|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
nja.. inbilla mig inte att MB eller Jagga har så värst mkt bättre andrahandsvärde en BMW... begära vad man vill kan man ju alltid göra... men kolla hur många som säljs.. gamla xj40 är minst av allt lättsålda och några fantasipriser som man ofta ser i annonserna har jag aldrig hört talas om att ngn har fått ut.. (jag har själv haft en) dessutom brukar vagnarna vara minst sagt murkna både här och där om dom fått rulla mer än en svensk vinter... Mb W220 sjunker kraftigt och tidiga ex är snart nere i samma nivåer som man begär för E38or av samma årgång... förmodligen börjar väl folk tröttna på MBs minst sagt raspiga kvalitet i snart sagt alla avseenden. Gamla W140 är jag själv mkt förtjust i och de begärs friska överpriser i de flesta annonser.. men det är samma bilar om och om igen som bjuds ut... tills priset dumpas kraftigt till BMW-nivåer... har själv varit djupt involverad i en W140-försäljning och insåg snart att vagnen var ungefär lika eftertraktad som ett sandpapper i sahara och givetvis blev priset därefter... BMW CS #5139 |
|
|
Jabbal; 90:an kostar varken mer eller mindre än en 90:as BMW 740, för det finns inga 90:års BMW 740;) Priserna för X300 börjar strax under €5000 i Tyskland eller €1000 mer än för den billigaste E38:an, exemplar som inte kostar multum att renovera börjar på €1000-3000 mer, ingen större skillnad, på E38 och X300 alltså, den som är kan förklaras med det större utbudet av BMW. XJ40 börjar på ge bort priser precis som E32, vem försöker du lura, dig själv? Det är sorgligt men dyrare sedaner av äldre årsmodell är billiga, nästan oavsett märke, kul att du gillar Jaguar men bra andrahandvärde knappast, bra för köpare, dåligt för säljare och dåligt för dom exemplar som hamnar hos snåla ägare. Grodan; Du är inne på rätt linje, E38 är ett bra val och allt går att sälja, när den tiden kommer, köp rätt exemplar bara, bra historik är guld värd, ska du köpa 99-00 skulle jag föreslå Tysk BMWhandlare, €12950 för en silver 99:a med vettig utrustningsnivå åt det sportigare hållet, inte dumt alls. Mvh Stephan |
|
| Om någon hittar en 728-97IA i mycket bra skick rullat 14.000 mil för 60k så hojta så kommer jag direkt. :) Det låter osagolikt billigt... | |
|
Jabbal// Jaguaren som jag länkade till kostade en hel del som ny. Nu begär säljaren 55.000:- för en bil som kostade minst 5 ggr det priset som ny! För 55.000:- får du en sönder-importerad 325-E36 (92-93) idag! Som sagt, Jaguar är inte så heta på marknaden! ------ Länk Länk |
|
|
Stephan735i// Jo det får bli Tyskland för min del, men helst en svart en;) ------ Länk Länk |
|
|
De billigaste e38 kostar runt 50, de billigatse Jaguar av motsvarande typ och år börjar på 80, trots att BMW:n var dyrare i nyköp. Ok, så det fanns inga 740 -90 men likväl -93 och det finns ett flertal på blocket för 20-25´kr. Inga jättepengar och betydligt mindre än för motsvarande Jaguar. Visst är gamla Jaggor nästa intill iskalla på marknaden, helt klart är de mycket svåra att sälja men gamla Jaggor når inte den botten som gamla sjuor når, sedan kan ni säga vad ni vill. Men Jaggorna är inte värda några fantasisummor, absolut inte, tex ligger Lexus betydligt högre. |
|
Gemini__ |
PowerMac: Ja, det låter billigt (men absolut inte osannolikt). Säg till om du hittar någon. =) Är på jakt efter en till kärra. Har funderat lite på en 855 T5-R eller varför inte en 728 E38. Så om någon ser en prisvärd 728 så kan ni hojta till. Tack på förhand ;-) Mvh: Thomas Länk |
|
Jabbal: Kan vara missvisande när du jämför en e38 i prisklassen runt 50.000kr och en Jaguar runt 80.000kr eftersom Bmw:n förmodligen (i 9 fall av 10) rullat betydligt längre, vilket också självklart påverkar prisbilden. Hur ofta hittar du en Jaguar som passerat 20.000mil? Svar: inte varje dag.... E38 då? Svar: hmm... varannan bil minst, i den prisklassen alltså. Kan tänka mig att 7-seriebilar ofta säljs nya som tjänstebilar både i Tyskland och Sverige, pga detta fenomen så rullar de längre i början och sjunker succesivt i värde medans Jaguarerna köpts nya av någon scarf-bärande clubkavajherre i 60-årsåldern som finåker lite då och då med pärlan och ställer av den på vintern. (Obs! jag generaliserar!) Tror däremot faktiskt att en E38 är mycket mer lättsåld än en Jaguar om ett vettigt pris annonseras. Bmw:n är ju en mer "allround" bil?? - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Rolex; Vi kan bråka hur mycket som helst kring vad som är ett vettigt pris men de billiga XJ jag pratar om har alla gått över 20´mil, och jag känner till ex som har rullar över 40´utan problem så nog är Jaggoarna allround, och tar man tex X300 som kom -95 är rosten ett i princip okänt problem, något som inte gäller för 7-serien. Men visst, jag reserverar mig för att Jaguarerna faktiskt är bättre skötta än BMW-bilarna. Ytterligare en anledning är faktiskt det att Jaguarer alltid håller en viss nivå av prestigt, något som gamla BMW tappar då de börjar sloka ute i förorterna. Och de jag sa om "klassisk", visst, gamla Jaggoar är inga samlarbilar men om du ser på tex XJ6 från mitten av 80-talet så nog har de nått mer klassikerstatus än motsvarande BMW? |
|
|
Är inte Serie III bilarna mer jämförbara med BMW E3? Dom kom ju ungefär samtidigt, men när BMW bytte ut sina, mot första generationens 7:a 1977, fortsatte Jaguar med sina vagnar, faktiskt till 1993 med V12;) Och som sagt jag hade inga problem att hitta Jaggor för långt under 80tkr, just nu finns det en 98:as V8 hos en Svensk handlare för 100tkr. Som slutkläm, det är väldigt trevligt att folk gillar bilar, och det kan jag läsa mellan raderna att du gör, sånt behövs det mer av, så fortsätt med din Jaguarfanatism, även om jag försöker dra dig tillbaka till jorden, för det känns lite överdrivet, rostar verkligen en X300 mindre än en lika gammal Volvo 850/940, Audi A6/A4? Mvh Stephan |
|
|
Jag instämmer, Jaguars vagnar tappar något hemskt och egentligen kan vi sluta jämföra dem, det är för olika vagnar. Jaguar har absolut inget övervärde men som vi har konstaterat här så tycks det hålla lite bättre än BMW. Jag hävdar inte att Jaguar är bättre i alla lägen, absolut inte, men anledningen att jag tog upp detta från första början var att något skrev att e38:as andrahandsvärde var så lågt att det nästan påminde om Jaguars, och det stämmer alltså inte, rätt ska vara rätt. SIII kom 1979 och bör således jämföras med den BMNW som kom 1977. X300 är väldigt, väldigt motståndskrafitg mot rost. Jag har sett ett par rostiga ex och då har det handlar om krockade och dåligt lagade import-lik. Om den går att jämföra med A4 vet jag inte, de har ju en del lacksläpp och detsamma gäller A6, men det är ju som sagt bruksbilar. Det är sällan man ser en rostig Ferrari men det beror knappast på att deras överlägsna rostskydd. |
|
|
Serie III är ju en faceliftad XJ6 från 1968, i mina ögon en generation äldre än E23, inte för att det inte har sin charm, men BMWn är modernare, och mindre klassisk redan från början, medan E3, gamla 3,0:orna har sina fans till större grad än vad stackars E23:an har, som kan jag erkänna var den första BMW modell som jag fastnade för, 02:or/E9:or i all ära men för mig är E23 störst;) En ljust metallic lackerad, första utförandet i 733i version, helt original, aj aj aj vilken bil. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.