AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.173

E38 måste ha den absolut sämsta begagnade priset

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har kollat lite på E38:or och måste säga att de är snuskigt billiga i jämförelse mot andra BMW-modeller, inte ens sönder importerade E36:or ligger så dåligt till i pris som E38:or gör! Jag tycker det är synd med tanke på bilens egenskaper!

Att de är billiga är i och för sig bra för en som vill skaffa sig en E38 men det är nog inte lika roligt när man väl ska sälja bilen?

Själv har jag funderat på en E38, en 99:a eller kanske 00:a!

Varför är det så? Är det kostnaderna som skrämmer folk eller är det är andra orsaker till pris-raset? Det är lite Jaguar över dem, i alla fall vad gäller prisfall!

------
Länk
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
E38 är väl ganska dyr att äga, skatt, försäkring och soppa? En tung bil dessutom som gör att bussningar och liknande behöver bytas kanske lite oftare än andra "regular cars".

Skulle själv gärna vilja ha en e38 om ett par år, kan inte tänka mig mer bil för pengarna än vad en begagnad e38 ger. Längre åkturer lär ju vara underbara i den bilen.

De höga sopppapriserna skrämma de evenuella 740/750 spekulanterna en del.

Men fina, bra och riktigt komfortabla är dem i alla fall! Billiga också. Kolla vad en 740 kostade som ny, lägg till en 100 lappar i utrustning så landar du väl runt 750 lakan, idag kan du köpa den för en spottstyver. Prisvärd bil? -Absolut!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Precis, prisvärd är bara förnamnet! En sån ska jag skaffa mig snart. En Svart 740i helst fullutrustad med beige eller svart skinn! Mama mia!

------
Länk
Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Grodan: kolla denna tråd som jag startade nyligen. Vi är inne på samma spår!!!

Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Mixtus//

Jag har även kollat i Tyskland, även där verkar E38:or vara döda, men gud vilka fräscha E38:or det finns där tyvärr har de ganska många mil på nacken! Hur som helst, ska jag köpa en då sticker jag ner till Tyskland!

------
Länk
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg säger bara såhär... Det är en sjukt prisvärd bil och bättre kvalitet får man leta efter. det gäller dock att ta på sjumilastövlarna och kliva förbi alla vraken. Man får vad man betalar för kan jag sannerligen intyga efter att precis ha köpt en E38 740dA-01 svsåld med 7k mil på mätaren. Den känns som ny... Till 35% av nypris:)
Som svar på dina frågor. Stora bilar faller mycket i värde. Sen kostar det kanske 10-15k per år att hålla dom i riktigt bra skick men gillar man bilar och har en liten reservi ekonomin så är de helt ljuvliga. Om en bil drar 0.85 eller 1.35l/mil om man kör under 1500mil per år betyder mindre i praktiken än vad det ofta talas om...
Bland det billigaste jag åkt är gamla 740iA-95. ca 25kr milen ink soppa och värdeminskning på 7 år och 28000mil. Då var den i det närmaste skick som ny då den såldes. Däremot får man ju i en sån kalkyl ta en klimatpanel a 5kkr som en engångsreparation utan att klaga...
Bästa köp är en bil from 00/09 med 16x9 navin och alla de senaste uppdateringarna... Köp inte det billigaste på mobile där finns risker som motsvarar priset är mitt tips...
Asken
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Var och tittade på denna Länk bilen.. För mina otränade ögon verkar det vara en bra affär, väldigt fint skick! Trevligt med temperaturinställning i baksätet och den hade tom digitalbox med en "diskret" antenn i bakrutan..
Nåja, ville bara tipsa ev. förbipasserande om en vacker bil ,-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ska inte säga att jag har tränade ögon men bilen är nedlackad framtill men inte på sidorna eller bak(nedanför ordinarie fabrikslack). Vidare känns avstånden mellan karossplåtarna ojämnt. Den var vacker vi danblick men något säger mig att jag skulle kolla upp bakgrund, historik och ev omlack noga innan jag själv skulle fundera på att bli spekulant på den bilen men jag kan förståss ha fel...
Asken
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Asken//

Tack!

------
Länk
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Gamla lyxbilar har alltid tappat värde fortare än kvickt...spec när dom är så pass massbyggda som bmw 7 serie är.
Beg kostar dom en spottstyver av nypris men kostar en bra slant att hålla igång.

/Pelle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När jag provkörde en 728-97IA med hyfsad utrustningsnivå, dvs det man behöver och som är minikrav, skinn,elfönster AC. mm , dessutom i mycket bra skick rullat 14.000 mil och hade köpts för ca 60tkr så kändes det som bilen var "gratis" i mina ögon med tanke på vilka fina bilar E38 är.

///MVH Hasso
Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja en 10 år gammal BMW 7 serie och Audi A8 har ett snittpris på ca 75000:-
En Mercedes S klasse 120000:-
En Lexus LS400 150000:-
Vadå det är "lite Jaguar över dem". Det är inte ens lite Jaguar över BMW:s priser ... En fin -95:a Jaguar kostar 90-100 lakan, absolut inte mindre. Även XJ40 ligger bra mycket högre än BMW i pris. Antagligen beror det på att Jaguars bilar blir klassiska efter några år, men en BMW blir bara gammal, sorgligt men sant, en XJ passar bra utanför ett slott oavsett årsmodell men en gammal 7-serie ger inte annat än förorts-tankar.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Aha du, så du påstår att den här är klassisk? Länk
Det är ett välkänt fenomen att Jaguar har ett fruktansvärd dålig andra handsvärde!

------
Länk
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Grodan: Den där är i allra högsta grad klassisk. En Jaguar har i mina ögon ALLTID en aura av elegans omkring sig, oavsett hur risig den är. Det gäller definitivt inte för exempelvis E32/E38 eller MB S-klass.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Dåligt andrahandsvärde gäller även M-bilar om man tittar vad ny priset t.ex 1999 årm. M5 670tkr,idag på blocket 170-250tkr.

mvh
Grodan; Ja, klassisk. Varför kostar den annars så mycket mer än BMW 740 från -90?

Och om man jämför Jaguars XJ6 som tillverkades 95-97 så börjar de på runt hundringen, var börjar E38:orna? Och stora BMW från tidigt 80-tal, finns det någon som vill ha dem idag? Jaggorna är hett eftertraktade ...
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Ingen är väl direkt opartisk!

HETT eftertraktade(?!!)... Ta inte i så du spricker! ;-)

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Grabbar jag tror ni missar någonting Länk

Eller har jag missat någonting? ?
MD,

Jag tror snarast att "Willy Eriksson" har missat något :D

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hehe, tror det också...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.