AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.986

Koppling ner tryckt, men får inte i 1 el 2

Sida 1 av 2
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Ibland när jag är ute å kör o stannar vid röd ljus, så får jag inte i 1:an och ibland inte heller 2:an.. Vad kan detta vara? Inte är det växel lådan va..? Å det händer ju bara ibland.

/M
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Låter som dåliga synkringar..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Läs hela denna tråd>>>Länk

Mvh Janne.
parolof
står man still behövs inga synkringar för att få i en växel
jag har samma problem med min ibland också... kan va lite irriterande när man står vid ett trafikljus :/

är det svårt/dyrt att fixa det? kan jag göra det själv?

BMW Club Schweden, Medlem Nr: 06086

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Har du aldrig skruvat t.ex ner en vxl.låda osv så kanske du behöver en handbok+ en "mekkompis" kanske...Ev.koppling osv köper du på lämplig tillbehörsaffär,varför inte på BMW.

Mvh Janne.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Händer för mig oxå att jag vid enstaka tillfällen inte får i backen när jag står still. Men då brukar jag åka framåt en dm osen går det bra.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tror många som sagt skulle bli avhjälpta med ny koppling+urtrampningslager alt.insmorning av splinesaxeln på nyare vagnar där man säkert kan säga att kopplingen är "urfräsch".

Mvh Janne.
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Tack för alla svar..
Antar att det är att lämna in den, så får dom kolla synkringar o koppling..
låter som om det kan bli dyrt..

/Micke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tror absolut inte på att en växellådsrenovering är förestående...Sannolikheten att det är problem med synkringarna dessutom är ju ännu mindre om man vet vad dem ringarna har för uppgift,dvs att synka in lådans olika växlingsdrev till rätt hastighet vid shiftning av växlar..

Däremot så kanske du läste länken som jag refererade till i mitt första inlägg,där det framkom att vissa hade haft just detta problem med vissa "kärvningsproblem" vid inläggsförsök till ettan t.ex vid då stillastående...

Hur långt har bilen gått?
Har kopplingen bytts någon gång tidigare?

Mvh Janne.

Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
ca14500, jag hittar inga papper på något som har med växling att göra..
så det kanske är dax att byta något av felen.. ringar eller kopping..

/M
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För att byta synkringar krävs att du helrenoverar lådan vilket lätt springer iväg så till den milda grad att det är bättre att köpa en annan begagnad låda.
Vid normal skötsel så håller en växellåda(manuell) hela "bilen ut" om du förstår vad jag menar.

Återigen>>>Du har säkerligen INGA problem i lådan.

Kontrollera kopplingen blir mitt råd nu när jag ser hur långt din vagn nu rullat.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Till slut>>>Tycker du kan konsultera någon duktig mek som kan hitta ditt verkliga fel när han provkört vagnen ifråga...Gissningar blir ju svaren via nätet.

Kontrollera också om det inte har kommit in luft i systemet(kopplingshydrauliken) via dåliga packningar i slav eller huvudcylindern t.ex....Inte alltför långsökt fel det heller,konstigt i så fall att det bara händer ibland kan man tycka då :/

Jaja...hoppas du hittar felet.

Mvh Janne.
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
-janne
Det du snackar om är ju helt riktigt.. men du vet ju hur det blir om man lämnar in bilen på en "riktig" verkstad.. dom tittar inte å testar.. ser dom att något är fel så BYTER dom alltihop.. du ska ha jätte tack för svaren.... känns ju lite bättre..

/M
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kan även vara oljan. Kör du på vanlig växellådasolja kan det vara värt besväret att testa och byta till motorolja eller ATF-olja. Detta gör att växlingarna går betydligt lättare vid stillastående bil. Allrahelst med kall motor/låda.
Har alltid köpt oljorna på BMW enligt deras rekommendationer och sist fick jag ATF-olja. Någon gång har de rekommenderat motorolja också.
Generellt har dessa oljor gjort växlingarna smidigare vid kall låda.

/Mats
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mats är ju inne på det man absolut först bör checka upp...iaf att du har olja i lådan :)
Sedan så byter du till vad BMW(eller via forumet t.ex) rekommenderar för olja till just din låda.

Prova att söka gamla inlägg i den fina sökfunktionen som forumet har,titta högst upp på sidan,du får säkert en hel del ytterligare tips där om vad ditt problem kan vara.

Lycka till!

Mvh Janne.
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Vad du behöver byta är nål-lagret på utgående axeln från motorn, hade samma på min, det är både enkelt å billigt att byta...
jag har nyss bytt koppling + slavcylinder på min...och det blev en j*vla skillnad, nu behöver jag inte ens med våld få in 1:an :P slavcylindern kostar ca 370kr (pirat) så det är ju nåt du kan börja med iaf..

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har man en äldre bmw kan det mycket väl vara nållagret i svänghulet som är kass! blir dessa symptomen då, nyare bilar har kullager vilket tar bort problemet.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Håller med Tobbe_E30_325ik.

Jag har haft liknande problem. Fått "krossväxla" i backen ibland när jag ska köra från parkeringen och haft svårt att få i ettan.

Efter att bytt slavcylinder och kopplingsfjäder har jag inte upplevt det igen. båda är relativt billiga grejjer.

Slavcylindern kan man renovera med en sats från Mekonomen för 274:-. Om den läcker kanske du kan se det på parkeringsplatsen om du har en egen.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
"står man still behövs inga synkringar för att få i en växel"

Stod ingenstans att han stod still, jag tolkade det som att han hade problem när han stannade (saktade in, växlade ner..). Då kan det visst vara synkringarna som är slitna, eller hur?

"Sannolikheten att det är problem med synkringarna dessutom är ju ännu mindre om man vet vad dem ringarna har för uppgift,dvs att synka in lådans olika växlingsdrev till rätt hastighet vid shiftning av växlar.."

Man skriver "de", inte "dem"...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.