AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.325

Vad kan göra att en 750 går för rikt?

Sida 1 av 2
Ha
23
Harley74
320I Touring -89
525I Touring -93
750iAL -91
Hej på Er,

Nu har jag köpt min första E32:a. Lite bakgrund ...En svensksåld 750 iAL från -91. Utagen aug -92. Fullservad av BMW i Solna för 142´ kr till 16.000 mil i Aug, 2000 - sedan dess gått ytterligare 5000 mil utan någon som helst dockumentation (!?) mer än blanka besiktnings dokument fram till -04. Körförbud sedan sent -04 och avställd i februari i år.
Stog på bilfirma heldöd, inte ett liv, inte ens innerbelyning. Stod på firman vid ägarbyte av rörelsen. Nuvarande hade försökt få liv i bilen utan framgång. Den skulle dock vara körd till firman och parkerad enligt utsago.
Men va´tusan, efter några diskussioner så kom vi till rätt pris och så kom "grisen" hem i säcken.

Å efter lite pul så vaknade den och gick sedan t.o.m igång.
Ha nu bytt stift och tankat fräsh bensin men den går rikt. Den rök mer med gamla stiften än nu.
Spinner nu som en katt och går hur jämnt, lungt och hur fint som helst...men ståendes i P-läge å ett tramp på gasen och dimman lägger sig över området!? Vid gas släpp så blöddrar och smäller det. Provar man att köra så små rycker den och lägger rökridå.

Någon med förslag.

/jc
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Besök någon som kan läsa felkoderna, troligen kan du få tips på vad som är fel av koderna. Synka spjällen kanske också kan vara värt att göra? (sök)

//Magnus

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hör efter med Paap Reeder, har fått för mig att han har stor erfarenhet av V12orna!!!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Ha
23
Harley74
320I Touring -89
525I Touring -93
750iAL -91
Tack,

och självklart, jag har sett inläggen och de goda råden från Paap Reeder många gånger. Men om han missar detta , en novis fråga, - Hur får jag tag i honom?

/jc
Paap Reeder
... vänliga ord av er ...tackar!

Men ... men hur skall man hitta i denna djungel? Som att komma till ett övergivet kärnkraftverk à la tempelstaden Anchor i Kambodja ...med lianerna hängande ner i reaktortanken ...

Det absolut bästa är att göra som Driver säger ... men du kanske inte har kommit så långt att den är körbar vare sig pappersmässigt eller tekniskt.

Börja med att boota om boxarna .. som nu kommit igång med nya batteriet
Otroligt viktigt därvid är att den i startögonblicket får i sig vettig batterispänning.

Sedan skulle jag varmköra den ordentligt ... och då menar jag 30 min eller dylikt för att försöka bränna rent lambdorna.

Sker ingen bättring skulle jag se över Motroniclocken ty avgassmällarna kan bero på nått tjafs med att gnistan kommer vid fel tillfälle.

Avgassmällarna kan också komma sig av att ngn spridare snorar s a s.

Ja .... detta är väl de första sidorna i romanen.

I övrigt är det bara att gå systematiskt till väga. En Otto-motor behöver rätt kompression, rätt mängd bränsle och rätt tändtidpunkt för att må bra ..... det är bara att gå från sensor till sensor.

Basic är kompressionsprov eller ännu bättre ett leakdown-test. Är det tjafs med dessa prov är det ingen ide att gå vidare i djungeln.

MVH /// Paap R
Ha
23
Harley74
320I Touring -89
525I Touring -93
750iAL -91
Tackar,

Skall fixa så att den blir schysst att "prov köra". Då så jag kan ta mig till verkstaden i Bro. De kan läsa av felkoder på BMW. Kunde tydligen vara strul med äldre modeller? Kan "kattarna" ta skada av att motorn går för rikt? Måste köra 1 mil dit å´ 1 mil hem!

/jc

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

En enkel sak att kolla är luftfiltren. Om bilen stått länge kan ju Piff och/eller Puff byggt bo där. Stryps lufttillförseln svartryker bilen och går skit.

Paap Reeder
... beror på Hur? rikt den går?
Jag tror att kattarna tagit mer skada av att stått under 4-5 år än att gå rikt under några mil.

Nu när jag tänker på´t så skulle jag ändå börja med ett kompprov innan man börjar med de stora investeringarna.

Bro? ... är det Skälby bil & plåt vi talar om?

MVH /// Paap R
Vad i hela världen är ett motroniclock? (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Ha
23
Harley74
320I Touring -89
525I Touring -93
750iAL -91
God förmiddag på Er alla,

Luftfiltrena är checkade och ser inte alls så gamla ut. Så det får anses avbockat, tack ändå.

Det stämmer att ett helt nytt batteri monterats men det är bara utbytt och på med polerna. Behöver man utföra något särskiljt föfarande för att Boota om boxarna?

Åtänkta firman i bro är MM bilteknik. Vilken är att föredra? Bor i Kungsängen utanför Stockholm.

Min egen fundering är luftmasse mätare, men båda två ?! Nä.......Hur fungerar systemet angående dessa? Provade koppla bort en i taget för att hamna i något typ "limp home mode". Men ingenförbättring , denna metod fungerade vid ett fel på massmätaren på en 245:a. Den gick bättre utan den felaktika mätaren.

Hur reagerar den på dålig tempåterkoppling?

mvh

jc
Lu
21
Lunkan_
330XD Touring -01
kontrollera så att slangen/slangarna till bränsletrycksregulatorn/regulatorerna är hela utan läckage. detta är något man bör titta på allmänt om bilen stått ett tag.

mvh jonas
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
J.Lindgren, motroniclock=fördelarlock

Länk
Ha
23
Harley74
320I Touring -89
525I Touring -93
750iAL -91
Ok, bilen påställd och försäkrad. OK att "provköra" eller köra närmsta väg till verkstad........! Å det e´ ju det jag gör..........

Åkte för att tanka i lite soppa. Den gick då bara på halva motorn, troligen på den vänstra. Naturligtvis svagare men inte ett "moln" i området. När jag saktade ner mot macken så kom "Lytsen dimman" farande. Vid färd därifrån var den mycket starkare, om än lite ryckig, men la sin kraftiga dimridå igen. Har fångar det på digitalfilm( 5 meg). Kan jag lägga in den för beskådning här på något vis? Har även digitalbilder på stiften från höger och vänster halva, markant skiljnad.

/jc
Paap Reeder
... dimman tyder väl på "förångat vatten" .. nicht war? .... en toppackning?
Hur ser det ut i expkärlet?

MVH /// Paap R
Ha
23
Harley74
320I Touring -89
525I Touring -93
750iAL -91
...jo jag har vid ett tillfälle fyllt på kylvatten då jag hämtade den, då var det tomt i kärlet, fyllde nog i 2-3 liter!, men inget mer igen. Och det är inget vatten i oljan. Har även haft koll på oljenivån och inte för att man kör något mycket men jag märker inte att det försvinnner olja!?

Sedan har jag gjort så här. Kopplat bort vevhusventilationen då igensatta sådana kan orsaka att olja trycker ut. Mellan höger spjällhus och luftmasse mätare återfanns en hel del gägga iform av gamal olja. Blev ingen jätte hit men rök kanske lite mindre. Köpte nya prylar idag - 476 kr - som skall bytas i helgen.

Kollade idag de nyinsatta stiften. Höger halva är sotiga och blöta och vänster halva är helt vita och torra.

Kollade komp på högerhalvan, samtliga ligger på ca: 11-13 bar. Får anses OK tycker jag.

Jag funderade dock en del på beteendet från igår med halva motorn. Jag kopplade bort kontakterna från spridarna på enahalvan, vänster först, dvs den gick bara på höger halvan. Den hostar och dör. Gjorde likadant men spegelvänt, Och den går hur fint som helst men då på 6 cylindrar. OK, skiftade luftmasse mätare mellan sidorna och se där....felet flyttade sig. Så iväg till Veddesta i Jackobsberg och lånade en ny begagnad luftmasse mätare. Hem och böt den dåliga. Startade upp bilen och inte ett moln. Drog ut på en tur med blicken i backspegeln, inte ett moln. Ut på stora vägen och accelererade. Upp och ner några gånger. Kanon , inte ett moln, vänder hem och saktar in , motorn är nu varm, och se där , nu bolmar den lik För-annat som tidigare...............

Vad är detta.......

Bilen har nu stått i 3-4 timmar och man känner att den , motorn, är lätt ljummen, startar upp den på tomgång utan att ha rört någoting sedan förra gången. Inte ett moln.........

Några förslag? Den har ju haft eftersatt underhåll och den kan ju mycket väl finnas flera felkällor på denna individ.

/jc
Paap Reeder
... intressant problem.
Nu skall man veta att en M70 ryker ganska mycket även som "normal".
5 liters motor - stora kattar - mycket vattenånga blir det.

Är det vattenånga vi talar om? ... så det inte är "blårök"?

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Skulle tro att ventiltätningarna är uttorkade och släpper igenom olja när motorn/oljan blir varma och för att varm olja rinner igenom lättare ? När motorn är kall eller när batteriet är dåligt = motorn får för lite ström och när den startar går den ej på alla cyl vilket den ska göra .
Bara en sak att göra lämna in den till en bmw verkstad för felsök !
När dom kopplar in datorn ser dom nästan allt ! och dom kan programera om
och justera osv ...
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Om det bara är högersidan som har sotiga och blöta stift så har de nog blivit så den tiden innan du fick dit en ny LMM och är det vit rök så kan jag sätta en hundring på att kattarna har ett gäng vatten i sig.
Ta en ordentlig tur ut på e 18 så du verkligen får upp temp på grejorna gärna då med rengjorda stift.
Hur beter sig oljan?Kolla oljelocket om du har kondens i sumpen.Har du gnista på alla stift och blev det nån förrändring på stiften efter turen till Enköpng fram och tillbaks.Sen är det dags att kolla spjällen om de kanske är lite tröga ,är de tröga så hjälper det inte precis till men det kan vara bra att veta.
Om du nu inte har olja i kylvattnet och oljaförbrukningen är låg kan du nog vara lugn ett tag framöver att det inte är tätningarna.
M70 är en känslig konstruktion vad det gäller stft ,kablar, spjäll ,vevhusvent.
Testa även med startgas metoden om den tar tjyvluft vid insugspackningarna,allt det här ger en del svar som kan vara bra att känna till,finns spalmeter här på forumet så hjälp finns hela tiden.

Återkommer, Mvh Dic.
Ha
23
Harley74
320I Touring -89
525I Touring -93
750iAL -91
....kort briefing av läget...
Problemet med motorn är ej löst. Uppstod dock ett nytt problem som måste åtgärdas först. Det började rinna hydraulolja ifrån nivåregleringens lastventil vid bakvagnen. Det pumpar ut olja så fort motorn går. Måste reparera detta så att jag inte dräller ner hela gatan innan jag kan jobba vidare med motorproblemet.....varför har vi inte 25 timmar på ett dygn eller 8 dagar i veckan?
......I´ll be in toutch......

Mvh
/jc
Ha
23
Harley74
320I Touring -89
525I Touring -93
750iAL -91
Glömde en sak, kollade färddatorn, kan man lita på den? Den var ju nollad då bilen stått utan batteri i ett halvår. har kört 3.3 km, med en snittförbrukning av 39,5L/100km.....?! Som sagt, den går rikt.

/jc
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Klassisk otur tycker jag nog, men men det mesta löser sig.Bytte min lastventil då den envisades att trycka ut olja då bilen stod stilla.Köpte en beggad av Per på ECP för några hundringar.
Passa även på att kolla den korta hydralslangen som sitter ovanför ,den kan vara rätt så kexig ,min slang sprack ju givetvis när när allt var klart med bytet av lastventil och så var det bara att börja om.
Mvh Dic.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.