AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.640

Kör på aceton nu

Sida 1 av 3
MB
28
MB300
528i -97
En kille på jobbet hittade på nätet flera sidor om att blanda aceton i tanken och på så sätt få ner bränsleförbrukningen .och jag med min BMW 528 i-97 blev försökskanin ,
jag har nu provat köra ca 40 mil med aceton i tanken och har fått ner min bränsleförbrukning ca 1.0 dl per mil + att den känns mycket piggare att köra
Aceton kostar ca 35 kr litern och man använder bara ca 1-2 dl/ fulltank det är lite olika mellan olika bilmodeller .går även att använda i dislar med
ni kan söka på (acetone in fuel) på nätet där finns det flera sidor om det,LÄS OCH TESTA NU ALLA DET FUNKAR

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Vad är det i acetonen som skulle göra att bilen drar så pass mycket mindre?

Lät lite lurvigt..
MB
28
MB300
528i -97
Acetonet gör att bensinen förångas mycket bättre ,har även blandat aceton i min frus MB 300 D och jag tycker den startar mycket lättare[behöver knappt glöda den] men har inte kollat om den tar mindre diesel för varför ska man köra MB 300D när man har en BMW 528 hehehe
läste också att acetonet fårr ner avgasvärdena + att det blir mindre kondens i avgassystemet
Länk

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Man tycker ju att en så liten mängd knappast kan vara skadligt för motorn heller, det är kanske ett alternativ till etanolen?

BMW CS #5206
MB
28
MB300
528i -97
Glömde säga att har man etanol i bensinen så ger acetonet mindre effect så se till att tanka bra bensin .
hehe läste att en hade kört med aceton i sitt lilla flygplan ganska länge nu
så det är nog ingen fara för motorn med aceton

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Att minska förbrukningen med 1dl/mil genom att hälla i 1-2dl aceton per tank skulle jag nog påstå är en bluff liksom dessa magneter man kan köpa som sätts runt bensinledningen och skall ge lägre förbrukning.
Många gånger så börjar men köra på ett annat sätt när man intresserar sig för bränsle förbrukningen och detta snålare körsättet ger minskningen i förbrukning inget annat.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det bästa är väl att testa själv, och bilda sig en egen uppfattning, det låter utan tvekan intressant när även bilen går bättre, bara det kan vara värt besväret. Jag körde på etanol (30%) på min 323:a för ett tag sen, och bilen gick helt klart bättre, men så fick jag reda på av en expert att det kunde vara skadligt för motorn, så jag slutade omedelbart.

BMW CS #5206
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Kolla också:

Länk

Länk

Sköna konspirationsteorier i sista länken...

/L
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det som förvånar mig, men kanske glädjer verkstäderna....

Är att folk som är rädda för någon hundring extra i månaden för att bensinen är dyr, är beredda att strunta i att de ofta har noll kunskap om motorer och hejdlöst spilla i vad som helst i bilens bränsletank för att spara några få kronor.

Jag är övertygad om att detta kommer att ge många verkstäder många sköna extraintäkter när experimentlustan och snålheten fått råda över förståndet och en nyare dyr bil måste repareras för dyra slantar när effekterna av den lille hemkemistens nyfikenhet gjort sitt.

Sannolikt kommer mer än en att upptäcka att han bitit sig själv i svansen i sin spariver....

Dr Tinnitus
MB
28
MB300
528i -97
Dr Tinnitus , ca 1- 1,5 dl aceton /tank tar ingen skada vare sig motor eller bränslesystem ,läs lite på länkar högre upp här ,skulle det vara flera liter som man blandade i så skulle jag inte prova ,+ att vinsten uteblir då

MB
28
MB300
528i -97
Dagens Motorer är ju ganska stabila motför förr i tiden
nu ska dom ju tåla allt från Polack bensin till shells nya V-power
största slitaget och fel nu på motorer är ju lata människor som inte servar i tid sina bilar och som missköter sina bilar

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu var ju min åsikt av ett vidare slag än bara focuserad på just Aceton.

Till detta kan man väl även då räkna alla dessa otroligt fantastiska pryttlar som lovar fantastiska bränslebesparingar och mer effekt för endast en liten peng, och som monteras på någon minut på t ex. bränsleröret, hälls i tanken, hälls i oljan, sätts i luftfiltret m.m m.m.

Få om ens någon av dessa grunkor eller medel har visat sig fungera enligt löftena, utan är i de allra flesta fallen ren humbug som godtrogna blåögda okunniga köper i hopp om att spara på bensinkontot eller få mer effekt.

I min värld så känns 1-1,5 dl Aceton i en tank på säg 60-80 liter som nåt i samma klass som ovanstående.

Finns några oberoende seriösa korrekta tester från t ex motorlabb som klart styrker detta med Acetonen? Finns det några baksidor på poletten? Vad tycker motor och komponenter i bränslesystemet om detta, avgasreningen? Emissionslagarna? Kortsiktigt? Långsiktigt?

Om nu Aceton verkligen är så bra, fundera då på varför det inte redan ingår i dessa mängder i den bensin vi handlar på bensinmackarna? Orsak?

Dr Tinnitus
kilroy
Det låter som en skröna...eller som Kejsarens nya kläder...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

We
11
Webace
523i -99
Jag håller med Tinnius!

Jag har även en alternativlösning...Strunta i acetonen. Parkera bilen 5 km från jobbet på morgonen, gå resten. Du har då sparat ca: 0,5 liter bränsle. Detta ger 0,1 liter besparing per mil om du normalt kör 5 mil t.o.r. om dagen. Dessutom gör promenaden gott i både kropp och själ och man riskerar heller inte att lösa upp diverse materia i motorn som inte är kompatibel med aceton.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
MB300> Det låter ju för bra egentligen så jag undrar: Vad hade du för snittförbrukning innan du testade och vad blev den efter?

Om jag eco-kör kan jag komma ner till 0.87. Med lite acceton skulle jag alltså kunna komma ner till 0.77? Så långt har jag aldrig sätt mätaren i bilen:-) Så vida vi inte talar motorbromsing:-)

Men om det fungerar skulle det ju vara kanon. Jag kör ca 4000mil per år, säg ett snitt på 4000 liter, det skulle bli en besparing på ca 400 liter då. Närmare 5000:- på ett år. Inte småpotatis i min värld iaf...

*BAWORAK*
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Det låter intressant men man måste ta reda på lite mer, tycker jag.
Men vad säger ni om att bygga bränsletrycksregulator monterats på returslangen från motorn. Det tar någon timme och kostar runt 700 kr.
Jag pratar om ETANOL.

Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Aceton löser många plaster bra, så jag skulle akta mig noga innan jag visste exakt vilka polymerer bränslet kommer i kontakt med på vägen till spridarna. Men det vet jag inte.
MB
28
MB300
528i -97
Svante , jag hade en snittförbrukning på ca0,83 -0,85 tidigare och körde till jobbet och hem varje dag i en vecka , har nu kollat och ligger på 0.75-0,78 vid samma körning så jag fortsätter o prova att hitta den optimala blandningen för bästa resultat

Ti
32
Tic_E_T
328 coupe -95
tinitus det är väl samma sak om man har i 1dl blyersättning i en full tank det ska man ju ha i gammla bilar eller???? 1dl räcker för att få upp smörjningen eller har jag fel?
Hitta på ett bra varumärkesnamn, skaffa en dyr snygg förpackning, ring upp Kenny Bräck, och kräng skt:n med slogan "The V-Power killer". ;)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tic_E_T

"tinitus det är väl samma sak om man har i 1dl blyersättning i en full tank det ska man ju ha i gammla bilar eller???? 1dl räcker för att få upp smörjningen eller har jag fel? "

Vad har då detta det minsta med Aceton i bränslet att göra? Vad har blyersättning med bränslebesparingar på 1 dl milen att göra.....?

Jämför inte äpplen och grillkyckling nu....

Dr Tinnitus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.