AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.719

Nu är jag riktigt trött på p-bulor!

Sida 1 av 2
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Just det, börjar bli riktigt less på alla dörruppslag nu. Min 520 var nästintill helt fri från parkeringsbulor 2003, nu ser den för jävlig ut. Vad är det med folk?

Egentligen har jag gett upp hoppet för längesen, men blev så less idag:

Förut trodde jag att det var f*ta whitet*ash bönner med 940 på Maxiparkeringen som var bovarna, men igår parkerade en ny, fet, MB-jeep jämte min -gissa vad jag ser idag när mercan är väck, jo en ny fet bula på dörren.

Det är inte kul längre, snart gör jag likadant mot alla icke bmw. Är det så att folk med cash har ännu mindre respekt?

Sorry om jag sårar nån, men nu ger jag fan i resten...

Den nya kärleken: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man får tänka på var man parkerar, man får vara väldigt noga. Detta kan vara väldigt omständigt för folk som åker med, men klarade ett helt år med min 330ci utan ett enda uppslag, trots parkering i centrala göteborg.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, men oftast har man inget val med parkering, har inte så mycket platser att välja på. Försöker göra mitt bästa och tänka på hur jag parkerar, med vad hjälper det när någon lyckas kränga in sin bil 20 cm ifrån...

Visa användare
183
lier
320ia -94
Ja förstår din irritation, fast jag behöver inte handla för att få skador. Jag kan ha bilen på jobbet ,och folk e så jävla avundsjuka så dom repar och slår upp dörrar med ren vilja.
Man börjar va ganska less lust att sitta och vakta på dom som gör det.
to
268
tooon
325ix -07
Förstår dig!

Dock verkar det inte hjälpa att parkera längst ut på kanten när man handlar på någon stormarknad.
Tydligen sitter något av ett flockbeteende inrotat hos oss människor som gör att man då genast lockar till sig barnfamiljer som bara måste parkera i rutan brevid - trots att det finns 1000 platster lediga vid sidan av.
Kanske endast för att driva med oss "pedanter"?

Detta beteende har jag senaste veckan fått erfara i parkeringsgaraget på jobbet.
När vi kommer på morgonen (runt ~8.00) så är hela nedersta våningen tom, men strax efter oss kommer alltid en dam i en Volvo XC70.
Nu spelar det absolut ingen roll vilken plats vi väljer att parkera på, hon bara SKA parkera brevid!
Imorse var jag bara tvungen att fråga henne _varför_ hon gör detta varje morgon:
- "Det har jag inte tänkt på, vad lustigt när du säger det"
Var hennes enda kommentar...

Så länge folk ger fasen i att slå upp dörren i min bil får dom stå precis vart som helst. Men om man nu mot någon förmodan lyckas med detta kan man väl lämna en lapp i rutan? Jag kan t e x mycket väl förstå att det är svårt att styra över hur sina barn slänger upp dörrnarna.
Det är själva smitandet som gör mig mest förbannad, för misstag kan vi alla göra.

Mvh
/ Peter

Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag har åtgärdat ett antal p-bulor genom att anlita Cardent. Fungerar bra så länge som lacken inte är skadad.

htp://www.cardent.se

/Gunnar
/Länk
to
268
tooon
325ix -07
Gunnar,

Fungerar ypperligt bra om karossen är i plåt, har goda erfarenheter utav dom.

Dock är vår nuvarande bil en Audi S8 där hela karossen är i aluminium.
Aluminium går, om man har tur, att återställa någorlunda eller t o m fullständigt m h a tekniken som bl.a Cardent använder. Men dock är risken större att det blir värre eller spricker - aluminium har ju en tendens att bli sprött när man böjer det :(
( Vid olyckor brukar man dessutom byta ut de skadade delarna istället för att laga då det oftast blir dyrare. )

Idag går ju biltillverkarna mot att använda mer och mer lättviktsmaterial, typ alu, för att hålla vikten nere (då bilarna blir större o större).
Så snart byter vi väl dörrar lika ofta som sommardäck ;)

Mvh
/ Peter

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Om jag måste parkera på en stormarknadsparkering, parkerar jag långt bort och över två platser, har fungerat bra för mig, "bara" en bula.

BMW CS #5206
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ang. åtgärd: problemet är ju bara att många gånger blir det "ett veck", plåten bockas, dessutom syns grundet.

Känner igen det med avundsjukan, har blivit utsatt för det också, dock i mindre skala än många andra här, men vissa bulor verkar vara andra föremål än bildörrar...

Så tråkigt, nu är ju frågan, vem vill köpa en bucklig bil? Måste lacka om om man inte vill rea ut den -och det är jag inte sugen på med tanke på allt annat jobb jag lagt ned på bilen.

Har ett skräckexempel på ren avundsjuka. En kompis hade dagen innan lackat om bilen till en riktigt fin pärlemorlack. När vi skulle handla så ställde han sig fan över 200m bort från ingången och 50m från närmaste bil. När vi sen kom ut så hade någon förstört hela lacken med nyckel. Det var rispor på taket, på huven, på sidorna, ja fan överallt. Då blir man jävligt förbannad och det var nog bra tur att vi inte såg det för då skulle min kompis nog sitta inne för misshandel...

Skriv på för sänkt bensinpris!!!! www.bensinskatteuppror.se/
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Mitt bästa tips, tro mig, jag kan det här som är frekvent stormarknadsparkerare i kungenskurva i stockholm. Var inte så SLÖ, det finns alltid massor av parkeringsplatser längst bort på stormarknadsparkeringarna. Man får gå nån minut extra, men det är inte fullt krig om dom närmsta platserna. Det fungerar oftast mot p-skador,
mot vandalism kan man inte göra mycket tyvärr.....

/Johan
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Stormarknader är värst!

Tar alltid flickvännens Vauxhall Astra -97 och riktigt njuter av att klämma in den mellan två stora familjebussar utan att bry sig det minsta om det blir en buckla till(Astran har så många bucklor att det skulle behövas en skada typ bortsliten framskärm för att det överhuvudtaget skulle märkas..)

MVH/Dan
En opel är en open, oavsett hur du stavar det =)
Fast i England där Danl bor heter opel just Vauxhall :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Min morsa låna min bil precis, hon ska till ikea :( shitt jag e rädd nu, det blir säkert en 7-8 bulor

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
Dragolito:
Ikea har faktiskt bredare rutor än vanliga stormarknader. Det ingår i deras plats-policy att ha gott om utrymme både i- och utanför varuhuset. Tur för dig!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Breda rutor är just problemet. Här i sverige så är det dinosauriedimensioner på P-rutor vilket gör att folk får fart på dörren innan den planteras i brevidstående bil. Trängre rutor innebär mindre skador. Sen så hänger mycket på moralen i olika länder. ;)
parolof
"Fast i England där Danl bor heter opel just Vauxhall" Nej det gör det inte, Vauxhall byggs i Luton, Däremot är Calibran en Vauxhall och byggs i Luton, men säljs som en Opel
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har en kompis som är ultrapedant, han undvek grusvägar och regn, lackbehandling varje år, bytte typ allt som inte såg nytt ut, samt lackerade om fronten varje år pga ständiga toppfartskörningar 250-280km/h. Bien var en M3 6a kanske landets finaste? han har alltid parkerat snett över 2 rutor och aldrig någonsin fått parkeringsbulor. Parkerar man så tränger inte folk in sig bredvid, jag tror det ligger mycket psykologi över det, då detta ger signaler om att den här personen vill inte att man står nära honom/henne och markerar detta tydligt. Detta är inte en slarvig parkering utan en synnerligen beräknad sådan, även "korkskallarna" och de "omedvetna om bilars egentliga värde" verkar förstå.
Daviden
Hämtade ut min splitter nya bil förra måndagen (**** 9-3). Parkerar på gatan utanför, fredag morgon kommer jag ut och gissa! Jo visst är det en förare till en röd bil som missat det där med att bilen inte slutat direkt vid vindrutan... Ett rött märke blandat med lite andra rester sitter som en hälsning på min kofångare. Bilen är 5 dagar gammal, 50 mil avverkade! Som sagt, fel kan alla göra men givetvis sätter inte den älskvärda trafikanten någon lapp som talar om vad han/hon gjort eller vem det är! För visst känner man om man kört in i framförvarande bil med kofångaren när man kör ut från en ficka!? Om inte så ska man nog åka taxi istället... Är det så att folk som gör så här tänker att "han har ju så fin bil ändå, det har han råd att ta själv...."?
Parolof: Den omtalade bilen är en Astra, och den heter Vauxhall i England.
Länk såsom alla andra opelmodeller.
Calibra finns väl inte mer vad jag vet?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.