|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
bustorp |
Flåklypa: Det var nog något annat som orsakade den kraschen än bakhjulsdrift. Något speciellt kast såg jag inte till. Bilen verkade driva åt vänster utan att föraren kunde göra något åt det. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Bustorp. Isf får du titta på filmen igen. Den släpper först åt höger precis vid växlingen (eller vid gasuppsläppet för att ge ett svar på Philips påstående) och sedan kommer returkastet åt vänster. Tror någon att olyckan hade skett med en framhjulsdriven bil? Flåklypa |
|
| Rätt självklart att de kan bli kast när de spinner på trean o fyrans växel med en bakhjulsdriven bil... fattar väl vem som helst... Men släpper bakhjulen i en kurva me bra hastighet så kan man ju inte göra så där jättemycket varken me en bakhjulsdriven eller framhjulsdriven bil... definitivt ingen garanti att bakvagnen hänger me bara för att man har en framhjulsdriven bil.. | |
bustorp |
Skulle vara intressant att få reda på vad som egentligen hände. Han släppte inte på gasen vad jag kunde höra. Ser inga bromsljus heller. Inte förrän efter smällen. Så kall kan man inte vara så man håller plattan in i räcket. Ser inte ut som han styr emot något heller. verkar nästan som något fel någonstans.Tror inte på din teori riktigt, Flåklypa. Någon som var där och såg detta kanske..????? Eller någon som känner killen? Han kanske t o m finns här? Synd på bilen i a f. Lät som den gick bra......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Han slår på gasen direkt efter växlingen till fyran, kanske i tron (som många andra) att det bara är att gasa sig ur situationen med ett snyggt ställ. ;-) Han slår dock av gasen när det bär iväg över mot andra banan, det hörs ganska tydligt på min film iaf men då är det alldeles försent. Så här kan det gå på en raksträcka med klistrad asfalt. Flåklypa |
|
|
Jag blev omkörd av en blå B12:a på E4:an i Härnösands-trakten för några veckor sedan. Kommer ihåg bilen för att den var så vanvettigt snygg, och lät så bra.. :) Det var säkert bilen ifråga jag såg...? Han stog på rätt bra kan man säga, så det är inte helt orimligt att denna föraren (och bilen) gjort en liten kullerbytta.. Synd på bilen som sagt, Alpina B12:or växer inte på trän direkt. Men naturligtvis är det ännu tråkigare om det blev några personskador. //Chrille |
|
|
Det kanske var SBR-funkionen som fungerade? /Mats |
|
| Urschäckta stavfelet , skall vara SBR-funktion. | |
Paap Reeder |
... friktionskoefficienten är den stora boven. Den kan variera mellan 0,0 - 1,0 varvid yttervärdena är sällsynta. Beroende på var på skalan man ligger behöver drivning och körsätt varieras. Att gasa sig ur en kurva med en framhjulsdriven bil fungerar ju bara om man ligger högt på koefficienten ty den skall räcka till både drivning + styrning. Ju närmare noll man kommer desto mer behöver man fördela gracerna mellan tillgängliga hjul. 50/50 i viktfördelning samt 50/50 i fördelning drivning / styrning är det mest optimala. På den tiden jag gick förarkurser i Sveg körde 95% av deltagarna snabbast runt isbanan med en volvo 745 med 25% lamelldiff och lastad 50/50. Då talar vi om "en total djävla glansis" typ isfläck på E4´an. Baktunga satt alltid fast med nyllet mot banan medan framhjulsdrivna alltid hade mustascherna längst in i snövallarna .... och fick också det längsta snöskottningarna för att komma på banan igen (dom fick till slut de största snöskyfflarna i sina bilar) ... ty de trodde att framhjulsdrivet ... é bar te´å gas på .... 5 meter in i snövallen insåg dom att reklamen inte alltid stämde ..... MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... okej! Jag relaterar till en tid då man hade ASC-funktionen i höger stortå och ville man även få med ASC+T gällde det att inte ha ett alltför tjockt fårskin på förarstolen ..... MVCH /// Paap R |
|
Paap Reeder. Skitsnack. I rally så är framhjulsdrivet både snabbare och säkrare (färre avåkningar), det är bara att gå ut i vinterskogarna och kolla de nationella klasserna. Flåklypa |
|
|
Man kan undra varför det krävs sofistikerade antisladdsystem på BMW. Än har ingenjörerna i Bayern inte lyckats lura naturlagarna vilket många förare bevisar varje år med avåkningar och stigande premier. Flåklypa |
|
|
Även om FWD sätter snabbare sträcktider på vinterväg så är det de oförberedda kasten som är den stora nackdelen med RWD. Resten är mest positivt även om det finns fler nackdelar också. Flåklypa |
|
|
@ Flåklypa Det verkar ologiskt att FWD skulle vara snabbare än RWD i just rally. Men du är säker på din sak? Och hur vet du det? Hur menar du att det "krävs" sofistikerade system på just(?) BMW? Jämför du nu med motsvarande FWD-bilar? Min uppfattning är att alla modernare premiumbilar har antispinn/sladd-system oavsett FWD/AWD/RWD. |
|
|
Jag har sett sträcktider och slutresultat på nationella rallyn, FWD är snabbare. Vad det beror på vet jag inte men det spelar egentligen inte någon roll. Det jag är mest emot är de oförberedda kasten som kan uppträda, även om det blivit mycket bättre med hjälpsystemen. Alla bilar har idag antisladdsystem men behovet är klart störst på bakhjulsdrivna bilar. Varför det är så behöver jag knappast förklara. Flåklypa |
|
|
Faktum är ju att man knappt kör med RWD i 2WD-klassen längre eftersom dom inte hänger med i skogarna. Någon som kommer ihåg när Citroën spöade WRC-bilarna med en framhjulsdriven Xsara i rally VM på Corsica(?), asfalt var det iaf. Vilket liv det blev! Flåklypa |
|
|
Jag kanske tjatar men jag vill verkligen påskina att jag inte är någon RWD-hatare, tvärtom. Drivningen skänker med rätt chassie en enorm körgjädje och ett driv ut ur kurvor som FWD inte är i närheten av. På vinterväglag är RWD otroligt kul att köra aktivt när man kan balansera med gasen genom kurvorna. Jag har lagt ett antal varv på sjöis med min gamla 328i men knappt varit ut med min framhjulsdrivna bil. Samtidigt kan jag se både för och nackdelar med alla typer av drivsätt. Flåklypa |
|
|
Kanske inte så konstigt att man knappt kör med bakhjulsdrivna bilar i rally eftersom det inte finns så många att utgå ifrån i den storleksklassen. Titta på STCC istället, där regerar BMW, med bakhjulsdrift! Kolla på all banracing, eller på supersportbilar, mycket framhjulsdrivet? Nej! Oförberedda kast? Kör du en RWD bil så är man för det mesta medveten om att den kan slänga ut bakvagnen om man är lite för het på gasen, vilket många gärna är medvetet ;) Och vad gäller olyckan i starten av den här tråden s hade det nog gått lika illa med en FWD bil för det gick nog undan rätt bra, enda skillnaden är att den dragit in med fronten före.... Bilen: Länk |
|
|
@ Flåklypa Vi misstänkte att du inte hade några väsentliga belägg för ditt påstående. Tvärtom syns tendens att just RWD är snabbare som isolerat teknikval, alla racingklasser visar detta med all önskvärd tydlighet. Att just rally, med mindre markfriktion än banracing skulle straffa RWD är ologiskt. Men om du har andra referenser (av mer vetenskaplig art än dina egna observationer i rallyskogen) är vi givetvis intresserade av att ta del av dessa. ps: Du har säkert rätt i att FWD är vanligare i vissa rallyklasser, men att dra slutsatsen att FWD generellt sett är snabbare än RWD är givetvis inkorrekt då det kan finnas tusentals andra orsaker till populariteten av FWD i dessa klasser. |
|
|
Verkar bli en lång tråd detta här ;) Kör också lite "off-topic då: Skulle vilja se när F1 kommer med framhjulsdrift ;)) Äh...FWD är bara pga kostnadsskäl,bakhjulsdrift är för tillverkare som vill ha riktig känsla i vagnarna och "tar" den merkostnaden just pga att dem inte vill svika kunder som fortfarande vill åka med känsla o stil :) Man ska inte ha styrning o drivning på samma axel...Lågbudget anser jag. Passar säkert på bilar som Toyota corolla och liknande fortskaffningsmedel ;) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.