|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Orsaken till olyckan sitter i bilen. Närmare bestämt bakom ratten. =) bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
|
Eftersom vi har glidit in på fram- kontra bakhjulsdrift måste jag delge mina synpunkter. Köpte en Z3M Coupe mellan jul och nyår i fjol och eftersom den skulle gå som vackertvädersbil över vintern och eftersom skånskt vackert väder ibland förvandlas till halka anmälde jag mig till en halkkörningskväll på den lokala halkbanan. Vi har ju sällan möjligheten att kasa på sjöis här nere, så det kändes bättre att prova på en stor yta där inget finns i vägen. Till saken hör att jag hade kört med andrabilen, en Saab 9-3 Aero någon månad tidigare på samma bana. Alltså kan jag jämföra de två bilarna, på samma bana, med samma förare. Testet blir som följer: Bil 1, BMW Z3M Coupe, 2000, ingen antisladd/spinn, 321 hk, bakhjulsdrift, "bra" viktfördelning. Bil 2, Saab 9-3 Aero, 2001, antisladd/spinn, 205hk, turbo, framhjulsdrift, "framtung" Banan är av typen "plastbelaggd asfalt med tunt vattenskickt på", dvs skithal och kravet för att man skall få köra är odubbade däck. Den innehåller en del olika moment, alla både på torr och hal väg, som tex: Inbromsning på rak väg. Inbromsning i kurva. Undanmanöver på rak väg (älg/barn). Start/broms i backe. Det finns hastighetsmätare monterade som berättar hur fort man kör vid varje övning. Upplägget var "börja i låg hastighet och öka fem kilometer varje gång tills det släpper". Generellt kan sägas att i Saaben klarade jag mig väl över medel bland de närvarande, med antisladdsystemet påslaget, men när det väl släppte hade jag ingen chans att parera, utan snurrade ett antal varv och stannade långt ut i den fiktiva skogsterrängen. Med antisladden avstängd släppte det tidigare, men vid små släpp lyckades jag oftast gasa mig på rätt väg igen. Några besök i "skogen" dock. Jag låg fortfarande över medel för de deltagande. I BMWn däremot, klarade jag mig avsevärt under medel. Det släppte tidigt och var mycket svårt att parera kasten. Många besök långt ut i den fiktiva skogen blev det, flera gånger efter alldeles för många varv för att det skulle kännas bra. Visst finns det saker att skylla på. Jag var mer van vid Saaben än BMWn vid testtillfället, vinterdäcken till BMWn hade panikinköpts begagnade med minst sagt osäker kvalite. Naturligtvis spelar motorstyrkan in, men kanske ändå inte så mycket som man tror (jag var aldrig ens i närheten av fullgas, med någon av bilarna, utom på de torra partierna, där greppet var utmärkt med båda bilarna) Förhållandena på banan kan ha varit något annorlunda, skickligheten hos medförarna kan ha varit olika vid de två tillfällena mm. Min slutsats blir dock (föga förvånande för mig åtminstonde) att av de två bilarna jag har tillgängliga är Saaben den överlägset bästa vinterbilen. Men oj vad mycket roligare BMWn är på torr väg.. / Fredrik |
|
|
Hej på er. Att fwd skulle vara snabbare i racingsammanhang har jag aldrig sagt, tvärtom om vi bortser från rally/folkrace där de framhjulsdrivna bilarna faktiskt kör snabbare tider. Diskussionen var inte menad att handla om varvtider från min sida utan om bakhjulsdriftens tillkortakommanden när man åker med familjen till fjällen och friktionskoefficienten varierar mellan nästan obefintlig och låg. Jag var själv en gång övertygad om att det gick att parera en oförberedd sladd, nu vet jag bättre. Jag har nog sagt mitt i den här tråden i och med det. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: filen du länkar till på sida 1 får min data att haka upp sig om och om igen bara jag markerar filen. har nu startat om datan 5 ggr o laddar ner den 3 ggr. utan att ha sett den. Min Bil - Länk |
|
|
Ok, sorry. Filmen kanske går att hitta på Speedlife.se(?) Prova där. Flåklypa |
|
|
Den finns på speedlife.se/filmer/övriga filmklipp. Det är tydligt att nåt brakar på den bilen. Flåklypa Om du läser igenom alla poster i denna tråd så inser du nog att du har fel ang rally och fram/bakhjulsdrift. |
|
|
Om det är så tydligt att något brakar, vad är det då? Ägaren märkte inget speciellt iaf förutom att det plötsligt släppte. Vad menar du med att jag har fel....såvitt jag vet så finns det enda "bevis" i sträcktiderna. Nu skiter jag förvisso i om det är så eller inte, eller vad det beror på. Flåklypa |
|
|
Tja, bilen uppför sig normalt de första 150 m och sen går den tvärs över banan. Skulle man få hjulspinn blir bilen överstyrd och vill vrida sig runt centrum på bilen. Dessutom har bilen fart och skulle man få hjulspinn då men inte i starten är det märkligt.....E30:an går diagonalt över banan ungefär som om något i hjulupphängningen havererar. Eller föraren får blackout... Bevis? Sträcktider? Skulle det vara lika allmänt känt i rallykretsar som hos dig skulle vi inte se en enda RWD bil i skogen. Vem vill ha ett sånt handikapp? Observera att jag inte påstår att framhjulsdrift är underlägset i skogen. Men tekniskt sett är det effektivare under acceleration men rwd. Med lite fart tar skillnaden snart slut. Dessutom är viktfördelningen över drivande axel av stor betydelse. "Beviset" skulle då vara det välkända faktumet med alla startsnabba VW-bubblor. Alla framhjulsdrivna bilar med frontmotor hamnar i kölvattnet där. rwd vs fwd bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
|
I dom där farterna märker man inte lika tydligt att bilen roterar runt sin egen axel, men det gör den. Att något brister i hjulupphängningen ser jag som föga troligt eftersom han först får ett kast till höger som pareras och blir till en ödesdiger retursladd. Det känns inte omöjigt att det finns olja eller vatten på banan efter en annan, eller hans egna bil där heller. Jag håller fullkomligt med dig om vikt över hjulpar vid acceralation. Flåklypa |
|
|
okkidokki bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
bustorp |
Är det ingen som känner killen så att det kan redas ut en gång för alla? Jag tror också på tekniskt fel....... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Om det handlar om mantorp Bmw ;en som är lite guldig (har jag för mig) och kommer i från växjö så kan jag höra om någon pratat med honom...jag såg när han körde på uråsa nån helg innan Mantorp!!Återkommer om jag får reda på det. Mpower |
|
|
Kollade filmen igen. Det ligger massa vatten på banan där beemern sladdar. Första biten är torr och där greppar den bra. Men han lägger väl i 4:an eller 5:an på blött underlag. Att jag inte såg det!! Fast nog borde det inte vara blött i ena filen på en strip???? Du har nog rätt angående den biten Flåklypa. Men nog borde bilen gå att hålla kvar på banan bättre. Den kränger som en gammal CV2... bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
|
Som jag hörde igår så brast ena drivaxeln och all effekt gick över på andra sidan och då började det sladda.Men om det är sanning vet jag inte!! Mpower |
|
| jävligt tråkigt hur som helst men hoppas det inte blev några personskador | |
|
Helt sant, han klarade sig väl tror jag.Sen att beemern blev totalskrot är en annan sak. Mpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.