AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.224

E91 325i utklassar 9-3 SC och A4 Avant i Teknikens Världs test

Sida 1 av 3
Fick nya Teknikens Värld i brevlådan idag.

De testar nya 325i Touring mot Saab 9-3 SC 2,0TS och Audi A4 2,0T Avant. BMW:n avgår som segrare med betyget 61% mot 60% respektive 58% för Saab och Audi.

En snabbsummering av omdömena för BMW:n:

¤ (För?) Sportiga köregenskaper. Överstyr innan antisladden ingriper. Spårar nervöst (Testbilen var utrustad med 17").

¤ Låg sittposition och små rutor -svårparkerad.

¤ Trevlig motor och låda. Dock tveksamt bottendrag.

¤ OK lastkapacitet, dock låg takhöjd bak.

¤ Mycket tyst och komfortabel, testets bästa fjädringskomfort trots 17" och sportchassi.

¤ Enkel och lätthanterlig instrumentering.

¤ Välutrustad. "Allt" finns redan som standard, vilket gör tillvalen smått onödiga. Dyrast i testet, men skillnaden är mindre än man kan tro. Lägre milkostnad än Saab, som är 20000kr billigare i inköp. En 325iT med sparsmakad utrustning borde ha ett starkt och stabilt andrahandsvärde i sammanhanget.

BMW:n får högst betyg i de flesta ronder. Dock föll Saabs och Audis kraftfulla och smidiga turbomotorer testlaget bättre i smaken än den lite bottenklena BMW-sexan. Saaben fick mer beröm i fråga om säkerhet och ekonomi.

TV:s slutomdöme:

"Det är helheten som gör BMW 325i till en så behaglig bilupplevelse. Sköna stolar, modern formgivning, hög detaljfinish. Styrning och växellåda som är kalas. Klart det kostar"

//Chrille
Låg sittpositon är för sjutton inte ett minus! Det är ju det som tyvärr saknas på allt för många bilar... Man vill ner! Dessutom e ingen bil svårparkerad när du lagt med PDC i utrustningslistan ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Utklassar? 61% mot 60 och 58%? Eller missar jag något? :)
Ja, det kändes väl lite väl partiskt :D

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
"Utklassar" var kanske en dum formulering. "Segrar över" vore kanske bättre...

Men om man bortser från siffrorna och istället lägger avgörandet på omdömena är det nästan fråga om en utklassning. BMW:n är bättre än konkurrenterna i allt, utom när det kommer till totalekonomin. Helhetsintrycket gör BMW:n till testvinnaren.

Och det är klart, på ett BMW-forum är man kanske en smula partisk i jämförelser mellan BMW-produkter och konkurrenter... ;)

//Chrille
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Men det förväntar man nästan att bmw-n ska ta hem det väll :) men att Audin kom sist var oväntat.Sen köper man bil efter tycke och smak och resultat visar att det är jämt ju!
Jag väntar tills ams gjort test med bmw-n och dess konkurenter och läser då..
betan>> Ja, i ett AMS-test kan man nog utgå ifrån att BMW:n avgår med "utklassningsseger"...

T4 -99
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det beror på vilka bilar som testas mot bmw-n väll? såg idag att dem testade nya saaben mot V-50 i förra numret läste dock ej vem som vann...kul att dem testar bilar i samma "klass" där.Det är mycket bmw i ams ja, jag vet men sen är det ett intressant bilmärke med många järn i elden ochså.Det är som teknikensväld var innan och kanske nu VOLVO är bäst och har ingen konkurrans.Kul det här!

Mpower
AMS kommer i nästa nummer att testa 9-3 SC vs Audi A4 vs BMW 3-serie så det blir en direkt jämförelse med TV's test.

V50'n vann mot 9-3 SC i AMS, komfortmässigt var Saaben bättre men man ansåg i övrigt att Volvon var snäppet vassare. Lite märkligt därför (tycker jag iaf) att man väljer att testa vidare med Saaben, denna gång mot tyskarna.
bmw320i,

Det är väl inte alls märkligt? Saab:en är ju en helt ny modell, V50 har redan funnits i något år.

I testet i nästa AMS är det 330i VS A4 3,2 VS Saab Aero - "värstingmodeller" med andra ord. Ska bli intressant.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Kalle,

På det sättet är jag helt enig, men hur troligt är det att den vinner mot E91 om den inte vann mot V50 ? Det är lite det jag menade, var lite otydlig i motiveringen till varför jag tyckte det var märkligt.

Men visst, ett test av 9-3 SC säljer antagligen fler nummer i nuläget. Hur som helst så håller jag med om att det ska bli intressant att läsa testet eftersom det handlar om motorversioner man inte testar särskilt ofta.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
det får bli att köpa sig tidningen imorgon och läsa lite :)
Det var verkligen ingen utklassningsseger.
Och TV fortsätter att klaga på kursstabiliteten.
Dom gillade motorn och det gilar jag iaf..

Tycker för övrigt att det är fel att jämföra Saab kombin med BMW.
Dom spelar inte på samma nivå helt enkelt.
Funkar när modellen är ny men i framtiden så ska Saaben jämföras med bilar på deras egen nivå.

It´s a fast world...
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Blev förvånad över prestanda skildnaden 7.9 0-100 är inget att skryta med!
325àn skulle nog även hamna efter efter manuelt växlad SAAB.
Slutsats BMW`n slöast 0-100 !?
Vridmomentet var inget att skryta med, dock 217 uppmätta hästar var
positivt.
Det gäller och varva duktigt för att få ut effekten!
Hmm 330 skulle vara nått om inte priset var så förb...t högt
gemfört med 325àn

"Z4 love it"
Kanske borde tänka på att alla människor har olika värderingar och dylikt
men lika glad är jag för det att bmw vann :)
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Värderingar och dylikt ?

"Z4 love it"
Om du sätter en ko-bent FWD-älskare i en RWD bil klart han gillar sin tex. volvo mer för han är ju frälst i den och dess egenskaper samt vice versa.

Det jag menar är att bara för en tidning säger en sak så är inte det " THE FINAL ULTIMATE ANSWER" vilket du säkert givetvis förstår?

Men som sagt tidigare igen då: Lika glad är jag för det att bmw vann :)
Mitt svar borde egentligen hamna längre upp men man kan ju inte alltid vara först med allt :)
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Självklart är 325 är vägvagn nr 1 av dessa men jag var ganska
säker på att prestandan var vassare i sprint än en AUDI med 18 hk mindre och 110 kg övervikt. SAABEN har samma vikt men med 8 hk mindre med "framhjulskottande" automat, så är 0.4 sek långsammare på 0-100 ett förvånande resultat.
325àn leker säkert med dessa vagnar runt ringen och det är vad en kombi är till för!? eller vad säger du Delerium kan var kul att ha en laståsna som
även kan agera sportvagn om så tillfälle ges!

"Z4 love it"
Det jag menar är att alla människor har olika behov olika synsätt och att allting (när du ändå drar upp det) inte handlar om ringen!! Dessutom så mäter inte jag 0-100 siffror så noggrant då det är oväsentligt eftersom om du skulle sitta med en bil som är starkare efter den intervallen så glider du ändå förbi mig efter 4-5 sek då det mesta ändå handlar om vem som glider om vem på E4:an här i sverige.

Att få in en konsum kasse i bagaget kan väl alla lyckas med Men körglädje sitter inte i driften utan i var mans egna önskemål eller va säger du "kenta"

"z4 re-design it ;););)"
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Hallå!
Visst 0-100 är bara ett av många mått på prestanda, och
detta och andra prestanda uppgifter säger ganska lite om
körglädje och känsla osv.
Men om du? och vi andra som har en BMW bör väll uppskatta den
körglädje och prestanda som medför ägandet av en BMW?
Visst vi kan räkna backar men det som avgör valet av bil här
tror jag inte handlar om antal pilsner man kan lasta.
tror att vi alla gärna tar en extra sväng för att hämta den
sista lådan?

Delerium vad har du för kärra och vad har du tidigare haft?
Det är inte lätt att se av din profil och tidigare inlägg på forumet!

"har en körglad snygging med maxlast på 15 flak med sufflett uppe3 "

"Z4 love it"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.