AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.552

Häll absolut inte etanol i tanken innan du läst det här.

Sida 2 av 2
kilroy
PowerMac*

Att "tycka" och att "veta" är 2 helt olika saker. Att "tycka" saker och påstå att det är sant trots att motsatsen lätt kan bevisas är väl knappast speciellt seriöst...?

Jag, och alla andra, kan tycka saker om politiska beslut, vilket parti man skall rösta på, vilken färg på bilar som är snyggast osv osv eftersom inget av det egentligen går att bevisa. Det har vi alla rätt att göra.

Att "tycka" saker som hur lätt som helst kan motbevisas är faktiskt inte så speciellt smart...Har man tillgång till internet så har man också per automatik tillgång till världens ojämförligt största informationskälla...

När det specifikt gäller mitt tidigare inlägg så tror jag faktiskt att jag har kunskaper som är tillräckliga för att uttala mig...om du ursäktar...

Mvh kilroy

kilroy
PowerMac*

Om du mot förmodan tog åt dig av uttrycket "ljushuvud" så var det inte riktat mot dig utan mot ett inlägg på det forumet du själv länkade till.

Mvh kilroy
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Läs på spolarvätskan, Etanol o Propanol, behållare mm. håller rätt länge tycker jag.

Den nya kärleken: Länk
an
643
anlima
735iA -87
Lustigt , ni pratar bara om etanol i bilen och hur den reagerar.
Jag vet hur jag reagerar när jag kommer i kontakt med etanolfordon, är ingen astma eller allergiker i vanliga fall.
Ansiktet börjar svida, torr i hals ,huvudvärk och det börjar klia överallt.
Det finns inte bara fördelar med E85, det finns baksidor som ingen vill veta,,,

/Mats
kilroy: Jag blev inte det minsta stött av något så det är lungt. :) Men jag vidhåller innehållet i mitt tidigare inlägg såklart.

anlima: Visst kan det lukta alkoliserad apa om vissa bilar nuförtiden. Lite komiskt faktiskt...
kilroy
anlima*

Det som du nämner kan vara överkänslighet för t ex acetaldehyd, det yttrar sid som du beskriver det. Acetaldehyd är en ganska otrevlig kemikalie som bildas vid ofullständig förbränning av etanol.

Mvh kilroy
an
643
anlima
735iA -87
Jag kör buss till vardags på ett företag där det finns åtta etanolbussar.
Det går inte att komma ifrån att man kommer i kontakt med avgaser i olika former, men de mest besvärliga är från etanolfordon.
Tänk bara tanken att det luktar ättika vart än man är pga etanolen.
Det kommer astma och allergiförbunden säkert att reagera mot när det blir mera bensin/etanolbilar som rullar och luktar oförbränd alko-apa.
Jag är inte emot alternativa drivmedel men det finns nackdelar som inte gärna nämns i detta sammanhang som drivkälla.

/Mats
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Alltså, det måste ju vara not fel med Forden om den luktar så. Är det en riktig flexifuelbil eller egenkonverterad sak?
Har aldrig kännt nån irriterande lukt när jag körde på etanol, visst den luktade helt klart annorlunda men mer som en etanolbuss än som en ättiksflaska.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.