|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
| För att återgå till E90 bakljus. Jag har en katalog som heter "Original BMW tillbehör 2005", där finns på sid 10 en bild på ett annorlunda bakljus, som heter "Bakljus Black-Line". Finns det någon som sett detta i verkligheten, eller som sett det på en bild där hela bakpartiet finns med? I katalogen ser man nämligen bara ett balkyse och större delen av bakpartiet har beskurits bort, så det är lite svårt att bilda sig en uppfattning om hur helheten blir. Sett bara baklyset för sig tycker jag "Black-Line varianten är snyggare än standardmodellen på baklyse. | |
|
Rätt kul det där med att inte köpa en BMW för att den är snygg? vadå hela BMWs image bygger på linjesköna (snygga) bilar med bra komfort i kombination med prestanda utöver det vanliga som dessutom går att använda som bruksbilar i dagligt bruk utan att erbjuda rena sportbilsegenskaper eller stora lastegenskaper. Det är väl klart att man kan hänga upp sig på designen på en BMW, den ska vara modern och hänga med utvecklingen samtidigt som lite av de gamla traditionerna finns kvar dvs en BMW kund ska kunna känna igen sin bil, inte bara genom tex körställning eller körglädje, många vill också titta på sin bil och njuta av dess helhet, något som sällan en Volvomänniska skulle göra och där skulle således inte fula baklysen eller liknande störa helheten för man har andra ambitioner i de flesta fall som ägare av sådana bilar. Jag vet att man ofta tyckt att bakändar varit fula på BMW, men det finns en gräns för detta också och det är när ens egen favoritbil inte ser ut som en BMW längre, något jag hävdar att bakänden på nya E90 inte gör. Jag kan "nästan" tåla att någon säger (eller att jag själv anser) att en bakände är ful på en BMW men inte att den liknar en japan också, då har man tagit sig vatten över huvudet från BMWs sida. En BMW ska gå att känna igen tydligt och ha sin egna lilla design och där har Bangle lyckats, egen design har han implanterat i många nya skapelser men när bakljusen är stulna från en Toyota tycker jag att det har gått för långt, vad blir nästa steg? en Toyota loggo på motorhuven för att man ska kunna klara av besiktningen bättre? |
|
| Såg idag på BMW Solna att de hade en 320 (tror jag det var) med andra bakljus, men nu när man börjat vänja sig vid de som sitter på som standard är det svårt att bestämma sig för vilka som är snyggast :-) | |
| Håller som sagt med FRIFART om BMWvärderingarna dock kan jag nemera leva med Nissanbakljusen (?). Nej de är inte snygga men som sagt BMW är intre kända för snygga bakljus. Då de inte kan designa dessa hade jag varit betydligt nöjdare om de snott mercedes ljusen eller varför inte de senaste audiljusen. Men Nisaan primera?! Trodde de inte vi skulle märka något?! | |
| Jag tog och Photoshoppade några inskannade bilder från en BMW-broschyr för att få se hur "BlackLine" baklysena ser ut på en hel bil. Helt klart snyggare än standard tycker jag. | |
|
FRIFART, vad BMWs image är struntar jag i när jag väljer bil. Att jag inte lägger särdeles stor vikt vid utsidan på bilen beror helt enkelt på att det är så korta tillfällen då jag ser den. Interiörens utseende är för mig viktigt därför att jag ser mycket mer av interiören. Faktum är att utseendet på min grannes bil gläder mig mycket mer, för jag ser den oftare än min egen bil. Som tur är har grannen mycket bra bilsmak, han har nämligen en BMW 330i-01, dessutom orientblåmetallic precis som min och med likadan skinnklädsel. |
|
| bara jag här som verkligen gillar e46ans bakljus? tycker de är störtsköna och bra mycket snyggare än ex. audis eller mb's. | |
| I mitt tycke är bakljusen på E34 outstanding sett till bmw modeller de senaste 20 åren, riktigt snygga än idag. Tycker dock inte att det är något fel på E46'ans heller. | |
|
Alla har olika smaker, vissa gillar ljusena vissa inte. Jag tror att många "tvingar" sig själva att gilla dom för att det är BMW och dom är BMW trogna. Bara vad jag tror... Nockenwelle, intressant synpunkt du har där. Själv köpte jag min bil för utseendet och prestandan. Lagom prestande och grym bil, måste bara erkänna det. Visst spelar interiören stor roll, men du vill inte sitta i en "ful" bil med grym interiör? Nåja, en e90 kommer det nog inte bli för min del, tyvärr såg faktiskt fram emot den. Men väl en e60 i framtiden, vi får se hur det slutar. |
|
|
Jag tycker att E90 är snygg speciellt nu när jag fick chansen att köra en och se ytterligare ett dussin förra lördagen;) dock hade dom kunna fila lite mer på den för att göra den vacker, bakljusen har jag inga som helst problem, det stör mig mer att blinkersen är röd, vad tycker ni som inte gillar E90s bakljus om fronten på X3 eller det som jag har svårast för på dagens BMW, E60/E61s framljus, jag kan bara inte med dom, och det blir inte lättare med åren. Mvh Stephan |
|
| Oj vad olika man kan tycka det var nog framljusen på E 60 som fick mig att byta. Snyggare finns inte speciellt med m-sportpkt. | |
| George.K, jag kan mycket väl sitta i en "ful" bil med grymm interiör, inga problem. | |
|
Det stämmer nog helt klart att många tvingar sig till att tycka att nya BMW bilar är snygga just därför att det är BMW. Man vill kanske intala sig själv att nej, jag kan inte ha fel man brukar ju vänja sig osv. JAg tycker för min del att det är helt sjukt att det ska ta emot varje gång en ny BMW modell kommer ut numera. Visst har det alltid varit lite så att det tar en viss tid att vänja sig vid en ny design, men numera är det mer än så. Det är en självklarhet att när man pyntar 400K ska såväl interiös som exteriör vara tilltalande och åtminstonde kännas okej, men E90 är och förblir så slätstruken baktill och tråkig, ful. Jag anser att det är ett kliv bakåt designmässigt då dessa lysen för tankarna till japanare och i många fall "forna" japanare som både vi och andra sett i trafik i många år nu. BMW kan bättre än såhär och Bangle också, killen har potential i grunden, synd bara att han verkar få lite väl fria händer och tankegångar. Självklart finns det många andra märken som kommer ut med nya fula bilar, men då många av dem är "slit och slängbilar" behöver varken vi eller dem som köper dem bry sig lika mycket då man köper dessa av andra anledningar än njutningsmedel. Se bara på Toyota mfl, här spelar designen knappt någon roll, men Audis senaste skapelser med den där fula vidriga grillen ser ju inte kloka ut, jag tror fortfarande att de skämtar och det är prototyper som är ute på vägarna. Nockenwelle, jag struntar också i BMWs image men jag tycker det är viktigt att de fortfarande klarar av att bygga nya snygga modeller som lockar i varje avseende och kan ge märket en egen identitet som väldigt många andra märken på marknaden idag saknar. |
|
| Som jag ser det räcker inte 400K på långa vägar för att köpa en bil som är nästintill optimal (frågan är om en sådan bil ens är tekniskt möjlig att bygga). Köpet blir därför en kompromiss, där man får acceptera att bilen har brister. Då för man välja vilka brister som är lättast att leva med och vilka som starka sidor som måste finnas där för att ge glädje. För mig ger inte exteriören så värst mycket glädje, eftersom jag så sällan ser något av den. Jag finner enormt mycket mer glädje i fina köregenskaper och vass väghållning. Motorljudet hos 330i E46 är för mig en långt mycket större källa till glädje än karossens linjer. Detta bara sagt som några exempel. Med tanke på hur jag använder min bil hade det varit direkt dumt att lägga stor vikt vid interiören. Den glädje jag fick av att köra bilen runt Ring Knutstorp i somras är enormt mycket större än vad någon bils exteriör någonsin gett mig. | |
| Ja du kanske slår huvudet på spiken där Nockenwelle, det beror kanske på hur man använder blien! Kör du mycket på bana och transporterar dig däremellan (förvisso väldigt bra och med ett skönt motorljud) så förstår jag din inställning. Jag tror iofs att du är i minoritet i BMWlägret (definitivt på denna sida!). Jag tror många som köper BMW uppskattar det tilltalande yttre även om det är en faktor bland många när de köper bil. Instämmer till fullo med GeorgeK/FRIFART när det gäller att folk "tvingar sig" att gilla BMWdesignen. Det gäller förövrigt säkert mig själv också till viss del. Tycker också det är tråkigt att man numera inte ser fram mot en ny BMWmodell på samma sätt som innan pga den "speciella" designen. Det var bättre förr ;). | |
|
Jag kör inte så ofta på bana, i år har det blivit tre gånger, men jag åker betydligt oftare ut och njuter av hårdkörning på krokiga småvägar. Dessutom är även vanlig vardagskörning en njutning med BMW. Att åka till stormarknaden och handla blir kul tack vare bilkörningen. Man kan ta omvägar för att dra runt en rondell, eller växla ner då och då för att njuta av motorljudet. Det finns mängder av möjligheter att njuta av köregenskaperna, motorsången m m hos en BMW, en sorts njutning som är svår att hitta hos andra tillverkares bilar, såvida inte prislappen drar iväg rejält. Då kan jag leva med en exteriör som inte är tillfyllest. Det heter ju "Freude am Fahren", inte "Freude am Parkplatz". Att folk skulle tvinga sig till att gilla BMW-designen framstår för mig som obegripligt, varför skulle man göra det. Det verkar ju inte klokt, men det finns i och för sig värre stolligheter här i världen. |
|
|
Nockenwelle, you have a point there. Klart det beror på hur man använder bilen. Men jag kan inte låta bli att titta på designen innan. Innan jag köpte min bil, så funderade jag på en CLK, men när jag väl hade satt mig i en BMW, jaa vad ska man säga "Kärlek vid första ögonkastet" =)) Men jag personligen kollar först om en bil tilltalar mig, sen kommer ju prestanda/interiör osv. Men den nya modellen tilltalar mig inte, jag tycker att e46 karossen är så brutal, så nice. Och den nya saknar det där lilla "sportiga" utseendet. Sen hur den är under huven och invändigt är en annan femma, där tror jag att alla förbättringar dom har gjort (nåja nästan alla ialla fall) är till det bättre. Sen så håller jag fortfarande fast vid att jag tycker att många "tvingar" sig själva för att dom är BMW trogna, en känsla jag har. |
|
|
Ett exempel på "fina bilar", jag tog en liten 60mils tripp igår för att inhandla lite E21 prylar, nya :-) Man har tur som en tok ,killen hade renoverat en E21 323 till nyskick med bara nya delar från BMW. Krockar den i en stolpe för något år sedan och säljer ut alla delar nästintill "gratis". Räknade just ut att för grejer värda 30000K gav jag 1K, rätt okej. Killen har god smak, gillar inte nya BMW, därför renoverar han alla sina BMW han äger till toppskick, dvs de som behöver renoveras. Killen äger en mycket fin 1800-66 beigeaktig helt original förutom härliga alufälgar modell större. 518is svart, shadowlineutförande 87/88 E28 i superskick, 735-88 guldmetallic med 17" BBS Splitt också i superskick samt en 635CSI mörkgrönmetallic (har aldrig sett just den färgen) supersänkt med 18" BMW splittfälgar med djup fälgkant samt med beige skinnklädsel. Hela 635an ser exakt som ny ut, av skinnet går det inte att se att bilen gått 17000mil, finns knappt inget som tyder på att någon suttit i den. Som sagt det var bättre förr och man såg man fram emot den nya modellen som skulle komma, inom hela modellprogrammet inom BMW. Idag känns det oftast som om bara de nya M-bilarna lockar lite, medan de vanligare "tamare" modellerna inte är så intressanta. Jag anser att det gick utför desigmässigt runt 1995-96, förutom E46 som är den enda BMW modell som blivit "bättre" intressantare än den tidigare E36. |
|
| Och jag tycker att det gick uppför designmässigt efter 95 före det skulle jag aldrig ens ha funderat på bmw. | |
|
Ja visst är det lustigt, men frågan är om inte BMW tappat fler "gamla ägare" än vunnit nya med sin nya design? Måste säga att det verkar konstigt att inte ens ha funderat över BMW tidigre, det var ju då BMW verkligen hade charm och en egen identitet och stod helt för sig själv på ett elegant sätt med en körkänsla utöver det vanliga. Många andra konkurrenter var rena stenåldersbilar som var helt gräsliga i jämförelse, räcker att gå tillbaka till 80talet, jag mins såväl hur 520E28 var som ny, helt makalös, motorn hördes inte på tomgång inifrån bilen och i 180km/h kändes färden som på moln, det bara susade lite lätt. Smidig och villig att krypa runt gathörn på höga växlar utan protesterande motor, enda nackdelen var hal på vintern annars fanns det inga, konkurrenterna Volvo, Saab, mfl var helt värdelösa vid jämförelse på många punkter. Det var vid dessa årtalen BMW tog hem enormt mycket mark, många nya läckra modeller som mottogs med entusiasm och glädje rakt över. mattias h, har du möjligtvis ägt japanska bilar tidigare och varför valde du BMW nu? Om det bara beror på den nya designen, så skulle jag ha valt ett annat billigare japanskt märke i så fall. Det verkar vara lite som att vissa tycker verkligen om att köpa möbler på IKEA, modernt och "snyggt med nya former" ska det vara resonerar de, men ack så tråkigt och opersonligt. Andra väljer (gamla) fina och välbevarade möbler gärna i mörkt trä som inte massproduceras, och det är här vi skiljer mellan folk och folk. Observera att jag inte är en teknik motståndare, men ny teknik måste införas med lite hjärta iallafall, ska hjärna styra totalt kommer allt tillslut att japaniseras med allt vad det innebär, massproduktion, stelhet, liktänkande, stress, sterilt. Tyvärr har säkert det stigande bensinpriset mm mm bidragit till att man resonerar mer bil som bil, den ska hålla bra och vara ekonomisk se modern ut. Det verkar som om det enda som skiljer numera ofta är lite nya linjer, plastsmäck och elektronik i massor är ett faktum, är det så vi vill ha det??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.