|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Wendtan ! Har provkört den nya AERON 2,8 liters V6 turbo. Förvånar mig att du tyckte V50 T5 var den bättre av de två! T5 har ett riktigt plågat för att inte säga otäckt motorljud. Sätena är bättre famför allt i framkant hos 93an. Aeron som jag provkörde hade infotainent 300w ljudsystem som var grym minst sagt! sportchassi m.m. gjorde att den styrde mycket följsamt i kurvor även när man pressade den ordentligt. Intriört kan man tycka att volvon är modernare men personligen tycker jag att den är enbart tråkig. Måhända att 93:an uplevs som plastigare. Extriört. Är 93an överlägsen,i klass med BMW. För att vara felhjuldriven så måste jag säga att 93 SC AERO imponerar! Prestandamässigt måste den var i jämnklass med 330it E90. Den har ett bottendrag som är bättre än E46 330it . Blev erbjuden 8% på en 93SC AERO med infotainement 300w + navigator + pilotpaket. Stannade på 349 900kr ! Hmm..... |
|
|
Vad är det som är så bra med 9-3s vägegenskaper? Jag tror ärligt talat inte att du har pressat den ordentligt. Jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan BMW 3-serie (både E90 och E46) och Saab 9-3 är ungefär lika stor som skillnaden att köra bana med R-däck respektive gatdäck. Det är rätt stor skillnad, men den märks huvudsakligen vid riktigt hård körning. Volvon ligger i och för sig betydligt närmare Saaben än BMW, men på rätt sida om Saaben. |
|
|
Nockenwlelle Angående bra egenskaper med 93an är just det jag skrev. Trots att den är felhjulsdriven,så understyr den inte lika mycket som många av dess kollegor i tajta kurvor. Dessutom är det kanske inte meningen att köra den på bana! I så fall är BMW:n bra mycket bättre! Det är jag fullkomligt medveten om. Läs nedan utdrag från test av den gamla 93 aero modellen 210hk från Automobil. Så fattar du vad jag menar "På Aero-modellen har man sänkt chassit med 10 mm och det har gjort sitt till för ett ännu trevligare uppträdande på småvägarna. Bakvagnen har vad man på Saab kallar ett ReAxs-system, vilket innebär att det fyrlänkade bakaxeln skapar en aning motstyrning hos bakhjulen i tuffa kurvor. Detta eliminerar tråkiga understyrningstendenser och gör att bilen ledigt glider igenom även de tajtaste kurvorna utan darr på manschetten." |
|
|
9-3 är helt klart en av de chassimässigt mest kompetenta mellanklassbilarna av idag. Men det är klart som korvspad att man aldrig får samma väghållning i en framhjulsdriven bil kontra en bakhjulsdriven. framhjulsdrift är trots allt bara en lågbugdetlösning anpassad för massproduktion. Men av de framhjulsdrivna bilarna i mellanklassen är 9-3 mycket kompetent som körmaskin, jämfört med bl a A4, S40/V50 m fl. Har dock alltid tyckt, och tycker fortfarande, att Sportsedanen ser så förbaskat tråkig att modellen aldrig riktigt tilltalat mig fullt ut. Men med Sportcombin lyfter desigen. Lite hög i taket bara, men en riktigt läcker kombi i mina ögon! Skulle inte tacka nej till en 150hk Diesel med automat och Vector-paket... //Chrille |
|
|
Jag håller helt med om att 9-3 beter sig på det sättet som beskrivs ii Automobil, så länge man kör måttligt fort. Då styr den villigt in i kurvor. Problemen kommer när man trissar upp farten ordentligt, då är den sämre än även Volvo V50 T5. Jag är inte heller odelat positiv till Saabs bakvagnslösning. Den fungerar bra i låga till måttliga farter, men bidrar till att göra bilen sladdrig när man pressar ordentligt i kurvorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.