AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.519

Går det att sälja en Z4 under hösten vintern ?

Sida 2 av 3
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Kommenterar lite snabbt bara.

Navi i Z4:an är klockrent!!! Lyfter interiören ;) och är mkt praktiskt.

Jag har sålt bilen, värdeminskning 13% mellan oktober 2004 och september 2005. Fick 280 000, så jag tycker inte jag har "bitit i det sura äpplet" som Rolex skriver. Jag hade dock nog lite tur, läste om någon annan som hade sålt sin svensksålda med 1200 mil på mätaren för 260 000.

Det går att sälja bilar på hösten, jag köpte min förra hösten och jag sålde på hösten.

Jag fick många "skambud" runt 230-250 som jag tackade nej till. Min bil
var enligt mig i alla fall attraktiv. Navi Pro, PDC, m.m. 1650mil i nyskick.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
13% värdeminskning är ganska normalt (eller snarare lågt) för en bil som köptes med 1090 mil på mätaren.

Dorfmeisters bil borde vara värd 250-260.
Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Mr oooo_quattro.

Genom vilket forum/annonssite krängde du din. Blocket som de flesta?Funderarar på att dra iväg min till förmån för något lite vassare...:-)

Har lagt ut min på powerbörsen tillsvidare.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Annonserade överallt :)
Blocket, bilweb, traderamotor, koll, tv4 men det var
annonsen på autopower som gjorde att bilen blev såld :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Allt går att sälja med mördande reklam :)

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
oooo_quattro:
Köra 600mil och förlora 13% (beräknat på fsg.priset av dig??) av en dyr bils värde kallar jag verkligen att "bita i det sura äpplet". Det innebär en värdeminskning på över 60kr per mil! Den värdeminskningen är ju i klass med ett nybilsköp av någon exotisk italiensk sportbil eller liknande....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Z säljer man inte, dom köper man.

// Pantzare
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Rolex:
boxster har dykt mkt sista året! Förra året låg vanliga 2.7:or -33 på runt 300k nu hittar men S -01 för en bit under 270k. Snacka om dyk! Mkt beroende på nya 987.

Hade min i ett år, körde varje dag med bilen. Många härliga turer. Inte alltid så långa men en Z4 passar inte så bra att mata motorväg till sthlm med. Så jag tycker 13% känns helt ok på ett år då jag fick stor glädje av min bil.

Jämförelse till min A4Tq jag köpte ny tappade jag 22% på 10 mån, 1400 mil det var från 300k->233k.

Pantrzare: :) Då har så rätt... tyvärr får man prioritera bort saker till förmån för andra :/ Men vem vet, jan ju bli en Z:a igen någon gång!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst blev det dyra mil men det beror ju mer på att oooo_quattro bara körde 560 mil på 11 månader än att bilen skulle ha sjunkit massor i kr. Hade han kört 3 gånger fler mil så hade ju inte värdeminskningen tredubblats och således hade milkostnaden också blivit lägre.

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Gjorde samma reflexion som Programmer. Köper man en relativt ny bil och kör få mil så blir milkostnade givetvis hög, tycker därför att Rolex uträkning att kostnaden per mil blir hög är ganska ointressant i fallet då man endast kör 600 mil per år.

Köpte ny motorcykel som sjönk över 30' på två år. Eftersom jag bara körde ca 350 mil blev milkostnaden uppemot 100kr per mil. Till detta kom däckslitage på ca 10kr/mil. Men då användes motorcykeln som ren leksak och alla milen var roliga mil, inget pendla jobbet ToR. Då kan man ta denna värdeminskning.

Racerbilen: Länk
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Precis - jag hade ju trots få mil många härliga timmar i bilen då jag endast
hade den till/från jobbet (6km) plus stadskörning och lite nöjesåkning på småvägar. För långturer är tjejens tjänstebil bättre (bekvämare & billigare) val.
Att förlora över 36.000kr på ett år kallar jag faktiskt "att bita i det sura äpplet", vad ni än sedan påstår.... Spelar ingen roll hur man än vrider o vänder på det hela, 36.000kr är mkt pengar att förlora på 6 månaders körning, ännu värre då alltså om det handlar om en entusiastbil som bara rullat några få mil och därmed inneburit att man varit tvungen o ha en till bil för o kunna använda täcka transportbehovet, då måste man ju ta en till värdeminskning på den andra extrabilen.

Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Det var faktiskt 7 månaders körning ;) En entusiastbil är någon man tar ut när det det fint väder och regnfritt. Min zäta hade jag i ur och skur och som bil t/f jobbet, mer en vardagsbil. Hmm... inget tvingadnde med tjänstebil ;) bara att det är goare att åka landsväg med A4:a!

Snackar vi värdeminskning skall vi inte prata Z4:a, de står sig bra i värde. Titta på ex. 745. Nypris runt 8-900 000 kr. Nu nere i dryga 300 för en 02:a. Tja -550 000 & på 3 år! Huuuva!

Rolex, du kommenterar inte det faktum att en boxster s 01 har gått från ca 350-400 till 250-300 på ett år, ca -100 k!!! Medans Z4 "bara" tappat ca 30k!

Tja,nog pratat om det! Nu skall vi hålla oss till ämnet! Går det att sälja en Z4:a på hösten och det tycker jag att man kan ;)
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Hmm.. när jag läste min sista kommentar så kan det uppfattas på lite fel sätt, är på intet sätt irriterad. Kände bara att det spårade ur lite åt fel håll ;) Att köpa så här nya bilar är ingen investering precis. Men vi har ju alla det gemensamt att det är ett stort intresse för oss - då får det ju kosta lite pengar :)

När jag skulle sälja så hade jag ute bilen mellan mitten av Juli till jag fick sålt
den för ca 2 veckor sedan. Under semestertiderna var det verkligen stendött, intresset var betydligt bättre efter mitten av aug. Fick många bytesförslag också. Det kan vara en bra idé om man skall sälja.

Det är ju inte alls dumt att hitta sin bil på hösten, har man något att längta till och gå att putsa på under vintermånaderna :)

En reflektion är också (har följt marknaden länge) att det tar mkt lång tid att sälja Z4:or, de står ofta länge på annons för att till slut gå iväg.

Rolex: Har absolut inget emot boxster :) Var ytterst nära jag köpte en sådan istället för Z4:an.. oxå just för att porsche brukar gå ner sakta i värde. Nya cayman eller 987 är riktigt fina. För min del så lär det inte bli aktuellt på ett tag tyvärr (dyrt hus+barn=volvo745 skratt nej vi får se...)
Att en Boxster S kostade 350-400tkr för ett år sedan stämmer ju sådär.... Köpte min egen i februari i år för x kr. Funderar just nu på ett bytesförslag som skulle innebära 0 kr i värdeminskning vid försäljing den inbytta bilen (extremt lättsåld bil). Därför kan jag absolut inte hålla med om att Boxster S har tappat 100tkr, men visst har den tappat en del tusenlappar. Köpte min bil för ett bra pris så jag slipper någon jättesmäll som tur är :-)

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Beror väl på vilken Z4a det är, men rätt säker på att den som har nummer:4578241486 på www.ebay.de kommer bli såld trots det är höst =o)

Z MMM Coupe
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Rolex: Alla har inte tappat 100k, dock var på PS i Borås och provkörde en i september förra året, den låg på det priset. Ville bara visa på att Z4 inte har tappat mer än Boxster (just detta året i alla fall), på sikt står sig boxstern säkert bättre. Hittar du ett sådant "förslag" så är det inte mkt att fundera på...

Anders: Ja... där har du nog 100% rätt - härlig kärra! Startpris 1€ gör ju bilen ganska lättsåld ;) Hade oxå (vilda) planer på samma sak, att köra ett lågt utg.pris och sedan få folk o buda likt en fastighet.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Rolex: Alla har inte tappat 100k, dock var på PS i Borås och provkörde en i september förra året, den låg på det priset. Ville bara visa på att Z4 inte har tappat mer än Boxster (just detta året i alla fall), på sikt står sig boxstern säkert bättre. Hittar du ett sådant "förslag" så är det inte mkt att fundera på...

Anders: Ja... där har du nog 100% rätt - härlig kärra! Startpris 1€ gör ju bilen ganska lättsåld ;) Hade oxå (vilda) planer på samma sak, att köra ett lågt utg.pris och sedan få folk o buda likt en fastighet.
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Nu glider jag från ämnet lite men någon måtta får det vara..

Du kan inte ta annonspriser från Porsche Center och jämföra med det lägsta privatpriset du kan hitta på blocket nu (270K?).

Förra hösten var det definitivt inga problem att hitta en fin Boxster S från 01 på privatmarknaden för drygt 300K i utpris eftersom jag då var ute efter en dylik.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Kanske var så... en vanlig utan s -00 köpte någon här på forumet för runt 300. Tittade själv på några s -01 som låg på ca 350, kanske gick att få dem billigare (det var i och för sig i aug-sep 2004).

Lägga då 350 på en -01:a känndes inte så kul därför föll ju valet på en betydligt nyare Z4.a.

Det är inte bara privatannonser jag jämfört med..finns just nu billiga hos handlare också ex:
Länk

Känns fortfarande som att om jag köpt en boxster s -01 för 350 så hade jag tappat minst ilka mkt på den som på min z4 (som jag också höpte hos handlare).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.