|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Lasse; Jag missade att du bara körde 700mil om året med bilen. Lasse/snoo: 2st PS2 hos dackonline kostar idag 6704:- + några hundralappar att få det monterat. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Tror inte på tricket att köpa en hyffsat ny om man vill komma billigt undan. Den enskillt största kostnaden är värdeminskningen på dessa typer av bilar. Den kostnaden är särklass störst de första åren. Visst är den fria service värd en del men den kostnaden spelar i en annan division. Jag tror tricket snarare är att köpa en något äldre bil med lite mer mil på mätaren. Men det ska vara en riktigt välskött bil med få och seriösa tidigare ägare. Men har man inte tänkt ha bilen speciellt länge kan långmilare vara vanskligt då bilen kan bli svårsåld. |
|
Lasse Karlsson |
Tjena Tsaros! Din prisbild av PS 2 stämmer bra!! Men varför inte prova tex Goodyear Eagle F1? Dessa kostar bak 275/35/18 ca 2250kr, men det går att komma ännu lindrigare undan! Hankook Ventus Sport bak med samma dimension dryga 1800! allt detta hos Dackonline. Min spontana åsikt vad det gäller däck, är att man klarar sig mycket bra med billigare varrianter! "superdäck" kanske är befogat om du tävlingskör din M5:a mycket på bana! HA DET!! |
hampe m3 |
Hankook Ventus Sport, dessa skulle jag akta mig noga för på en m5, köpte en uppsätning av dessa däck till min m3 då alla andra va slut vid skade görelsen, 3 dagar stod jag ut maken till hårda däck, gick knappt att röra gasen. 10 repor bätre fäste m PS2 eller F1 i spö rengn än med dessa på sommar tor asfalt. |
| Borjar bli lite OT, men F1orna rockar hejdlost. | |
|
Hej, Det där med att Hankook Ventus Sport skulle vara hårda kan inte jag hålla med om. Har sådana på min M3:a och de har betydligt bättre grepp än mina gammla "märkes" däck som dessutom höll mycket kortare tid. De Hankook som jag har nu, har varit jättebra och de var rel. billiga. Jag har nu 255/35-18 på bakdäcken och greppet på dem är fantastiskt bra jämfört med mina gamla däck, dessutom är de bra på vått underlag vid rel. låg fart. De gamla däcken som var av ett känt märke som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på var riktigt dåliga vid vått underlag, trots att de var 235/40?-17. Det är ju möjligt att de blir hårda efter flera års körning, men det lider man ju inte av ändå eftersom man måste byta bakdäcken vart annat/vart tredje år ändå. Sen ska man komma ihåg att det finns en äldre modell av Honkook Ventus som jag tror heter 102, den nya däcket heter väl 104 om jag minns rätt. Dessa två däcksorter skiljer sig markant från varandra, 102:an är inte alls av samma klass som 104:an. mvh/Flisan |
|
|
Jag glömde säga det också att Hankook Ventus Sport 104 i dimensionen 255/35-18 fick jag betala ca. 1700 kr/st för hos en handlare i Linköping. Så att man ska behöva köpa en uppsättning bakdäck för 8000:- paret känns helt bortkastat, om man inte kör på bana förstås. Även om det kanske är 275/35-18 som gäller på M5:an så låter det alldeles för mycket med 8000:- Sen vad beträffar driftskostnad så kan man väl ha otur med alla bilar och man bör väl inte alltid räkna på värsta fallet. Det är ju trots allt inte speciellt billigt att byta motor eller växellåda på en Toyota heller. Om man alltid utgår ifrån att man måste byta motor eller Vanos eller vad det nu kan vara, på en bil som man funderar på att köpa, så skulle i alla fall inte jag vilja köpa denna bil. mvh/Flisan |
|
|
Lasse Karlsson: Jag har testat GS-D3 och kör PS2 nu av en anledning. GS-D3orna var bra däck men PS2 är mycket bättre på allt. Att man bara skulle ha nytta av bra däck när man tävlingskör är något som jag absolut inte håller med om. Däcken är den enda kontaktytan bilen har mot vägbanan, det tänker jag aldrig snåla på, bra chassi, bromsar och motor är helt bortkastat om man inte har bra däck. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Hankook ventus sport kan man ha ifall man bara ska köra vid torrt väglag samt följa gällande hastighetsbegränsning. Fast å andra sidan, vad ska man med en M5 till i sådant fall? Håller till fullo med tsaros ang betydelsen av bra däck. | |
|
Kan bara hålla med "Baader" jag spenderade 10` / månad på min M3 3.2, då var det inkl allt med värdeminskning, däck, service, bensin osv... /// mstrutsen |
|
|
Det är knepigt att räkna fram kostnader som andra kan gå efter, kör man bara 700 mil per år så blir det förstås inte så dyrt per månad. Å andra sidan, 4915 x 12 = 58.980 kr, vilket blir ca 84 kr/mil. Kör man då 1500 mil per år blir kostnaden ca 125.000 kr eller drygt 10.000 per månad ... man kan dock inte räkna så, milen blir billigare ju längre man kör, men totalkostnaden ökar alltid med miltalet. snoo, att Saaben kostade nästan lika mycket per månad som en M5 beror förstås på att LK körde dubbelt så långt med den per månad, det har han också skrivit. Jag har räknat på många bilar och många scenarion (ny bruksbil + gammal entusiastbil, halvny bruksbil + halvny entusiastbil, gammal bruksbil + nyare entusiastbil etc) och det blir aldrig billigt att ha två bilar. Det sämsta köpet man kan göra är givetvis en ny entusiastbil, bara värdeminskningen kan hamna på 10.000 per månad. Då är service och annat nästa "gratis". För mig, med min ekonomi, så är en fräsch, svensksåld (pga lättare koll av historik) 3 år gammal M5:a det som lockar mest. Det värsta värdefallet är avklarat, den bör fortfarande vara i bra skick och ska rimligen inte rasa i smådelar på många, många mil och år. Med dagens bensinpris och skenande skatter är dock en M5:a hyfsat ointressant för mig. Skulle nog hellre köpa en pedantskött E30 M3 eller liknande; stabilt andrahandsvärde, rimliga driftkostnader och hopp om entusiastförsäkring. |
|
| Häpp, jag missade att läsa en hel sida ... :) Inläggen jag refererar till är alltså på förra sidan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.