AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.309

Vad har ni för bakkhjulsdrivet på vintern

Sida 2 av 3
kilroy
GE*

Det här var tydligen en känslig fråga, många "högg" direkt...

Jodå, det finns alla tänkbara antispinn/sladdfunktioner så det är absolut inte förenat med livsfara att köra den om man är lite lätt på gasfoten...

Eftersom jag har en 10 år gammal 540, visserligen i mycket bra skick och rostfri, så känns det lite bättre att låta den få ta "saltsmällarna" + allt annat "vinterelände" som följer med.

Jag har en viss förståelse för alla som plockar in sina dyrgripar under vintern, inte minst de som bor i södra halvan av Sverige. Har man riktig norrlandsvinter, utan salt och alltför mycket snöslask, så klarar vilken BMW som helst av det.

Mvh kilroy
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Kilroy: Jag bor vid norrlandskusten och här öser dom ut salt utan dess like. Det är så oerhört hög luftfuktighet här så det är ofta slaskblask och fryser om vartannat hela tiden. Som tur är kör jag inte på de saltade vägarna :D

///Foppa
foppa:
Jag har full förståelse för att man ställer av sin entusiastbil på vintern för att man är rädd om den, och har man då t.ex en "vanlig" e34 eller e36 som entusiastbil så är det väl valet av entusiastbil jag inte förstår... Vårda bilen kan man för övrigt göra även på vintern.

W2k:
Japp, vanliga 3-5-7 bilar... (förutom din då... :-> ) Jag tycker nog att man i princip kan dela in BMW bilar i entusiastmodeller och vanliga modeller, det är bara det att den som har köpt en M5/M3 för att ha en fet bil att åka omkring i inte fattar vad han har köpt.

Kilroy:
Jag väntade mig att det skulle vara lite känsligt med! :) För övrigt så är även jag bilentusiast och har en bil som jag ställer av på vintern...
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det är var och ens högst personliga åsikt vilka bilar man delar in i facket "vara-rädd-om-bilar/entusiastbilar". Jag tycker nästan ingen BMW är en entusiastbil förutom några få från 50-60-70talet.
Jag tänker fortsätta sköta min bil och inte låta den rosta. Min plånbok räcker tyvärr inte till en M-bil som många kallar "entusiastbil"
Och som sagt tidigare, det dyraste jag äger är jag tokrädd om (att det inte råkar vara en "entusiastbil" enligt dig och inte enligt mig heller har inget med saken att göra) jag kommer ändå aldrig ha råd att äga en Mbil. Oavsett om det dyraste jag äger är är en BMW 325 -93 (i mitt fall) eller en flygel från 1800-talet eller ett vitrinskåp etc. så kommer jag alltid vara väldigt rädd om det.

Kanske om jag haft kolfibertak/huv/skärmar etc. hade jag kört oftare på vintern.

///Foppa
kilroy
foppa*

Ber om ursäkt för mitt "kunskapsmörker" angående norrlandsvintrarna. Jag hade för mig att saltning var något som drabbade endast den undre halvan av Sverige....nu vet jag bättre!

Mvh kilroy
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
kilroy: Ingen fara =)
Inlandet i norrland är saltbefriat (låg luftfuktighet där), dvs Jämtland med omnejd.I Norrbottens län, tex Luleå är i princip saltbefriat så vitt jag vet enligt förre ägaren till min nuvarande bil. Men det är värst vid kusten pga luftfuktigheten.

///Foppa
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Drömmen vore en sunkig E34 M5 92 +23.000mil med kantstötta 17"are och blanka sommarsulor i stockholmstrafiken:)
Asken
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag ställer av min gamla E-36a för att det slår i under bilen i snön mellan hjulspåren på vintern vilket jag fick erfara när jag körde hem den från tyskland i februari:Det tog mot så mycket i mitt bmw hjärta att jag inte utsätter den för det i vinter igen.Sen är det saltet här i småland med,synd att förstöra en rostfri bil.Så tänker nog många med vanligare bmws...
svavelvinter
foppa nu är ju iofs luleå också efter norrlandskusten :)

nåväl, som sagt tidigare i forumet här uppe i norrlands inland finns inget salt, men nedåt östersund och gävle börjar eländet :\
Jag kör MB SLK på vintern. Varför köpa någon billig skitbil och köra med på vintern när man redan har en bra bil.

Det kan ju inte bli billigare att köpa en 2:a bil bara för att köra på vintern med medans den dyrare/finare står och samlar damm och sjunker i värde.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Precis! Varför bara "njuta" halva året när man kan "njuta" hela!

Inte f-n har jag bilar med ASC & DSC, eluppvärma rutor och med inbyggda webasto-värmare för att de skall stå i garage hela vintern! ;-)

rsarits
Naturligtvis åker jag samma bil/-ar på vintern, varför skulle jag vilja ha en billigare (sämre) bil på vintern?
Det är ju då framförallt som jag vill ha antisladd, traction control, ABS-bromsar och diffbroms. Det sitter det inte i gamla häckbilar.
Den optimala vinterbilen är en Volvo 360! Billig att köpa, billig att äga och så finns det ju hur mycket reservderlar som helst, billigt! Jag har en -87:a, kostade 3000:- och är skattad och besiktigad till Augusti 2006, bara att tuta och köra.

Med tanke på att den är mindre (kortare) än både 240/740 samt att den har växellådan bak (bra vikt fördelning) så är den oerhört lätt att köra på sladd med, b200 motorn på 111Hk räcker fint. Finns inget roligare än att ta några varv extra i rondellerna på vägen hem från jobbet när det har regnat lite=)

Längtar efter vintern=)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Asken: Jag har faktiskt provat just en sån bil i vinterslask, visserligen en 89:a men det andra stämde :)

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
min 328 rullar även i vinter :)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Kör volvo 945 med dubbbfria Gislaved igentligen borde jag köra Bmw`n på vintern eftersom volvon har låga mil och är i kanonskick.

mvh
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Min Vinterbil Länk

Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mina vinterbilar :)>>>>M535i-86 och 735ia-88.

Mvh Janne.
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Personligen tänkte jag ställa av min bil, 316 Compact från -94, för att spara den från den elaka SaltMannen. ;)

Skämt å sido, nej jag kör BMW året om. Jag har kanske inte en "Entusiast-bil" men om ni skulle fråga mina kollegor eller min plånbok samt kolla kalendern vilken tid jag lagt ner på att meka med den för att få den så bra som möjligt så skulle den nog kvala in bland entusiasterna. Har snart lagt ner lika mycket som jag köpte den för i våras på småfix. Dock bara en ytterst liten del "nödvändigt" fix, resten är ett rent nöje.

En BMW är en entusiastbil som även dubblerar som bruksbil, allt efter ägarens tycke och smak oavsett modell :)
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
"rsarits2" summerade det ganska bra... varför köpa en BMW med antisladd,
traction control och ABS-bromsar om man inte tänkt använda den på vintern?
De flesta vill ju koppla ur det på sommaren i alla fall?

Är man rädd för snö & slask, ja då är man nog bara för lat för att tvätta sin
bil på riktigt...

Entusiast bil? Yeah right...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.