|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Min M5:a är bara marginellt dyrare än den 525 -01 som jag körde tidigare. Försäkring från 9 till 15 tusen, drar mer soppa och nöter mer på dyrare däck. Men vad tusan är det när jag har 2ggr effekten och all utrustning som finns att få i tillbehörslistan. Alternativet att ha en halvhyffsad vardagsbil och en 911 i garaget är betydligt dyrare och förtar även glädjen och nöjet att alltid åka runt i en kanonkärra. Nej för tusan gubbar, vi lever bara en gång och det är här och nu. Jag har aldrig hört någon säga att man får åka M5 i himlen!!! |
|
|
Kilroy: Du har så rätt, men jag är ett bra exempel på vad som KAN hända med en M5. Och mycket dyrare kan det bli... |
|
|
bayerischemotor: Det är väl det som är problemet. Är oturen framme kan det bli ohyggligt dyrt. Även om jag förvisso har en del pengar att lägga på bil så använder jag dom gärna till annat om man säger så ;) Det känns som om att rätt objekt ska dyka upp för att det ska bli affär dvs få ägare och solklar historia. |
|
|
Det finns en svensksåld -00 till salu i Kiruna som ut att ha "rätt" historik, 3 ägare (förmodligen minst en bilhandlare) på 6 år och drygt 8.000 mil. Jag har dock inte sett den i verkligheten. Länk |
|
|
Har du tittat på Alpina B10 ? inga vanosproblem, lmm-problem, kopplingsproblem, billigare bromsar, försäkring, service Från -99 med vanos är prestandan imponerande (0-100 på 5.4 jmfr M5 på 5.2) Varje bil är numrerad. Välkommen till Alpina-familjen! |
|
|
jag var nyss och kollade på m5:an i Kiruna. Jag blev mycket besviken på skicket... Massor med småskador i lacken på huv och tak, såg ut som att man kört efter en grusbil... Inredningen så fördjävlig ut. Småskador på alu.panelen. På växelspaksknoppen var kromet bortnött. Även på förarsidan var alupanelen nött. Ska det verkligen se ut så efter 8000 mil? Eller är det på grund av ovarsamma ägare? Motorn lät skitbra ialla fall. Å skinnet var det inget fel på heller. Tappade helt suget för denna bil... |
|
| Tråkigt när sådant händer ... man vill ju gärna att bilen ska vara i toppskick. Att kromet är bortnött på växelspaken tror jag är ganska vanligt på M5, det är helt enkelt dålig kvalitet på just den detaljen. Resten av inredningen antyder dock att bilen inte har varit ägd av en pedant ... :-( | |
kilroy |
Kvaliten på inredningen håller inte alltid så hög klass på de tidigare M5-modellerna. Sen har det naturligtvis med att göra hur den är skött.... Att färgen på växelspak/handbroms försvinner är inte så ovanligt precis. Kan ju tyckas vara en petitess men skicket på inredningen betyder mycket för hur man uppfattar bilen enligt min uppfattning. Mvh kilroy |
|
Man blir oerhört besviken när man läser hur en bil som bara gått 8000 mil ser ut... En sökning på powerbörsen är att rekommendera... |
|
| Persson: Med tanke på hur mycket du har råd att lägga per månad bara på service och rep borde du köpa en ny M5:a. Då slipper du både rep och service kostnader dessutom. | |
|
Det finns tyvärr fler exempel, men sån tur är har det inte blivit så dyrt för mig än. Förra ägaren åkte på div tråkigheter, skulle tro att det ligger runt 5k€ också. Mvh //Sibbe Länk |
|
|
Mattias h: Nja har lite svårt att få loss ~800.000 kr. Sen skulle jag av ren princip aldrig köpa ny bil, det är verkligen kapitalförstöring på hög nivå :) Bimmer8: Visst skulle Alpina kunna vara ett alternativ ända som är tråkigt med dom är att en B10 kostar 7.000 kr mer/år i helförsäkring för mig än en M5, det är pengar det med. Jag får se vad det blir, det kan lika gärna bli en 540 om jag hittar ett exemplar som jag gillar. Jag lär nog trivas i den med och då slipper jag få stryk av regeringen :) |
|
|
Märkligt det där med försäkringen, hur är en M5 klassad? B10'an har Trafik 09, delkasko 45, vagnskada 45 Har M5'an 40 på delkaskno eller vagnskadan? Vad kan isåfall motiveringen till det vara, att M5'an är lägre alltså? Alltid tidigare på forumet har vad jag hört B10'an legat lägre än M5 i försäkring. Från mitt bolag fick jag 9' helförsäkrat på B10 och runt 13' på en M5 (Sockenbolagen) |
|
|
Har samma erfarenhet som Bimmer när det gäller försäkring på B10 vs. M5. Har även konstaterat att fb klassar B10 V8 och B10 3,3 likadant vilket tyvärr gör en 3,3 väldigt dyr att försäkra jämfört med en 540 som på många punkter kan ses som en jämförbar bil. ___ //Ulf |
|
|
Jag tittade på bmws originalförsäkring som verkar vara det billigaste för mig. En svensksåld M5:a kostar 13.700 kr i helförsäkring medan en sv. såld Alpina B10 går på strax över 20.500 kr. Varför det skiljer så mycket vet jag inte, det finns säkert en jätte bra förklaring till det ;) |
|
| Kolla med IF, jag funderar på en M5 och får betala 10,287:- i Sthlm.... | |
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Har bara haft min M5:a sedan maj i år! men här kommer en liten kalkyl, mellan tummen och pekfingret vad "Beemern" kostar mig i månaden, försäkringen kan naturligtvis diffa oerhört! + antal körda mil, men jag räknar på min kostnad! 1. Värdeminskning: ca 30000/år=2500/mån 2. Soppa: 700mil x genomsnittsförbrukning ca 1,3l/mil x ca 11kr/l= ca 830kr/mån 3. vägskatt: ca 210kr/mån 4. försäkring ca 750kr/mån Sen vad det gäller reparationer, byte slitdelar + service har jag "höftat" grovt(har man otur, kan det ju dra iväg enormt) och antagit att man får göra i stort "normala" "ingrepp" typ däckbyten, normala servisar osv, under den tiden man äger bilen. 5. Rep, slitdelsbyte, service: ca 7500kr/år= 625kr/mån Sedan har jag inte räknat med ev räntekostnader för lån för det tycker inte jag är en kostnad för själva driften av bilen. Summa sumarum: strax under 5000 närmare bestämt: 4915kr/mån! Detta ska jämföras med den SAAB 9-3 Aero 02 som jag hade förut. Samma kalkyl för den(som var ny vid inköp 02) då jag räknat med körsträcka 1500mil(den var "enda" bilen då, idag har jag en Saab 9000-95 som andrabil, som får ta resterande 800 mil) blir runt 4500kr/mån. Skulle jag räkna på att köra BMW:n som enda bil, skulle ju diffkostnaden naturligtvis öka!! men personligen tror jag inte det är så många som har en BMW M5 som "enda" bil utan att det är vanligt att man har BMW:n som lite andrabil + en "häck" som får göra "skitgörat" tex vintertid! HA DET!! |
|
Hur kommer du fram till 7500:- per år i service och underhåll? Bara bakdäcken går på det beloppet, till det kommer service och småfix. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
Lasse Karlsson |
Tjena tsaros! Som jag skrev! har räknat på mitt sätt att köra bilen! Tror att man måste köra som en "idiot" om man ska bli tvungen att köpa nya däck 1ggr/säsong! och så vänder jag på frågan! Var köper du däck? om bara bak kostar 7500??? går ju att komma undan betydligt billigare om man inte måste ha det värsta som finns i däckväg förståss! I mitt fall räknar jag med att kanske behöva byta bak 1ggr/2 säsonger och fram 1ggr/3 säsonger. Detta skulle ge en cirka kostnad på 8000 på 3 säsonger motsvarande i mitt fall! 3 års tid, detta ger ca 2700/år för detta och då finns runt 5000 kvar till service och övriga reparationer. Kör ytterst sparsamt så här års, och då förstås på odubbade vinterdäck så vad det gäller sommardäckslitningen så blir det runt 700 mil/år. Men sen precis som jag skrev! visst kan detta vara en glädjekalkyl som kan totalspricka, och det gör den säkert också om man "tok-kör" och sliter däck som satan, för då rasar väl mycket annat också på bilen rätt snart! Sen är det klart att grejorna ska användas! men man kan ju göra det med viss eftertanke, så spar man nog också på portmonäinnehållet!! HA DET!! |
|
Nu kor jag M3 och inte M5, men tycker lasses utraknings stammer ratt bra med mina egna utgifter. Jag kor dessutom M3an som enda bil, dvs aven pa vintern. En intressant kommentar ar att M-bilarna faktiskt inte kostar mycket mer an en saab i manaden. Tror tricket ar att kopa en 'hyffsat ny' M-bil, da service kostnaden ar som lagst. Gett samma tips i en tidigare trad: Lagg lite mer pa inkopspriset, och hitta en FRASH bil. blir alltid billigare i langden !!! tsaros: 7500 for bakdack ? .. tacka fan for dackonline.se da.. Har bade kopt upp uppsattning Eagle F1'or och Wintercontact dar for hur bra priser som helst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.