|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| E39 an var mera folklig i sin framtoning, lite mera lagom svensk. E60 är uppumpad elitistisk i sin grymma Darth Wader kostym. He, he... Tycker nog faktiskt att E60 är Bangles mest lyckade kreation, och bilen känns riktigt bra att köra. Även om den nu är stor som en finlandsfärja. Om det inte vore för dom sablars legobitarna till värmevred och diverse kineskvalités knappar, samt den där stora limpan som går tvärs igenom instrumenteringen så vore det en allt igenom lyckad konstruktion. Om man dessutom skickade iDrive teamet till Sibirien så vore det en total knüller hit. | |
|
En gång I-Drive - alltid I-Drive.. Varje gång jag sätter mig i en bil utan, känns den naken! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Mitt längsta inlägg tror jag... Håll till godo... Jag tycker AB både har rätt men inte heller som den berörda ägaren påtalar visar hela bilden som är så vanligt i media idag dessvärre. Historien om den ovan nämnda 535dAtn börjar såhär... Herr Ask får av den stygga(läs ironi) bilförsäljaren provköra en 535dA. Efter det mötet var jag helsåld och bara intrycket att måste ha. Detta var tidig vår och det torr underlaget i kombination med 18" vinterdäck dubbfritt gjorde att det spann hejfriskt upp till 160km/h. Tillsammans med Teknikens Världs omdömme har du inte tålamod att vänta på nya M5an köp 535 avgjorde det hela. I bagaget finns 10 år av mer eller mindre problemfritt BMWägande. Vad som har passerat igenom är en eller flera av E32/34/36/38/39/46/53 och sist 83. Med detta cred stod bilen ifråga, en hallbil Svart met 535dAt 05, Tryffelläder med Headup Navi prof Exclusivepaket Prologic 7 Eluppvärmd ratt mm mm som klockren framför Herr Ask en dag i April. Sagt som gjort bilen ifråga plockades ut från handlaren och alla var glada och nöjda. Bilen levererades på en eftermiddag, skrev på pappren 29/4 vid lunch och kl 5 samma dag fick jag bilen, klockren service... Lite körning samma helg och det blir till ett email på söndag kväll "Hej Motorn är underbar och det har blivit en del kul mil i helgen. Det som oroar mig är en hel del problem som dykit upp efter ett par mil. *När man lägger i backen åker h backspegel upp och ned som en jojo istället för att stanna i nedersta läget(trottoarkantsautomatik) *Automatlådan slår i växlarna *Idriven låser sig när den försöker läsa Navi DVDn *CDn och CDväxlaren går inte att köra samtidigt när man har en CD i CDspelaren. *Kliman sprutar värme i de övre och nedre munstyckena fastän den står på automatik och oavsett om tempen är inställd på 18 el 25 grader eller om det är varmt eller kallt ute. Dvs det blir bastu i hela bilen. Det inträffar 75% av tiden och man får köra med nedvevat fönster för att de ska vara behalig miljö emellanåt.(Utökad klima) *Går inte att styra luften upp eller ned manuellt då blir det ännu varmare *Elvärmen i förarstolen verkar vara på fastän den inte är påslagen *Däck och fälgar är oacceptabla, som referens körde jag kompisens 525toruing med Sportpaket. Den är mindre stötig och hörs mindre vägbuller. Lika dant med Er demo 535d med spropaket och då ahr den 18" fälgar. Ni får byta ut RFTdäcken och fälgarna mot något annat. *Däcken fram vibrerar eller så är det något med framvagnen, behövs en 4hjulsinställning och ratten står inte riktigt rakt. *Skinnet på ratten har en repa i skinnet i underkant. Bilen rullade sedan ca 250mil på en veckas planerad resa och åkte in på verkstad. Under tiden fick jag ett bra svar med lite tips och förklaringar. Däckstrycket var dessutom 0.3 bar för högt det gjorde dock ingen skillnad. Leveransservice gjordes och jag kollade med killarna som var ansvariga så inget problem där. Den 16:e maj och följande kompletteringar till mitt email gjordes på ytterligare saker som upptäckts *Navigationen säger hela tiden insert DVD oavsett om den är inne eller inte. *Höger torkararm går inte att ställa upp *Förardörr kromlist runt rutan den nedre mot bstolpen slår sig och håller på att lossa mot bstolpen. *Knarr från förardörr speciellt vid öppning stänging av ruta försvinner det. *Knarrande bakifrån vid färd *Knarr från vänster främre hjkulupphängning då man åker över fartgupp *Vibrationerna framifrån komemr antagligen från orunda el obalanserade däck *Växellådan slår mer i växlarna nu Den 20:e maj är bilen åter och jag lämnar tillbaka lånebilen jag fått. Kör över helgen och märker att de har verkligen jobbat med bilen men allt är inte löst. Mail från den 23:e Maj "Hej En hel del var fixat men mycket kvarstår. Nu har jag kört bilen ca 15 mil under helgen. Följande är inte ok. *Klimaproblemet: Efter 10-30 minuters körning börjar den oförutsägbart spruta ut mängder av varmluft i över och nedre luftutsläppen utan att yttertemp ller innertemp ändrats. Jag har provat dels i automatikläget dels i manuell justering i Idriven utan någon skillnad. En timmes djupstudie av instruktionsboken igår kring alla möjliga inställningar gjorde inte att saken löstes. *Växellådan och överföringsproblem kvarstår Slår i växlarna fortfarande. Oregelbundet. I låga eller normala farter. Körning i normalt till lungt tempo. *Navigationen fungerar inte trots bytt navienhet. Ny navienhet komemr onsdag eller torsdag enl ö.k. *Däcken. De nya RFT( 225 50 17 istf Dunlop 245 45 17 och annat märke) har jag verkligen kört på olika underlag och detta är bara oacceptabelt. Bilen är inte ens bekväm. Hög ljudnivå över lag. Ingen skillnad från de förra däcken och fälgarna. Ett "stumt" beteende över minsta ojämnhet. (Jag provade en annan typ av RFT för att kundmottagaren rekommenderade det). Bilen hade inte sportpaket sportfjödring eller liknande utan stdfjädring. *Den bytta kromlisten sitter fortfarande inte i nivå med de andra listerna(bytt 3 ggr totalt utan att det blev riktigt bra, sett samma problem på flera andra E60/61.) *Den utbytta ratten sitter snett. Antar att det är en justeringsfråga. Den 24/5 återlämnas bilen till ÅF och krav om återlösen ställes. Lite tålamodskrävande så kallat:) ÅF lånar kostnadsfritt ut en X5 3.0dA 05 fram till Juli och sen en X5 3.0iA tills de inte klarar av att reparera klimaproblemen. Enl lagen och kontraktet måste de få 3 försök på sig att reparera bilen. ÅF har hanterat det hela mycket bra i min mening och lagt stora resurser på att försöka lösa det hela. BMW centralt har haft massa tekniker hos ÅF för att hjälpa till att fixa en massa. Den 26/8 krediteras WPE 672 till fullo och återgår till ÅFs ägo. ÅF komemr ersätta skatt och försäkring och har dessutom ställt upp lite utöver det vanliga. Sedan har jag för nyfikenheten skull lyssnat runt lite på ÅFen och hos solna och svaren är entydiga vad det gäller vilka bilar som är mest strul med i BMWfamiljen.... De BMW med minst antal fel är faceliftade sista årsmodellerna av E39 samt även E38. Idag kan man säga att skall det köpas en ny BMW i framtiden så blir det samma ÅF som får leverera en det pga deras hantering av ärendet. Mattias h: du köpte antaglien ny bil på samma kriterier som jag track record. Det är inget att ångra men jag kan tipsa dig om en fin 740dA 01 hos Ivars bil i Hoting den ska bara ner 100k men dom har haft den LÄNGE så pruta friskt... Jag skulle tro personligen att i Munchen har ekonomerna och marknadsförarna tvingar kvalitetsteknikerna att lägga sig inför die Grosse Chefs. Visst vinner man på att vara först men priset blir ibland högt. Dock verkar de flesta som haft problem fått de lösta på bra sätt och det är ju också ett utmärkt sätt att skaffa sig en bra kundrelation, löst problemen oväntat bra:) BMW har ju dessbättre inte närmvis så mycket problem som Merca har haft med både nuvarande och föregående Eklass. En tysk bekant har fått varit inne 7 ggr på verkstaden för hans Handsfree bröt samtalen hela tiden. Tillslut såg han en likadan bil stå bredvid på verkstaden och bad de mäta motståndet från antennen i bakrutan till telefonen. Där låg felet.... Sen fick de byta ruta( där antennen sitter intregrerad) 2 ggr innan det blev bra och rostig förardörr efter 1 år 75000km dessutom... Mvh Asken Som tycker E60/61 är en underbar körmaskin men väntar nog på facelift innan det blir aktuellt att tänka på att handla igen för egen del. Dryga skåningar byter från Msportkittad 330Ci till V50 T5... |
|
|
Som tillägg skall sägas att jag fått skriftliga rapporter på vad som varit gjort när bilen lämnats åter( dock efter krav på detta) samt de godkände attt byta ut RFTdäcken mot vanliga däck och fälgar. som ersättning för 535an hände följande: Sen inköptes istället en Sv såld E38 740dA 01 med 7.000mil på mätaren och all utrustning. Den var jag och provkörde i Juni när jag tröttnat på att vänta på 535an skulle bli klar men kunde ju inte köpa en ny bil innan 535an var återlöst. De begärde runt 300 för den då. Fick ned det en bit men inte tillräckligt. Ett par dar efter 535an var löst ringer de från ÅFen och undrar om man kan tänka sig att bjuda på bilen då de vill bli av med den före vintern och är beredda att ta en extra avskrivning på den. Så vad säger man? Tack till omständigheterna och något stort och gott som sett på:) Den bil den BMW ÅFen haft som hallbil/ demo/ VDbil och aldrig fått såld blev nu överkomligt till 1/3 av nypris och är i verkligt mer eller mindre i nyskick. Kan inte sluta bättre. MVh En nöjd Asken Dryga skåningar byter från Msportkittad 330Ci till V50 T5... |
|
| Asken: Behöver en kombi. Börjar tro att dom hade monterat din 535:a på firmafesten tur att du köpte den av en bra återförsäljare. | |
|
Asken, Intressant historia. Får man fråga vilken ÅF som stod för den korrekta behandlingen av dina fel på 535:an? En annan fundering är, hur är exvis e65 jämfört med e60 kvalitetsmässigt? Vågar man köpa en tidig årsmodell av den eller är det samma visa? |
|
| Tycker också att det skulle va intressant att veta vilken firma det handlar om, så pass mycket har de väl gjort bra att de förtjänar att nämnas vid namn ? :-) Dessutom kan det ju va intressant att veta om du gjort affärer med den återförsäljaren förut så att du fick extra service p.g.a. det eller om det är var första köpet hos denna ÅF ? | |
|
Desto mer teknik desto mer som kan gå sönder, är man dessutom pionjär på området så åker man dit på många gånger "pinsamma" fel som uppstår vid starten av något nytt. Problemet är att idag kostar en ny bil såpas mycket, speciellt BMW så man förväntar sig typ 0 fel, med all rätt tycker jag. Men detta är priset man tyvärr får betala för att få smaka på det nya innan konkurrenterna hittat dit. Som någon sa tror jag också att kvaliteten var som bäst från slutet av 80-talet fram till 90-talets mitt, typ E32/E34. Min morbror har råkat ut för väldigt pinsamma problem med sin 545, hela 3 gånger har sidorutan bara spruckit, oförklarligt. Dessutom var det fukt bakom baklampan i princip direkt efter att bilen hämtats hem från butiken. Det senaste var att antisladd systemet orsakade att hela bilen vibrerade och skakade, den klarade inte av bytet till vinterdäcken och trodde att det var halt på något konstig sett så systemet sattes igång helatiden. På BMW sa man att det bara var att köra ett tag så skulle systemet vänja sig??? vadå? |
|
|
Det är som det alltid har varit ( och troligen alltid kommer att vara): "Ingen bil är så bra som när den slutar tillverkas" och "undvik alltid första årsmodellen av en ny modell" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag kan bara beklaga ni som har problem med era e60/e61. Har nu kört ca 1100 km och det ända som varit till problem är lite knak från framdörren. Annars så är bilen helt problemfri. Måndags exemplar finns alltid oavsett bilmärke skulle jag tro. |
|
|
Griseknoen: Borgs bil AB i vällingby. Betr E65. JAg skulle satsa på E38 -01 istället men det är jag det. Det är bil nr 2 som blev köpt där dock känner jag säljaren lite. Ang krånglande navin så köpte jag en Org navi DVd prof High på ebay men det visade sig att den var kopierad och försedd med en bra klisteretikett som inte ens jag upptäckte. Enl BMW så kan man inte köra kopior på DVDskivan för då packar datorn ihop och garantin gäller inte då. Vet inte om detta stämemr eller inte. Använde dock inte den på Navidator 2 som krånglade ändå. De sände med en Org BMW navi DVD skiva kostnadsfritt under tiden det här fallet pågick. Mvh Asken |
|
|
Ha ha robert colin!!!!!. ingen här inne är lika okunnig som han. Jag minns en artikel för ca 15-20 år sedan där han ondgjorde sej över bmws design i fronten och sa att bmw målat in sej i ett hörn och aldrig skulle kunna förnya sej. finns bara en motorjournalist under alla år jag läst kvällstidningarna som ingett förtroeende och hon heter agneta roth |
|
|
oj såg nu att tråden va ganska "mogen" |
|
| e60 e klart bästa bil jag haft och underbar att köra går billigt med tanke på 370hk kör på 0.9 e4 touringar, knarrar och knakar inget alls i kupen, det gjorde däremot e46 och e39 jag haft. och för stor är det ju inte! aldeles perfekt, men min LC100 den är på gränsen för stor | |
|
Bra att tråden lyfts, eftersom vi nu har mera "kött på benen"! E60-serien är enligt min mening klart tveksam kvalitetsmässigt. Min första E61:a (LCI 07) åkte som en jojo in och ut från verkstaden innan jag fick ÅF att köpa tillbaka bilen efter tre år. Den nya är fyra månader gammal och har redan varit inne två gånger; en gång som Assistansärende pga av motorfel (lyckades dock ta mig hem för egen maskin mitt i natten) och ytterligare en gång för att microswitchen till bakrutan lade av och gav allsköns olika fel. Och vad jag får höra från "5-series forum" så är jag knappast ensam om att ha en strulig bil. ---- BMW CS #6212 |
|
| Har inte haft ett fel på 9000 mil, 525D Touring Facelift -07. Förutom knarrande dörrlister och ett klonk ljud som jag inte blir klok på vart det kommer ifrån, ratten eller stolen kanske... | |
|
Vi har haft våran 525iAT M-sport - 05 sen 2007. Inga modelrelaterade fel alls, utom möjligtvis det där berömda knarret från listerna... |
|
|
Inga större grejer hittills. Haft min 04 sen januari i år. Stötig med sportchassie men det ska den ju vara:) En kulbussning som gav upp vid en kantkörning, posljuslampa som gick sönder häromdagen. Klonket i ratten har jag också, tror det har behandlats här tidigare. Någon platta som man byter men det stör inte nämvärt. |
|
| Ägde/körde en E61 530d -05 mellan 9 och 18 tusen mil. Utöver ordinarie service bytte jag bara ett hjullager. Solklart mest pålitliga bil jag ägt. Inredningen kändes smäckig dock men höll ihop desto bättre. | |
| Att bilen börjar rosta inom 3år måste väl ändå anses som riktigt usel kvalite... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.