AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.520

Går det att sälja en Z4 under hösten vintern ?

Sida 1 av 3
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Utan att dumpa priserna ... Har blivt väldigt sugen på hoj till sommaren ;-)

MVH TONY
Hawar
Tyvärr måste du nog göra det om du ska få cabben såld nu om du inte har hardtop, vilket kan underlätta. Man får ju som regel alltid mer för caben på sommaren.

Mvh
Hawar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beror på vad "dumpa priset" innebär. Men heltklart är den mer svårsåld nu än för 4-5 månader sen.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ner med priset eller så måste du nog ha utrustning som lockar.
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
FEL!
Jag tror inte att det gör någon skillnad på att dumpa priset eller ej.
(Såvida vi inte snackar 30 papp eller mer)

Jag har haft min bil till försäljning nu i snart en månad, har flera intressenter, dock tar de tid på sig då de vet att dom inte behöver ha någon brådska...
Jag har inte fått ett enda skambud, endå ligger min bil bland de billigaste 3,0 på nätet. (under 270.000, förhandlingsbart!)

Slutledningen på det är att det INTE är priset det hänger på utan att det är säsongen, vilken dessvärre jag inte kan påverka.
Hade bilen varit för dyr men intresset funnits då hade skambuden haglat in som de brukar göra.(Så gör jag med ibland...)
Men det gör de inte, till min besvikelse.
En likadan bil(mil utrustning mm) som min kostar lika mycket i Tyskland som jag begärt för den här i Sverige, ge och ta någon tusing. Detta gör att en import i de flesta fall inte lönar sig speciellt mycket.

Med andra ord, intresset saknas.
Jag klandrar inte de potentiella köparna, det är 10 grader varmt och regnar, cab suget minskar rätt bra då...

DE som tänkt göra "vinterklipp" kan nog få svårt för sig då jag och många med mig garagerar bilen över vintern vilket försvårar en försäljning avsevärt.
(Avställd, garage försäkrad utan vinterdäck underlättar inte en provkörning i mitten av december med 20 cm snö och minus 15 grader...)

Dessutom vet jag att bilen säljs för det priset jag vill ha så fort vår solen tittar fram, alltså ingen ide att dumpa priset.

Det är mina tankar om ärendet!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Självklart är bilen mer svårsåld under höst/vinter än sommar vår, därmed inte sagt att det är omöjligt. Dessutom finns det väldigt många Z4or till salu just nu, vilket gör att köparna kanske funderar ett par varv extra och kan vara lite petigare.

Är det någon mer än jag som förvånas lite över Z4ornas dåliga andrahandsvärde? Tappet ner till runt 250.000 gick väldigt mycket snabbare än iaf jag anade. Förmodligen kommer väl priserna stabiliseras kring 200.000 som det gjorde för Z3orna. Men priserna är snart nere på Honda S2000 nivå, eller E46 coupé nivå om det gäller samma årsmodell.
acey:
Det har tidigare diskuterats andrahandsvärden på Z4:an i en tråd innan sommaren. Då hävdade Z4-ägare som exempelvis oooo_quattro här på forumet med flera att Z4:an "sjunkit klart" men jag och några andra sa emot. Nu visar sig sanningen.... Även oooo_quattro fick bita i det sura äpplet när han nyss annonserade ut sin Z4 i bl.a. powerbörsen.
Jag stod själv o valde mellan en Z4 3.0 -03 och en Boxster S -01 men valde till slut Porschen. Visserligen har ju även Porschen sjunkit i värde men inte på långa vägar så mycket som Bmw'n.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Alla bilar går att sälja oavsett årstid. Det handlar bara om rätt prissättning.

Om jag planerar att åka Z4 till våren skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en redan nu om priset bara är tillräckligt attraktivt.

Dorfmeister, sänk priset till 230-240' eller lägre så kommer nog telefonen börja ringa.
Måste kännas bra att "VETA" vad du kan få ut för bilen i vår ;)

Racerbilen: Länk
Do
190
Dorfmeister
Det finns absolut ingen anledning att sälja bilen för 240.000, det är vad folk begär för en 2,5, oftast mer till och med.
Det är däremot konstigt att man inte fått några skambud på en 250.000 eller i de svängarna om intresset ändå hade funnits...

Ni här på forumet, vad hade ni tänkt ge ni som jagar "vinterklipp"??

Självklart "Vet" jag inte vad jag får för bilen i vår men den går garanterat att sälja för en 260,000 eller strax över när solen tittar fram.

Givetvis går ALLT att sälja, det beror bara på priset. Sant.
Men då kan jag likaväl ha kvar bilen till i vår och få mer för den då för Z4 3,0 lär inte växa på träd för 250,000 i vår heller.
Eller köra den nästa säsong också och sedan sälja bilen för ungefär samma pengar....

Schnell Schneller Sterlingrau
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Rolex: Jo, jag är medveten om diskussionen, men att priserna generellt (både i tyskland och här) är så låga är väldigt trist. Även BMW X3 sjunker (för ägarna) oroväckande fort. Tror att köpet av Boxster var klokt, även om även Boxster S numer handlas för summor under 300.000 så är den generella värdeutveckligen betydligt roligare för Boxster ägare. Nu, och i framtiden.

Dofrmeister: Säljer du fö 230.000 så köper jag av dig imorgon ;)

Dorfmeister: var finns din annons?

/ Mvh Joakim

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dorfm. Jag menar inte att du ska slumpa bort din bil, jag reagerar bara på att folk säger att tex en cab inte går att sälja på hösten. Det går helt klart om priset är rätt. (Acey är på hugget, bara att göra affär).

Mycket troligt att bilen går att sälja lättare i vår. Men då får man också ligga ute med pengarna i ett halvår till. Vilket som blir bäst i slutändan får man gissa sig till och handla därefter.

Om du begär 270' klassar du verkligen 250' som skambud? Jag skulle kalla det ett bra prutförsök. Runt 7%

(På min senaste bilaffär prutade jag och säljaren tillsammans 27% på utgångspriset). Det skulle man kunna klassa som skambud om jag öppnat med detta.

Racerbilen: Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Håller med acey om att Z4 blev "överkomlig" väldans fort!? Detta är ju naturligtvis positivt för oss spekulanter...

Tror dessutom att de flesta känner till det här billigare-cabbar-på-hösten-syndromet, varför jag visst tror att det finns gott om intressenter - inkl undertecknad. MEN jag betalar ju inte fullpris för en bil som inte kan upplevas "optimalt" förrän om tidigast ett halvår, utan drar av lite för att hamna på nivån för en bil som är ett halvår äldre.

Och Dorfmeister; "garanterat" är lika definitivt som "vet", och en sak som aldrig existerar på begagnatmarknaden när man skall sälja sin ögonsten... :)
Do
190
Dorfmeister
För 230,000 får du en dito 2,5 utan el-cab, utan ac eller acc med 3500 mil på mätaren om du har tur!!!
Och då menar jag TUR!

Så en 260,000 ungefär för min bil e faktiskt väldigt prisvärt!

Ang 7%: Om man som många andra BMW ägare övervärderar sin bil, kan en 27% prutning vara rimligt för att komma ner på ett marknadsmässigt pris.
Då min knappast e övervärderad så är 7% en mycket bra prutning!
(Finns ju likadana för 325,000 och uppåt...)

Do
190
Dorfmeister
Blocket.se finns annonsen!

..ok...men det finns just nu 48 st Z4-annonser på Blocket...

Kan du länka till din annons?

Eller är det ngn av dessa:

Länk

Länk

/ Mvh Joakim

Länk
Do
190
Dorfmeister
Den första annonsen!

Den andra är en import den också så jag vet inte vart han fått fri service på BMW ifrån...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dorfmeister: Problemet är, och det var lite det jag ville belysa, är att om jag börjar kika mot 269.000 så skulle jag välja en bil med navi. Alltså, och det är lite problemet för många Z4 ägare, är att alla ligger i en klumb någonstans mellan 270.000 och 300.000. När man kommit upp i dessa siffror så kan man börja vara så kräsen att man tom kan välja vilken modell av 18"arna man vill ha, vilken färg, hur många mil osv.

Jag tycker nog att 260.000 för din bil ändå är ett bra pris, och det är i huvudsak säsongen som ställer till det. På ditt pris så måste nämnligen köparen lägga på pris för vinterdäck/hardtop om man vill bruka bilen året om. Alternativt vinterförvara den innnan man kan nyttja den fullt. Det är kanske något man kan leva med om man gör ett klipp, men inte om man betalar ett pris som man förmodligen kommer kunnna slå även om man köper den i vår.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
@acey;

kunde inte sagt det bättre själv! :)

@Dorfmeister;

är din bil utrustad med sportsäten?...
Do
190
Dorfmeister
Nej inga sportsäten, det kom först som -04 model!!

Navi i en roadster???
Skall frugan låna bilen eller?? ;-)
Vet ju hur bra de skärmarna fungerar....hehe!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dorfmeister: Perfekt när man ska hitta i Cannes! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.