AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.642

Kör på aceton nu

Sida 2 av 3
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
ja lite kan väl inte skada. Ska ner till Båstad på måndag. Tankar fullt i Örebro o lite aceton, så får vi se vad det står nere i Båstad.

*BAWORAK*
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Kolla detta.Verkar finnas ett litet problem.

"Alcohol in the fuel tends to negate the positive effects of acetone."

BMW e lag
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Läs detta
Länk

BMW e lag
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja om du kör med etanol samtidigt eller har jag missat ngt?
Annars inga problem, utöver plasten då...

*BAWORAK*
bustorp
Nu är det inget som säger att artikelförfattaren har rätt, men han verkar påläst.
Jag tycker det verkar trovärdigt.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Paap Reeder
...OOMM detta nu skulle vara sant .. och OKQ8, Shell, Preem och grabbrana inte kommit på detta tidigare så inför dom det i morgon dag.

"Tanka OKQ8 och kör 10% billigare ... spara 1,20 per mil. Stockholm - Boden sparar du hundralappar...." ... snacka om kö till OK-mackarna ...

MVH /// Paap R
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Nån som testat med YES diskmedel:-)

Min bil
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jahaja...
Ja jag hade iaf kunnat tanka ca 3 liter mer soppa iaf:-)

Nåja, det var värt ett test. Men det som hände var, Nope,nix,nada. Men det är klart i jämförelse med din motor MB300 så är ju min rena stenåldern och kanske inte fungerar på samma sätt.
Så jag avskriver inte teorin, men jag gick iaf bet på det hela.

*BAWORAK*
MB
28
MB300
528i -97
Svante , hur mycket aceton blandade du i / 10 liter bensin
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja du det är en bra fråga, men jag pytsade i ca 2dl i full tank, mao 75liter.

*BAWORAK*
MB
28
MB300
528i -97
man måste ha kemisk ren aceton inte nagellackborttagnings aceton
men för mig så blev det en liten bränslebesparning iaf
ca 0.5 till1.0 dl per mil .kanske bättre i nyare motorer
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
fint

BMW e lag
Visa användare
118
Gandsjö
525iA -89
"Är att folk som är rädda för någon hundring extra i månaden för att bensinen är dyr, är beredda att strunta i att de ofta har noll kunskap om motorer och hejdlöst spilla i vad som helst i bilens bränsletank för att spara några få kronor."

Dr Tinnitus
läste ditt lilla inlägg... vet inte hur mycket du lägger ut i bensin per månad.. men när man som jag lägger runt 3000 i månaden enbart för att kunna ta sig till jobb så kan jag säga at man är väldigt glad för det lilla man kan spara..
Har läst en hel del om bla etanol i tanken men vet inte riktigt vad jag tycker om d.. har provat köra med 25% etanol men märkte ingen större skillnad, kör enbart på bensin för dom har inte etanol på jet där jag tankar o sen e d ju hyfsat billigt där me så..

//Gandsjö
gandsjo@bredband.net
Länk
bara undrar var fan man kan köpa magneter som ska sänka förbrukningen... undrar vem som går på sånt...

Stil, Komfort o Sport. Thats BMW
Ba
127
Banditleffe
525i -95 Executive
Jag vet inte vad man ska tro om allt sånt här men jag tycker inte acetongrejjen låter för otroligt för att kunna funka. Måste bara köra upp en tank o räkna ut snitt innan ja testar, hoppas att det blir lite skillnad :)

Och när det gäller dom där magneterna så vettefan om de inte ligger någon sanning i det faktiskt, jag tycker själv det låter som bluff, men polaren som jobbade på et åkeri en sommar berättade att där hade dom monterat sådana magneter på varenda lastbil dom hade, och tydligen hade dom fått ner soppakostnaderna, nu minns jag inte hur mycket men dom tyckte iaf att det hjälpte till.
Magneter och dyligt har varit uppe förr, det är bara en placeboeffekt eftersom man medvetet kör annorlunda när man vet och "vill" att det skall bli en effekt.
Kör en blindtest där fordonsföraren inte har en aning om magneter, aceton, Yes eller vad det nu är och se på resultatet.
Magneter har i alla tider "använts" mot diverse krämpor, i skoinlägg, armband, halsband osv, som mystiska kalklösare på vattenledningen, i bränslesystem osv. Ännu har ingen kunnat lägga fram vetenskapliga bevis för funktion eller rön och förklaringar på principer och hur de verkar osv. I samma ögonblick som detta sker så kommer de att standardmonteras i t.ex bilar och ett Nobelpris ligger nog inte långt borta heller.

FP
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
magneter som fot inlägg funkar då det vet jag
men i bilar det vete f-n
aceton det skall jag prova ,var köper jad det ?
mb 300 jag tror på det,bränsle tillsaser..

MB
28
MB300
528i -97
Finns på färgafären för ca 35 kr litern

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Vill minnas från de enorma bensinkrisen i bl.a. Rumänien på 80 talet, folk hällde i allt vad de fick tag på i sina Dacia, Lada, Skoda mm. inte världens bästa bilar direkt, men de funkade! Vet en som hade en 3-cyl, 2-takts Wartburg, det sämsta man kunde ha, men han körde på Metanol (stal från jobbet) i säkert 10 år, det funkade.

Gäller att hitta den bästa blandningen, ni som har öppnat Heywood, ni har säkert sett att olika bränslen/blandningar uppträder på olika sätt, bensin + luft är långt ifrån optimalt -enl. heywood i.a.f.

Själva förbränningsrummet tar nog ingen vidare skada av bensin blandat med lite annat (allt relativt hur det förbränns), men det kan mycket väl skada kringutrustning till motorn, kan ju vara så att lösningsämnet till nån plast i bensinpumpen reagerar med nåt av ämnena man häller i tanken?

Vi får väl se, snart kanske vi får uppleva den ruskiga bensinkrisen som drabbade östblocket för 20 år sedan, hmm. undrar varför det var så billig bensin här i väst, medan vi i öst hade 20L/bil/månad -i bästa fall och då fick man köa 3dygn...

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Det är kanske bekant att vi hade en rätt rejäl bränslekris och d:o ransonering även i övriga världen på 70-talet? Gå gärna tillbaka ytterliggare några decennier under krigstiden, då körde man tändkulor (semidiesel) på trätjära bl.a. Vanliga förgasarmotorer kördes rätt allmänt på fotogen, man laborerade friskt med allt möjligt, även i gasväg. Gengas blev billigast och vanligast. Hesselman blev rätt känd för sina dieselmotorer med elektrisk tändning med tändstift osv.
Att det går bra på lite äldre och enklare motorer med lägre kompression innebär inte att dagens sofistikerade motorer med insprutning osv skulle må särskilt bra av t.ex aceton eller andra lösningsmedel. Bara för att ämnet i sig kanske har en hög ekvivalent oktanhalt innebär det inte att den tillför nån ökad energimängd i en blandning med bensin. Även t.ex etanol har som bekant högre oktanhalt men samtidigt lägre energivärde än vanlig bensin, det är som bekant energiomvandlingen i motorerna som ger kraften ut på drivaxeln och förflyttar bilen osv... Det har gått lite för mycket troll i detta med att blanda allehanda kemikalier i bilarnas soppa, många skrönor blir det också...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.