AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
21.777

Värdering M3 -02

Sida 2 av 10
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Korak,

Finns säkert slarviga Svenskar, precis som slarviga Tyskar. Eller mätarskruvade bilar med ursprung i båda länderna. Vad jag syftar på är att BMW AG säljer begagnade M3 E46 med SMG från ca 33K Euro. Och det är bilar som de säkerligen tar fullt ansvar för.

Samt att många spekulanter säkert inte tycker det är lönt betala 70-100K SEK mer för att den är regad i Sverige i stället för Tyskland. Det är trots allt samma tillverkningslinje... BMW Niederlassung AG tror jag inte mätarskuvar bilarn eller mörkar om de varit smällda etc. Med de priserna behöver man inte köpa av någon "vimpelhandlare".

M3/// Mullret
Buspelle
En svensksåld bil är alltid ett säkrare köp i den meningen att det i det närmaste till 100 % går att säkerställa en korrekt historik och utifrån denna bestämma vad som är rätt pris. Detta går inte med importbil och ett ytterligare faktum är att man uppenbarligen på olika sätt försöker dölja många importbilars faktiska historik, vilket i sig gör att alla varningsklockor ringer.

Sedan finns det naturligtvis importbilar som är i bättre skick än svensksålda bilar (tillhör enligt min upffatning dock undantagen), men det intressanta är ju att veta sanningen om den bil man överväger att köpa, att själv få ställa skicket och historiken på en bil mot priset och utifrån detta välja vad man vill ha; billigt eller dyrt, bra elller dåligt, ingetdera måste ju vara fel bara man vet vad man gjort.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Buspelle,

Om man menar "importbil" = någon annan som tagit hem bilen eller "importbil" = egen import. Stor skillnad. Förhoppningsvis litar man på sig själv.

Om man kollar "breif" och servicehiostorik i BMW AG´s dator så får man samma eller bättre information som via Vägverket. Skiljer inget nämnvärt där i DE eller SE.
Gäller polera av skoltyskan bara vid köp i DE så man inte missar något. Autpowers köpguide är bra handledning. Köper man en M3 E46 av t.ex BMW AG så är man mycket säker i sin affärsmodell.

M3/// Mullret
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Mullret
du har helt rätt när du säger att man kan tjäna en massa pengar på att importera själv. Men man kanske inte kan se det så krasst.Jag menar
du missar vagnskadegarantin som sänker försäkringskostnaderna med hälften borde bli en hel del på en nyare m-3.
Sen är ju en importerad bil lägre värderad än en svensksåld skiljer nog säkert 50" minst på en M3:a av nyare modell.

Visst finns det många som gjärna köper en importerad bil
men för den vanlige svensken ratas nog den importerade mot den svensksålda även om den svensksålda betingar ett högre pris.

Enligt de flesta annonser har svensksålda blivit försäljargument det står ju på första raden före fälgar navi och annan utrustning
men vi är alla av olika uppfattning......

mvh
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Korak,

Nu kan jag bara tala för egen räkning, en 1/1 försäkring kostar mig 7900:-/år vare sig det är en SE eller DE såld. Så därvidlag kvittar det. Vagnskade delen kan jag bortse från då jag har budget för en -02, -03 med SMG.

Men du ha ren poäng i Svensksåld även om jag personligen tycker det är en "virtuell" poäng, dvs egentligen saknar reell betydelse, för "produkten = bilen"

Man skulle kunna säga att utan nummerplåtar skulle en köpare inte kunna se skillnad på en SE eller DE bil. "Svenskkänslan" kan jag således bortse från om den skulle vara värd 50K SEK eller mera.

Men, allt är min egen uppfattning, och ingen behöver dela den eller samtycka, den är högst personlig.

Mvh/

M3/// Mullret
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mullret, jag kan hålla med dig om att man mycket väl kan hitta en fin bil och göra ett lika säkert bilköp i Tyskland. Trots det så kommer andrahandsvärdet att vara lägre på den importerade vare sig det är rätt eller fel. Finns köpare eller bilhandlare som inte vill befatta sig med importbilar.

Jag köper gärna importbilar men då ska priset vara lägre än för motsvarande svensksåld. Man får alltså lite mer bil för samma peng om man köper import tycker jag. Men givetvis får man sälja den lite billigare när det blir dags.

Alltså, köp gärna import men inte till samma pris som en svensksåld då lurar du bara dig själv. Även om själva bilen inte är ett dugg sämre egentligen.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
M3 med SMG finns nu på Blocket för 305, 310K. Annonserat priser motsvarar nog förväntat salupris i någon form.

M3/// Mullret
Ge
639
George.K
330ci - 02
Den där silvriga på blocket som har åkt 5500 mil du syftar på Mullret?

Den har varit uppe på tal i en annan tråd har jag för mig, och den har haft det priset i typ ett år, så visst kan man utgå ifrån sådana priser...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
den svensksålda -03:an i malmö är en fejkannons. Enligt eniro så finns det ingen person som heter det namnet i hela skåne, och bara en i hela sverige. jag har mailat flera gånger, utan att någon återkommer.

mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du menar den för 305' så är i alla fall bilden tagen i USA...

___
//Ulf
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Må så vara, men den för 310 verkar ju mer seriös då...

M3/// Mullret
Ge
639
George.K
330ci - 02
Där är det bästa tecknet för att det är svårt att värdera bilar.
Man tar det billigaste som finns, och utgår därifrån.

Det där med värdering..ja ni..det tåls att diskutera...
George.K,

det finns det som utgår från att de bilarna med högsta pris alltid är de bästa, tål också att diskuteras.

Ge
639
George.K
330ci - 02
Nån måste ju vara den dyraste, och nån måste vara den billigaste.

Alla vet att dom dyraste skorna inte är bäst, så i detta fall.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Simon_en, jag tror att du gravt har missförstått de diskussioner som funnits på detta forum om pris kontra kvalitet. Jag har i alla fall aldrig sagt att de dyraste bilarna är bäst, däremot har jag sagt att sannolikheten att bilen är schysst ökar när priset är högre. Jag tror knappast någon är så korkad att de tror att en bil med ett överpris på automatiskt skulle vara schysstare än en bil till normalpris.

Hur någon kan tro att en bil är schysst när den är billigare som nyimport i Sverige än de billigaste i Tyskland, kommer för alltid att vara en gåta för mig. Därav uttrycket "Man får vad man betalar för", som naturligtvis inte är någon 100%-ig sanning utan mer ett uttryck för sunt förnuft.

Mvh Johan
Mullret,

Jag är mycket fascinerad av dina inlägg där du hela tiden refererar till de billigaste bilarna du kan hitta på Blocket. Har du överhuvudtaget varit och tittat på några av dessa bilar eller kollat upp deras historia? Det är ju så uppenbart vad ditt bakomliggande syfte är med alla dessa inlägg!

/RS2
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
RS2,

Vad saker och ting kostar är väl ganska intressant för de flesta?
Om man nu har intresse kring BMW så är det OK diskutera priserna i detta forum?
De som inte vill att priserna skall vara "offentliga" eller öppet diskuteras måste ha en märklig syn på bilkostnader.

Inlägg som "bakomliggande syfte" faller ofta tillbaka på skribenten, och är för lågt att ens kommentera.

M3/// Mullret
Off topic

Mullret hur skoj är det att äga en m3 som har rullat 10000 mil?

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
blagge,

Jag är av den uppfattningen att bara bilarna är skötta med rätt service så spelar miltalet mindre roll. Mina E46-or har rullat 20k respektive 22K mil, men med BMW service + MrCap i regelbundna doser. Det är en gammal uppfattning att bilarna bara "håller" 10K mil. Samma gamla synsätt på Opel som rostade som f-n på 70 talet.

Min 528i gick 30K mil utan byta koppling. Kör man lugnt och sköter grejorna så håller det.

Om du menar med att köpa en E46 M3 som gått 10K mil, så har jag inga problem med det.

M3/// Mullret
Ok...säger inte att grejerna inte håller mer än 10000 mil utan personligen så hade jag aldrig köpt en m3 e46 i "bra skick" oavsett pris om den hade rullat mer än 10000 mil.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.