kort koll av historien är på väg? För det första så tillverkades det bara test och demobilar 09/2000 som användes av BMW själva vid introduktionen. Och demobilar till tyska BMW återförsäljare tillverkades först i slutet av 2000. Att sedan bilen inte skulle ha rullt en enda kilometer under 4 månader i Tyskland anser jag inte speciellt troligt. För det andra vem tror på historien att BMW i Sverige själva skulle importera en sådan test och demobilar åt någon kund? De första riktiga kundbilarna började tillverkas och levereras först i början på 2001 till kunder i Sverige och BMW som generalagent håller inte på med någon privatimport. Ingen större skillnad på hästhandlare och bilförsäljare! :-) /RS2 |
|
|
RS2; Självklart får man kolla upp det Tyska regbeviset eller vem som sålt bilen från Tyskland eftersom det inte borde finnas något regbevis i och med att bilen aldrig bör ha haft Tyska skyltar, men hur många testbilar behövdes egentligen? Just nu finns det en 9/00 till salu hos en Tysk BMWhandlare med 2äg och 20tkm är det också en testbil? Av nyfikenhet tog jag reda på BMW Sveriges testbilarnas VINnummer båda är tidigare än JP75389, S***99 JP75244, S***97 JP75252, tagna i trafik 1/12-00 så helt osannolikt tycker jag inte det är att JP75389 stått stilla i Tyskland. Mvh Stephan |
|
| Om bmw sverige skulle ha tagit in bilen, så skulle det knappast stå: "direktimport: ja" på vägverkets fordonsuppgifter..... | |
|
Då jag inte på något sätt kollat upp någon av bilarna jag länkade till menade jag inte att någon av dem skulle varit ett "perfekt" köp. Det var mer än reaktion på att Johan(Autopower) inte tyckte sig hitta ngt annat än en i mina ögon mycket konstig annons i klassen kring 300k. RS2: Måste en bil vara pestsmittad bara för att den gått som demo i tyskland? Jag tror att det är ett flertal människor i Svedala som lyckligt omedvetna åker runt i fd demobilar utan att märka någonting alls av det. (Skulle dock inte själv vilja ha en sådan men ändå) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lövet, En E46 M3 ska köras in under 500 mil och det är av största vikt att dessa rekommendationer följs för både livslängd och prestanda på motor, koppling, växellåda och diff. Jag kan garantera dig att ingen av dessa press och demobilar har körts in enligt dessa föreskrifter. Det räcker ju att se på svensk TV hur så kallade motor journalister misshandlar både BMW M6 och Aston Martin DB9. Jag är inte förvånad över att alla dessa bilar som varit med om både det ena i Tyskland och andra hamnar här i Sverige eftersom många är så enormt blåögda och inte kollar upp bilars historia. Min poäng var att det finns en orsak till att dessa bilar ska kosta runt 300 000 kr. /RS2 |
|
|
Stephan, Nästan alla M3or som tillverkade under 2000 var interna förserie bilar, testbilar som användes under introduktionen på Jerez banan i Spanien, pressbilar till de olika europeiska importörerna, utställningsbilar till mässor och demobilar till framför allt tyska återförsäljare. De första riktiga kundbilarna började tillverkades 12/2000 för Tyskland och 01/2001 för övriga europeiska länder men jag vet att många tyska återförsäljare sålde vidare sina demobilarna till kunder (även till en fd svensk BMW återförsäljare) direkt trots att detta alltså inte var tillåtet. Att en M3 inte skulle ha rullt en enda kilometer under 4 månader i Tyskland anser jag inte speciellt troligt oavsett vad som står på import pappren. Det byggdes ca 200 M3or bara för introduktionen på Jerez banan plus flera hundra press och demobilar så hotalt är det flera hundra bilar. Det har idag tillverkats mellan 75 000 och 80 000 E46 M3 i BMWs fabrik i Regensburg. /RS2 |
|
|
De första M3orna tillverkade innan 10/2000 hade också ett konstruktionsfel på vevstakarna så jag skulle inte köpa en sådan bil om inte motorn är utbytt. Sedan stoppades produktionen nästan helt i några månader tills man hade fått fram nya förbättrade vevstakar i motorerna. Så alla kundbilar tillverkade från och med 02/2001 ska vara OK. Detta problem ska inte förväxlas med senare problem med oljepumpen och vevstakslagren i bilar tillverkade från 10/2001 till och med 02/2002. Jag är dock förvånad över att så många bara diskuterar priser och inte har en aning om till exempel detta. Är det bara jag som reagerar över alla bilar som bara är några år gamla men redan har haft 5-10 ägare på denna kort tid? Mer info om tillverknings problemen och de bilar som är tillverkade under 2000 finns i nedanstående länkar. Länk Länk Länk /RS2 |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
nej det stämmer inte att jag bara har hittat den för 290', tvärt om, jag har hittat ett antal intressanta. den passade mig väldigt bra, jag tycker mycket om de topasblåa, och utrustningen var bra. rätt pris var inte heller fel. därav besvikelsen över namnet. det är bara att inse att den M3 jag vill ha ligger utanför min budget. en -02:a med 5000 mil på med SMG, navi, lucka, skinn och HK-ljud kostar tyvärr minimum 330 papp i Sverige. de är då ofta nyimport, något som är totalt ointressant för mig, eftersom jag hellre köper själv i tyskland då. mvh Johan |
|
RS2, onekligen intressanta uppgifter. Är det inte så att den bilen snarare borde kosta runt 250' eller kanske ännu mindre om det är en förseriebil med bristfällig motor? Men förmodligen säljs den för strax under 300' till någon som är helt ovetandes om det du skriver. Men å andra sidan antalet ägare kollar väl dom flesta och då hajar man nog till. Givetvis är det inte bara priset som är intressant då man ska köpa en bil av den typen, det är nog de flesta överrens om. När det gäller kunskapen vilka bilar man speciellt ska passa sig för är det nog ingen här som slår dig på fingrarna. |
|
|
Johan(Autopower): Den specen/kravet hade jag oxså när jag letade efter min M3 och jag hittade den dock så tog det ett tag. Nu köpte jag min redan 2002 och har även hunnit sålja den du vet säkert att utrustning är A o O om man i framtiden ska sälja den. Vet att det finns flera bilar som var till salu när jag sålde min och som finns kvar för försälningen, vilket tyder på att utrustning är viktigare på en dyr bil. |
|
det finns en svensksåld M3 -01 till salu för 280' på blocket nu, med viss prutmån dessutom. lät som en seriös kille, fullservad, inte vinterkörd och dubbla uppsättningar fälgar. tyvärr för lite utrustning för min smak, men ändå en grymt prisvärd bil för någon som hellre väljer svensksålt med lite utrustning. kommer säkert att säljas inom 2 veckor om inte den taskiga annonsen skrämmer spekulanterna. mvh Johan |
735 |
Är detta en skämtannons eller ett seriöst erbjudande? Om fallet är det senare och bilen är i fint skick måste den vara ett klipp för den som söker M3 e46 Länk: Länk |
|
Tror det är en fejkannons, killen verkar inte gå att få tag på. Racerbilen: Länk |
|
nej, den är absolut riktig. jag har pratat med killen redan! han har ägt bilen i 3 år, köpt på novation, alltid servad på novation, två ägare, ej vinterkörd. precis som jag säger, för någon som letar M3 med den specen så är den perfekt, men tyvärr är det för mycket som inte stämmer för min smak. inga 19", ingen SMG, ingen navi, inga vinterdäck (självklart ska den rulla fina vinterdagar!) och sedan är det tveksamt om jag orkar hålla en svart M3 i tvättat skick. fast självklart köper jag en svart M3 om allt annat stämmer. mvh Johan |
sorry, jag missförstod. den senare är en fejkannons, jag har mailat blocket om den men tydligen tycker de att den ska få ligga kvar och förstöra marknaden. mvh johan |
det kanske kan bli en ganska trevlig höst med en M3 ändå. Priserna börjar plantera sig runt 300-strecket nu, och ändå har det inte börjat snöa ännu. Jag var och kollade på en M3 på merca här i staden, som visade sig vara den jag blev erbjuden att köpa! Prislapp på 329', en hel del mer än jag skulle få köpa den för. Den är riktigt snygg, men det finns lite småskavanker + att den saknar rätt mycket utrustning som navi, lucka, telefon. Nyss dök det upp en -02 smg på börsen för 292', vilket kanonpris för den bilen med den utrustningen! fast då hade den rött skinn, så den går tyvärr bort för mig. Jag har för övrigt inhandlat v-däck nu, så när väl bilen dyker upp så är det bara att skruva dit dem.... Mvh Johan |
| Som RS2 antyder kommer nog -01, -02 tillverkade i den "känsliga" perioden hamna runt 300K med SMG. Den svarta för 292 hade jag nog klippt om den varit med annat skinn. | |
|
Tycker att M3:an på Powerbörsen har rullat lite väl mkt (nästan 9.000mil) + att den har fel färg på skinnet för mig. Men priset är ju inte fy skam! Kanske går att diskutera en aning oxå om man har tur....?? Dock tycker jag att om man ska lägga såpass mkt pengar på en bil så ska "allt kännas rätt" till 100%, och det gör inte denna bil för mig. Däremot så tror jag inte säljaren får några större problem o bli av med den för detta priset ändå..... |
|
Hej igen! Dags att lyfta tråden igen. Nu har jag en annan bil på G, som är helt olik den jag började fråga om. Nu gäller det en svensksåld -03:a, på precis över 4000 mil. stora navit, inte SMG, HK, titansilver met, allt i ordning, men den saknar helskinn! den har alltså skinn/alcantara, en mycket snygg inredning som jag personligen tycker om. men frågan är vad andrahandsmarknaden tycker? vad tror ni är ett relevant pris på denna bil i dagens höstläge? dvs, vad ska jag bjuda? tacksam för svar, för just nu är jag veligheten själv.... Mvh Johan |
jag kan ju förresten meddela att båda det andra M3:orna som diskuterats i denna tråd, dvs -02:an med SMG och rött skinn samt den sv-sålda -01:an för 280' är de enda M3:orna som sålts de sista veckorna, om jag nu har så bra koll som jag tror jag har.... mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.