AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.045

Månadskostnad för en M5 E339?

Sida 1 av 3
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej!
Har haft mina funderingar på att byta bil ganska länge nu. Tog en titt i plånboken och såg att en bättre begangnad m5 kanske inte är en omöjlighet. Efter att ha läst diverse trådar om m5 har jag ändå inte lyckats göra mig en bild av vad den kostar i månaden.
Ni som har en m5 e39 vad ligger ni på för kostnad i snitt?
Efter att betalat försäkring har jag ungefär 5.000 kr kvar att lägga ner på bilen, räcker det till service och underhåll av slitagedelar?
Vad kostar insp 1 o 2 på bmw och hur ofta är service intervallerna?
Tack på förhand!

Hawar
Om du har 5000 att lägga på bilen varje månad, alltså inte till amortering och ränta, så klarar du dig absolut om du hittar en M5 som är skött enligt föreskrifterna.

Saken är väl att du kanske ska ha en buffert eftersom det är svårt att se när kostnaderna kommer, en månad kanske Inspektion II kommer + byte av frambromsar och ngn xenon lampa m m, då hamnar du på ca: 20 000:- just den månaden för att kunna köra problemfritt i 6 månader m m.

Men svaret på frågan är att du absolut klarar dig på 60 000 per år i servicekostnader.
Hawar
Priset på inspektion 1 o 2 skiljer på olika verkstäder, bästa sättet är att ringa till din lokala BMW verkstad och fråga.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Om jag har förstått dig rätt så har du ung. 5000:- över som du vill/kan lägga på bilen per månad???

5000:- i månaden på slitagedelar och service? Skulle du verkligen vara villig att lägga 5000:- i månaden sådana saker?

Service sker ju ungefär en gång per år eller med 1000-1500 mils intervall, insp. 1 kostar väl i runda slängar 3-5000 kr och insp.2 kostar ca. 8 - 13000.-.

Detta skulle ju innebära att du har ca 50000:- över i din budget för att byta delar och laga fel. För dessa pengar så kan ju både Vanos, koppling och LMM gå sönder varje år och du har ändå lite pengar över till bromsar och annat.

Du har ju redan idag en E39:a så du bör väl ändå veta ungefär hur mycket det kostar att äga en liknande bil, M5:an är ju visserligen dyrare att äga än din nuvarande bil, men vi pratar ju inte 10 gånger dyrare utan snarare kanske 50 - 100 procent dyrare.

Den bil som kostar 5000:- eller tom. 3000:- i drift per månad ska man inte äga, för det måste vara den sämsta bilen någonsin. Självklart undantaget extrema bilar som Ferrari Enzo, Carrera GT osv.....De kanske kostar så mycket i drift och är nog ändå bra bilar.

Sen kommer ju bilen kosta mer pengar under vissa perioder. Min M3:a har nu gått 18000 mil och de senaste 2 åren har jag kanske lagt ca. 50000:- på den, avgassystem, fjädring/dämpare, lambdasonder, bussningar osv.....
Medans alla andra år som jag haft bilen så har den väl kostat runt 8000 - 12000:- per år, plus bensin, fösäkring osv... Men det gäller ju alla bilar och du hade ju redan räknat med dessa.

mvh/Flisan
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Servicekostnader på 60 000:- per år?! Jo, då kan du nog serva både M5:an och en 15 år gammal Lamborghini.

Läs nya Automobil, där har de en stor köpguide om BMW M5 E39. Angående månadskostnad räknade de enligt följande (Man 35 år, 1000 mil om året, finansiering av 80% av inköpspriset):

Pris: 200 000:-
---
Värdeminskning: 20 000:-
Finansiering vid 7% ränta: 11 000:-
Helförsäkring: 20 000:-
Drivmedel: 15 000:-
Service: 5000:-
Skatt och övrigt: 3000:-
---
Total årskostnad: 74000:-

(Källa: Automobil 9.05)

Dom räknar alltså med 5000:- per år i service vilket nog är ganska rimligt, kanske något lågt räknat.
Hawar
Jag tror att 5000 på service per år är väldigt naivt räknat,

bara en uppsättning bakdäck går på mer, och det är inte det enda som behöver bytas...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Möjligtvis året då man endast behöver göra oljeserivce :)
Ser ut som en tämligen optimistisk kalkyl som kanske stämmer för en gubbkörd, svensksåld M5:a med 4.000 mil på mätaren som man får till kompispris ... men en normal M5:a som kostar 200.000 har minst 10.000 mil på mätaren (eller någon annanstans) och kommer nog att kräva mer än 5.000 per år i underhåll. Åker man på en riktigt smäll (motorbyte, växellådsbyte) så är det många år innan snittkostnaden för underhåll har krypit under 10.000 per år.

Helförsäkringen kan hoppa upp 200% om försäkringsbolagen har spelat bort pengar på aktier eller annat, vägskatten lär rusa uppåt om MP sitter kvar i regeringen ... som sagt, en tämligen optimstisk kalkyl, se den som "bästa-möjliga-scenario"-kalkyl. En realistisk kalkyl kanske lägger på 25.000 till totalkostnaden per år och en pessimistisk 50.000.
Det kostar att ligga på topp !! Men det är det värt !!!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

haahaa tillåt mig le! 5000kr det skulle vara nått, det kanske räcker om du hade tänkt ha den i garaget hela tiden.
ti
9
timse
M5 -99 (ögonstenen)
540iA -97 (trotjänaren)
Vad ni överdriver.....
Har själv inte räknat ut på kronan vad min kostar, men det är i samma regioner som min e39 540, eller för den delen den tidigare e39 528 jag hade. Försäkring + bensin, ca 2500/mån, service + delar, ca 6000 i år (inkl Insp 2). Det är klart att om något havererar så kan det ju bli dyrt, men det kan det ju med vilken bil som helst.
Tycker e39 m5 är ett fynd om man ser till körglädje per spenderad krona!

mvh

/T.S.
Såg en kille som sålde sin E39 M5 och han hade pumpat in 100 000kr på ett år i den bilen. Kvitton skulle visst finnas. Så totalt omöjligt att du överskrider din budget är det inte. Köp en lågmilare med åtgärdad vanos, LMM, och koppling, så skall den nog gå... Kanske... ;)
Ni som svarar, spekulerar ni bara eller har ni någon koll på vad ni pratar om? Han frågar specifikt efter M5 e39-ägare! På era signaturer tycks det ju inte vara så många som faktiskt äger en. Dock kan ni ju ha haft en tidigare så därav undran...

(naturligvis undantagna de som har en i sign...)
Bra Keiser!!
Keiser: Och du äger en ser jag. ;)
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Tack Keiser för att du försöker få tråden tillbaka till vad den var tänkt att handla om.

Fler synpunkter tack! :)

kilroy
Här finns det många bud...inte minst från sådana som inte ens äger en M5:a...

Jag har haft förmånen att få bilen servad hos min far och bror men jag vet ju mycket väl vad timkostnaden och reservdelspriserna ligger på.

Skall du göra av med 5000 riksdaler i månaden på service så skall du ha en j***a otur. Kalkylen ovan på 5000:-/år låter kanske lite i underkant, räknar du med 10.000:-/år är det mer realistiskt.

Kan du dessutom hitta någon bra BMW-skruvare så slipper du BMW´s egna verkstäder.

Se till att hålla bilen i maskinellt perfekt skick (motor, växellåda, drivlina) så kommer du säkert att klara dig bra. Sköter du dom detaljerna så håller vilken M5:a som helst 25.000 mil utan några större ingripanden.

För övrigt så är det inte helt ovanligt med elektroniska problem på E39 M5, t ex i form av problem med olika typer av givare och sensorer. Har själv haft lite "klydd" (skånska) med sådana detaljer.

På tidigare modeller håller inte inredningen riktigt BMW-klass enligt min uppfattning, den verkar slitas i snabbare takt än bilen i övrigt.

Kolla statusen på kopplingen noga så du inte åker på ett kopplingsbyte. Många E39 M5 säljs med dålig koppling, ofta beroende på ett dåligt körsätt hos någon av de föregående ägarna. Den går inte att "kärringköras" dvs att man slirar sig runt gathörnen eller vid gaspådrag. Då kan man slita ner kopplingen på 3000 mil eller mindre.

Lycka till...!!

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Jag har ingen M5 och har inte haft en, men jag har funderat (och räknat) på M5:or och haft flera bilar i som kostat 300+ ... att 5000 per år skulle räcka för underhåll gäller nog bara en Toyota Yaris ... åtminstone om man kör mer än 500 mil per år.

När jag letade en M5:a själv var det inte helt ovanligt med annonser där motorn var bytt, ofta kopplingen, nya (bak-)däck var det på nästan alla som såldes. Det händer också, som någon redan på pekat, att M5:or som kostats på 100k på ett år annonseras ut ... de bilarna måste rulla 20 år utan underhåll för att hamna på 5000/år i underhållskostnad.

Bilar i samma (nybils-)prisklass som M5:an sjunker som stenar i andrahandsvärde just för att man tar en ekonomisk risk när man köper en. Rasar automatlådan på en Audi A8 kostar en ny drygt 100.000 kr ... händer inte ofta, men råkar man ut för det är bilen helt plötsligt (nästan) värdelös ... och när man bytt låda är den inte värd en krona mer än dagen före den rasade.
Om du förstår engelska så kan du se användarna på m5board.com tycker, t.ex. denna tråd:

Länk

Där är det garnaterat BMW M5 E39 ägare från hela världen.
Ca 5000€ har det gått till min bil på 1år, förutom amortering:)
kilroy
bayerischemotor*

Har du inte haft en j***a otur med din bil? Vad jag menar är att dina kostnader troligtvis inte är representativa för hela E39 M5-kollektivet även om du inte är den ende som haft stora kostnader.

Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.