AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
21.771

Värdering M3 -02

Sida 4 av 10
Jag grundar det på egna erfarenheter... jag har ringt på en hel del annonser och även varit o provkört o gått igenom en del bilar... och d jag kommit fram till är att annonspriser som står på blocket(där d lägsta priserna nu ligger kring 300) är väldigt svårprutade. Visst kan man ha tur o hitta en desperat säljare som behöver pengar av nån anledning men d är då mera nått utav ett undantag o inget som gör att man kan påstå att bilarna ligger på de priserna... Har varit på jakt efter en själv ett bra tag nu men börjar inse att det kommer dröja innan jag hittar en bra bil för min budget(270-280) Och har även av tidigare erfarenhet märkt att m-bilar eller bilar överhuvudtaget är lättare att sälja på våren...därför kan man inte heller förvänta sig nått stort pristapp över vintern utan jag personligen kommer vänta en bit in på nästa sommar innan jag tar upp jakten igen...då tror jag att d går o få en bra bil för mina pengar...hoppas jag ivf....

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
BjörnB

Visserligen är denna en import men 339K för en med SMG hos en handlare känns inte orimligt. Det är ju inte någon "limited edition" eller begränsad upplaga denna bilmodell är tillverkas i. En Ferrari Enzo har ju stabilare andrahandsvärde, men den tillverkas oxå i begränsad upplaga. Man får mycket bil för pengarna när man köper en M3 E46, men det finns ingen garanti för att den skall hålla värdet någon längre tid, precis som alla andra modeller i BMW´s program.

Länk

M3/// Mullret
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
blind48, gör du en sökning på blocket eller AP-börsen på tidiga M3e46 och tar bort den billigaste och den dyraste så hamnar de flesta kring 300'-310'
Man behöver alltså inte plocka ut de absolut billligaste.

Har du varit och kollat på några av de som ligger ute till försäljning just nu?
Har du lust att dela med dig av dina erfarenheter om specifika bilar kring 300' , vad var problemet med dessa bilar?
Svara gärna här eller via privatmail.

Jag har mailat ägaren till den extremt billiga -03:an, som jag väntat mig har jag inte fått nåt svar (ännu).
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
BjörnB,

När svarar så blir det väl ett race mot Hässleholm som får vägkamerorna att snurra ett par timmar efter vi passerat, typ.

M3/// Mullret
Har som sagt var inte budget att lägga 300 och därför har jag sökt efter billigare bilar..... Och när ägare bestämt hävdar att dom inte är villiga att pruta ett endaste dugg då försvinner genast bilarna som ligger ute för 300... för mig... Har sen även märkt att det är väldigt svårprutat på marknaden... folk som ligger relativt lågt ibland annonserna är för det mesta väldigt ointresserade av att pruta... så det som det ofta snackas om att man har en genomsnittsprutmån på en tio procent....d är nått jag aldrig har lyckats pruta ner en bil....o aldrig hört nån som lyckats med heller...ivf inte en bil som ligger på 300 i annons....

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har köpt ett par M-bilar (e30, e36, e34) genom åren i prisklasserna från 270' ner till 90'.
När jag prutat som minst har det varit 10% och uppemot 20% på en ganska dyr (för mig) M-bil.

Har ännu inte diskuterat pris på någon m3e46 så dessa kanske är svårprutade? Men, men vi får se. Jag är nog i samma sits som dig, bilarna är fortfarande för dyra och sjunker fortfarande för snabbt för att det ska kännas bra i plånboken. Jag avvaktar nog till priserna närmar sig 200' och där är vi definitivt inte än är vi nog överens om iallafall.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
BjörnB,

På begagnade varor brukar priset var den faktor som i slutänden avgörs om de skall säljas eller ej. En annan kul bil är Porsche 996 som det finns 170+ stycken av på blocket. En kompis har sin 996 ute till atrraktivt pris och INGEN visar intresse.

Vad är alternativet för att få den såld? Lägre pris eller??

Till syvende och sist är det priset som avgör och inget annat som gör att köparen skall ta beslut.

M3/// Mullret
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst är priset avgörande för om det blir affär eller inte.

Angående 996:an kan han ju sänka priset som du föreslår eller invänta våren.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mullret: Har faktiskt noterat att mängden 996or på t ex blocket varit större än någonsin, och när jag hade min 330 på annons fick jag ett par bytes förslag mot 996or. En sänkte sitt pris med 50.000 och hamnade då i ett prisläge som jag tror få 996or med den utrustningen och milen sålts för i Sverige.

Jag tror man enklast säljer en Porsche på våren.

Sälja en tidig 996 privat är ingen lätt match, dåligt rykte och stort utbud.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Att det är svårt o sälja sina bilar idag, det är ingen nyhet.
Vissa tar till sig knepet o sänka priset på sin bil, kan funka i vissa lägen. Har haft ute bilen ett tag...men men

Dom bilarna som nämns är ju inte direkt lätta att sälja på vintern, bästa är nog som acey säger att sälja på våren.
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
sålde min m3 e46 01. på tre veckor. 6900 mil carbon svart. nästan full urustad, import 02. för 300´k.
Tyckte det va ett helt, ok pris både för mig och den lyckliga köparen.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Kalle m3

Skönt med någon som ger ett riktmärke för pris.

M3/// Mullret
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kalle m3, hur länge sen var det?

Har nu fått svar från killen som hade den extremt billiga -03:anpå blocket.
Bilen var såld. Är det kanske Mullret som blivit lycklig M3e46 ägare? ;)

Min vilda gissning är det är ett fall av fejk annons som RS2 skrev om tidigare.
Inget riktigt namn eller telefonnummer.

Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Jag sålde bilen i Fredags.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
vad trött man blir. den här är den billigast just nu, och den stämmer mycket väl överens med vad jag vill ha: Länk
men då heter säljaren "BMW"! jag skulle aldrig köpa en bil av någon som inte har vett att skriva ut sitt namn i annonsen. då måste man helt enkelt ha något att dölja! jaja, jag får leta vidare!

mvh Johan
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kändes väl lagom seriös med katalogbild och anonym säljare?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Håller med Johan, säljare som heter "BMW", "Passat", "säljare" etc är inte värda att höra av sig till ens, vad har de mer att dölja? Ägarens namn är ju inte direkt hemligt på en bil. Vill samtidigt uppmana fler till att agera på samma sätt så att vi förhoppningsvis kan minimera detta beteende.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Skulle tro att bakom "BMW" döljer sig någon med utländsk klingande namn.
Så har det alltid varit de gånger jag ringt till folk som heter "Audi" "BMW" mm.

Förstår inte varför man skulle dölja detta? Kanske finns de som inte vill handla av invandrare men namnet lär ju komma fram ganska snabbt hur som helst. Precis som Johan tänker jag, vad döljer ägaren mer?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du säger ju ofta att man inte ska leta bland det billigaste? Det finns ju hur många M3or som helst till salu just nu.

Länk
Länk
Länk

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.