|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
|
På sportbilar som E46 M3 så har miltalet än större påverkan på priset pga högre service kostnader och slitage på fjädring, växellåda, koppling, differential, osv. T ex så är original E46 M3 Sachs stötdämparna och bromsskivorna oftast helt slut redan vid 10 000 mil. /RS2 |
|
| RS2, vad anser man bör ha för budget för att inhandla en hyggligt fin -01:a eller -02:a med den viktigaste utrustningen och 6000-8000mil? Den inte vara svensksåld. | |
|
Björn, Det är väldigt svårt att svara generellt på då man måste göra en individuell bedömning i nästan varje fall. Men stirra dig inte bara blind på inköpspriset då skicket och historien är mer avgörande för total kostanden om du ska ha den några år. Förutom försäkring och service kostnader så anser jag att ju mer osäker man är på miltal och historien så bör man även ha en reserv budget för t ex byte av koppling eller diff som är två svaga länkar i drivlinan (även beroende på körsätt och om rätt oljor använts). Jag skulle t ex aldrig köpa en M3a utan att göra en motorolje analys pga så många struntat i BMWs rekommendationer. /RS2 |
|
|
Det var ett riktigt politikersvar ;) Förstår att historiken och skicket är viktigt, men om vi vänder på det, tror du man hittar en välvårdad bil som inte varit demobil eller varit med om förarkurser eller liknade för runt 320'? Om jag förstått det rätt har du hjälpt ett antal personer att hitta rätt m3e46, vad har priserna hamnat senaste tiden? Vad får man ut av motoroljeanalysen? |
|
|
Björn, För en bil som gått ca 10 000 mil så skulle jag direkt reservera ca 15 000 kr i min budget för nya Koni stötdämpare och Eibach fjädrar med nya fjäderbenslager fram och stötdämparfäste bak, ca 7 000 kr för nya bromsskivor och Pagid belägg, ca 5 000 för nya LCA och RTAB bussningar (inkl arbete då man inte gör detta själv) bara för att vara säker på att väghållning och bromsar är OK. /RS2 |
|
|
BjörnB Här kan du se ett urval från BMW AG Niederlassung inom din budget Länk Som RS2 säger, är det vikligt kolla att dämpare, klossar etc är bytt på långmilare. M3/// Mullret |
|
|
Björn, Eftersom jag själv har haft en E46 M3 i över fyra år nu så vet jag ganska väl vad det är man ska titta på och vilka de vanliga felen är. Jag är helt övertygad att du kan hitta en E46 M3 i bra skick och i de prisklasserna du nämner lite beroende på utrustning och antal ägare förståss och att du har lite tålamod. Eftersom man inte ska blanda sig i kompisars bilaffärer så har jag försökt hålla mig utanför själva pris diskussionerna. Men efter att ha sett många olika bilar så är jag än mer övertygad att det ska vara en stor variation i priset. Oftast har det slutat med att de köpt en bil av någon auktoriserad BMW återförsäljare i Sverige eller Tyskland eller av någon privatperson som haft bilen sedan den var ny. Men att köpa en bil av en auktoriserad BMW återförsäljare är inte heller någon garanti. En kompis upptäckte vid första service att hans mätarställning var backad men han har blivit kompenserad av återförsäljaren. /RS2 |
|
|
Johan, jag har nog inte missuppfattat diskussionen eller inläggen utan kan se poänger med framförallt ditt synsätt. RS2 och "Mullret" har mer extrema åsikter åt väldigt olika håll. Håller med om att nyimport erade bilar med lägre pris än i tyskland eller det land de kommer ifrån gör att det måste ringa en varningsklocka. På samma sätt som sanslösa fantasipriser gör att jag tappar intresset. Hursomhelst så blir det svensk defaultbil för mig ett tag framöver nu, V70 03 140hk, två barnvagnar, det går inte(?) i en e39 kombi...:) Hoppas att kunna återkomma till de roligare bilarnas land om några år dock..:) |
|
|
Nu en M3 E46 med SMG för 259.000:- Och billigare blir det till vinterna kanske... Länk M3/// Mullret |
|
|
Mullret: nu är jag ingen M3-expert men dom pengarna för en 03:a med så lite mil kan inte vara rätt och riktigt. Det är ju samma som du får betala för en motsvarande 530 E39...Felskrivning på priset eller fuffens? ___ //Ulf |
|
|
Programmer. Helt rätt, knepigt pris. Men, säljaren är 3 mil bort och svarar han på mail så är det bara åka dit och slå till om bilen är OK. Finns alla varianter på varför vissa måste sälja på stört. Alla kan ju inte ha ekonomi som 36-åringen i Visby med 122 MSEK i lottovinst... M3/// Mullret |
|
|
Visst, det skadar ju aldrig att kolla upp den om den finns så nära. Om bilen skulle visa sig vara ok så gäller det garanterat att vara snabb. Man kan ju också tänka sig att säljare kör samma strategi som mäklarna i storstäderna. Lågt annonspris och sedan budgivning... ___ //Ulf |
|
|
Programmer. Utan vara allför blå-ögd aå finns det ju individer som kan hammna i akut penganöd. Men en frisk -03 för de pengarna är ju OK, förutsatt den inte är misshandlad eller smälld. Vi får se om han hör av sig, annars lär man få handla när vintern står för dörren, och priserna är därefter. M3/// Mullret |
|
|
D där priset tror jag inte ett dugg på!! O personligen blir jag alltid skeptisk när försäljare av så dyra bilar inte ens sätter ut ett telefonnummer i annonsen... SKa killen bara ha de där pengarna för den M3:an så är d bara säga grattis till köparen.... |
|
| Nu ska jag inte spekulera i om det är nåt "skumt" om bilen, eller inte, men jag tycer som blind48, grattis till köparen om allt stämmer. | |
| Mullret: Tror du att lite närmare vintern kan man få liknande bil (M3 -03, 4-5k mil, SMG) för mindre än 259k kr ? Jag är skeptisk. | |
|
Moe, Tänkt handla en M3 i höst eller i vinter. Priser i den häraden är välkommna. Men, 259K är ganska extremt fördelaktigt om det nu stämmer. |
|
|
Mullret: Om du tror att du ska kunna handla en reko M3-e46 till vintern för under en 270-280 så säger jag bara.... glöm det! Du får vänta längre...d är jag övertygad om....om du nu inte köper nån sönderkörd bil! |
|
|
Ska bli spännande att se vem som får rätt! |
|
|
Blind48, vad grundar du det på? -01:or annonseras kring 300' strecket och med normal prutmån med tanke på årstiden så känns inte 270'-280' helt orimligt vid privat affär. 259' för en just -03 sticker ut lite väl mycket kan jag dock hålla med om. Men jag har varken ringt på någon annons än mindre varit och kollat på någon bil den sista tiden, min fundering grundar sig enbart på att jag följt annonserade bilar på nätet, främst i Sverige. Håller med Simon_en, ska bli spännande och se Mullret hittar till slut. Racerbilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.