AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.815

Alpina B12 5,7 kraschad i S-vall

Sida 1 av 4
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Åkte förbi olycksplatsen vid 22.45 ikväll. Norr om Sundsvalls centrum 100 meter in på motorvägen har en blå Alpina B12 5,7 gått av ordentligt. Troligen fått släpp i högerkurvan, försökt styra emot men inte lyckats. Hade gått in med högersidan i en lyktstolpe mellan vägbanorna. Satt en person med stödkrage i pasagerarstolen. Det var kallt och blött vid olyckstillfället.

Bilen går nog inte att rädda, lär vara ganska ramsne. Hoppas att det inte blev några allvarliga personskador.

Bilen: Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo.. Man ska inte underskatta bilen eller väderlaget. Synd om en sån bil. Hoppas dem klarade sig i alla fall..
Bakhjulsdriftens baksida, tyvärr.

Flåklypa
??? Så när framhjulsdriva bilar krockar i singelolyckor så är det framhjulsdriftens baksida?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ha ha ha..Den var bra starkid. :D Tror sånt beror på "en förare som överskattat sin körförmåga" Nu när mörkret kommer och tempen går ner så är det dax att lätta på gasen oxå.

hjorten
Den här olyckan hade aldrig hänt med en framhjulsdriven bil vill jag påstå.
Denna bil borde haft antisladd också.
Tråkigt med stödkrage. :-(

Flåklypa
Den hade med största säkerhet anitsladd/spinn menar jag.

Flåklypa
Flåklypa: Och de systemen var med största säkerhet urpkopplade vid en sådan händelse.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bustorp
Flåklypa:
Modigt att säga att det aldrig hänt med framhjulsdriven bil.
Vet du exakt hur olyckan gick till? Kan det ha varit punktering? Djur? Orutin? Ren dumhet?
Då hjälper ingen framhjulsdrift eller anti-vadduvill.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Tänk att det är sååå svårt för bakhjulspuritanerna att erkänna att en RWD är lynnigare att hantera än en FWD, speciellt på vinterväglag (och kanske även blött med en motorstark bil som det var frågan om nu). Det står ju inskrivet i naturlagarna! :-D
Jag kan erkänna att FWD är tråkigare att köra.

Flåklypa
bustorp
Flåklypa:
Oavsett vilken "puritansk" läggning jag har så skriver jag inte som du utan att veta vad jag pratar om.
Vet du om olyckan berodde på/förvärrades av att bilen var bakhjulsdriven?
Spekulationer gör ingen människa glad, det skapar bara rykten.

Länk
Bustorp - Nu får du väl ändå ge dig med ditt ständiga tjafs om såna här saker?? Om det är kallt och blött ute och en bakhjulsdriven bil går av vägen och det finns uppgift om att föraren försökt styra emot, så är det väl KNAPPAST särskilt osannolikt att bakvagnen släppt, eller hur? Därvid bör man kunna säga att bakhjulsdriften spelade in utan att bli påhoppad av dig som en spekulativ människa som inte vet vad man pratar om och skapar rykten, eller hur? Det är en sak om man skriver att man tror eller har hört att föraren var på fyllan eller somnade vid ratten eller något sådant, men att konstatera att det är troligt att avåkningen inte skett om bilen varit framhjulsdriven är ingen dödssynd. Kom IGEN nu.
bustorp
Anders N:
Jag skriver bara som jag tycker, precis som du.
Anledningen till mina svar är att jag tycker kanske att spekulationer om händelseförlopp hör kvällstidningsjournalistiken till.

Jag har inte sett några bilder och heller inget annat som kan leda till en slutsats om händelseförloppet mer än det Thorssa skrivit.

Det kan lika gärna ha rört sig om att föraren väjt för ett djur eller fått punktering och då tror inte jag att fram eller bakhjulsdrift spelar så stor roll. Det var ju ändå det som det gällde nu.

Synd att mina åsikter retar dig. Hoppas du kan hitta annat att läsa också.

Länk
wi
25
wissel
525 M-01
Jaha,,, då kan man alltså bränna på som helvete me en framhjulsdriven bil utan att få släpp bak!!!! Även om man har dåliga däck, kanske nuddar till bromsen lite,,ja ja.. ja herregud!!!!!!
Här har vi en extremt motorstark bakhjulsdriven bil som dessutom väger oerhört mycket, har däck som kostar en förmögenhet (säger inte att de var slitna men en plausibel möjlighet) samt oberäknerligt underlag vid olyckstillfället. DSC brukar vara ganska effektivt men klarar inte allt.

Hoppas att det gick bra för de inblandade. Känner mig lite hemsk för att jag sitter här och sörjer B12an, men bilar finns det fler av.

MVH,
E38B12

Paap Reeder
... med framhjulsdrift hade stolpen istället tagit mitt i BMW-märket fram .... kanske bättre ... vad vet jag?
(... nu talar jag om stolpen som fanns före den som Alpinan hamnade i ...)

MVH /// Paap R
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

Lite komiskt men jag har bara smällt med bilar som har framhjulsdrift konstigt nog. För när det släpper på halt väglag(is och snö)och jag skall gasa /svänga åt sidan så har bilen bara glidit rakt fram. men har kunnat ställa en bakhjulsdriven bil på tvären i ungefär samma situation och lyckats gasa mig ur situationen. Och kan tilläggas har inte ens åkt fort när detta har skett. ( Vill inte ha sagt att bakhjulsdrift är bättre med detta inlägg). Det bästa är väl att ha bandhjulsdrift kanske ;-).
Med framhjulsdrift är det bara att släppa lite på gasen så styr den in, lika tråkigt som säkert. Det är ju sladden som är boven i dramat och när det släpper oförberett så är det i stort sätt omöjligt att reda upp det. Smällen i sidan är det bara att vänta på.

Flåklypa
bustorp
Jag föredrar (om man nu ska föredra något) att det släpper bak, det känns som man har chans att parera det lättare än om det släpper fram. Då tappar man styrförmågan helt och har svårare att parera.
Det känns så för mig. I a f i en personbil.
Helst ska det ju inte släppa alls................

Länk
Släpper det ifram så innebär det att spinna eller understyra. Går man för fort in i en kurva så understyr det garanterat på både en FWD och RWD och det går inte att gasa sig ut situationen eftersom man isf måste öka den redan för höga farten. Iofs understyr en FWD i regel något tidigare men i gengäld krockar man med fronten till skillnad mot ex. den här B12:an.
Spinner framhjulen så är det bara att släppa gasen.

Det här hände på Mantorp i helgen. Hur många tror olyckan hade hänt med en framhjulsdriven bil och hur många skulle rett upp kastet?Länk

Flåklypa
Om man nu skall föredra saker....

Jag föredrar en väl balanserad bil med förutsägbara vägegenskaper. Gärna bakhjulsdriven överstyrd, eller 4x4 likaså lite lätt överstyrd.

Vissa framhjulsdrivna bilar är väldigt väldigt framtunga och understyrda.
Hur kul är det att få sladd och inte kunna svänga eller göra ngt åt det?
Hur kul är det att ställa sig på bromsen och baken på bilen släpper pga att det är svgt nerlut?
Hur kul är det att få spännande kast i en sväng när man växlar mellan gaspådrag och uppsläpp?

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.