|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Låter inte alls bra... Länk "Någon enhetlig bild av vad som egentligen är fel på nya 5-serien är svår att få. Det är en mängd småfel som bildar en spretig träffbild över allt som kan gå fel på en bil. Som Janne Linder, 530d -04, uttrycker det i Auto motor & sport: ”Fin bil, men inte problemfri. Stötdämpare fram har gått sönder vid kyla, liksom kupéfläkten, iDrive slocknar, stereo och elhissar upphör att funka, missljud från motorn, knirkande gnissel i inredningen, spruckna plastdetaljer, fukt bakom blinkersglasen, med mera.” | |
|
Alla bilar har väll mer eller mindre fel.Man får väll bara säga att det är tur att det finns bra garanti på bmw ,så dom åtgärdar nog problemen. det går väll på nybilsgarantin. |
|
|
skitsnack, åkte i E60 för några månader sedan, kan inte säga annat än att jag var imponerad. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| Mitt intryck är att e32/e34 är dem mest välbyggda genom senare tid men jag tror inte att e60 är så dålig som dom får den att framstå i artiklen. Den killen som har både eletronik/elfel och fel på motorn verkar ju ha gått på en mina! Känns inte som hans fel är särskilt representativt då jag inte kan tänka mig att det är vanlig med mekaniskt fel på motorn eller för den sakens skull att all elektronik kärvar. Hur som helst är det ju tråkigt att det endå finns folk som klagar på kvalitén då bilarna nya kostar väldigt mycket. Men det här är väl en trend som går igenom alla biltillverkare att det skall vara mer kostnadseffektivt och kanske har mindre marginaler på kvalitén. Toyota är kanske ett undantag.. | |
|
Tänk på att det är Aftonbladet...har dom nånsin skrivit nått vettigt. E60 är lätt den snyggaste o bästa familjebil som nånsin byggts enligt mig. Sådäså Aftonblaskan! |
|
| Iof lite den känslan jag också fått av E60/E90. Men, man ska nog ge både E90 och E60 ett par "modellår" att stabilisera sig. Bilarna utvecklas snabbare och snabbare, men blir allt mer avancerade. Och tyvärr får de absolut första ägarna ibland agera lite försökskaniner | |
|
Överdrivet i AF-anda... Jag tar en E60 framför E39 vilken dag som helst :) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
| Vi har en E61 530D som firmabil och det är mer än en gång den har varit inne för reparation av småsaker. Massa elprylar som bara dör, en inredning som låter som den är direkt tagen från en skoda -71 osv. Det som står i artikeln stämmer mycket bra med de erfarenheter som vi har haft iaf | |
|
"skitsnack, åkte i E60 för några månader sedan, kan inte säga annat än att jag var imponerad." Eh...va ?! Du åkte med en E60 för några månader sedan och kan utifrån det utesluta helt att problemen som nämns i artikeln är skitsnack ? Hur många mil åkte du, 500 ? |
|
|
Jag körde sträckan Göteborg - Malmö tur och retur + div små rundor i städerna med en 525i (218 hk). det står "På kvalitetsavdelningen borde förstås någons huvud rulla, för den här felnivån kan man inte vara nöjd med." på aftonbladets sida. Saken är att jag var väldigt imponerad över E60in, inte bara det att den kändes mycket bekvämare, tystare och mer välbyggd än E39, den gick snålt och var väldigt rolig att köra. Imponerande kraft för att "bara" vara en 2.5 liters maskin. Snittförbrukning på 0.82 trotts att det blev många omkörningar och hårda accelerationer. Jämför man den E39 som jag brukar köra så är E39 långt efter, så jag håller inte alls med om att E60 skulle vara en sämre bil än E39. Problem fanns det dessutom gott även när E39 introducerades. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Jag anser att det är sämre material i inredningen på E60 än det var på E39. En del känns väldigt mycket billigare, enkelt uttryckt. Det innebär dock inte med automatik att hela bilen är sämre än motsvarande E39. Det hela handlar egentligen om att alla tillverkare skär ner på detaljkvalitén för att kunna möta marknadens krav på små eller inga prishöjningar vid modellgenerationsskiften. En E60 kostade nästan exakt lika mycket som en E39 gjorde. Hade BMW vågat tro att marknaden skulle acceptera 10-15% högre pris och därmed använt bättre material i inredningen hade bilen känts minst lika bra som E39. Småfel som fukt i lyktor, lossnande paneler etc är något som händer nästan alla nya modeller och inget att hetsa upp sig för. E39 hade barnsjukdomar när den kom, även om vi gärna glömmer det numera. :) |
|
|
Vi har en E-61a tillverkad 5-04 på jobbet,och den har fungerat kanon. Det enda störande i bilen är gneket från framdörren som dom provat fixa men bilen skall in på verkstaden igen för det problemet som återkommit med jämna mellanrum. Jag vet inte om jag tycker att inredningen är av sämre kvalitet än hos E-39an. I-driven fungerar klanderfritt. Men man har ju hört om riktiga måndags exemplar som Askens 535d som hade många fel. |
|
|
Mugge: Okej, det var ju en någorlunda lång tur, det 'lät' på ursprungsinlägget som att du tagit en tur runt kvarteret med nån som köpt en E60 och bedömde kvarlitén utifrån det :-) Men då hade jag ju rätt i att du åkte runt 500 mil, NÄSTAN ;-)) Jag får hålla med Anders N, jag har inte haft nån längre kontakt med E60'n men den känns spontant 'billigare' i materialen än vad E39 gjorde, men det där med kvalitetskänsla och faktisk kvalitet kan som sagt skilja sig en hel del så det är absolut inte nödvändigtvis så att den håller sämre än E39. Låt oss hoppas att den verkligen håller lika bra för det är ju tveklöst en riktigt bra bil att köra och åka. |
|
|
Jag har en e61 535d uttagen 04 mellan jul o nyår, hitills inga problem går kanon efter 2100mil i alla fall mvh stefan. |
|
Jirar |
Aftonbladet har väl inte skrivit nåt om att det är en dålig bil, utan kvalitetsmässigt så har modellen haft lite problem i början. Från att 5-serien legat etta i fem år bland mest nöjda kunderna så har man ju faktiskt halkat ner ganska många placeringar. Det talar ju sitt tydliga språk. Sen så är det alltid kul med folk som minsann har kört bilen i några mil men inte alls upplevt att det varit nåt fel på bilen. |
|
Eftersom det är mig de har citerat så vill jag göra ett förtydligande. Dessa fel som finns beskrivna är alla åtgärdade på garantin utan några som helst problem. BMW har varit tillmötesgående och rätat till allt. Bilen togs ut 200312 och kördes ca 6000mil på 12månader. Under den senare hälften av dessa mil var bilen problemfri. Tycker det är lite synd att tidningen inte tog med mina positiva omdömmen om bilen, vilka är betydligt fler än den de "barnsjukdomarna" som fanns på en del bilar. Tror att konkurerande märken har minst lika mycket problem med en ny bilmodell. Men för att det just rörde en BMW så har det gjorts en ganska stor sak av det hela. Kanske för att föregående modell(E39) toppat kunderundersökningar så många gånger. Har nu även hunnit äga en 530d Touring -05. Den bilen var helt problemfri. Kan rekomendera bilmodellen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sedan finns det en del som fick lämna tillbaka nya bilen pga icke fungerade klimatanläggning efter flera månader av felsökning utan att lösa problemet. Växelådsbyten förekommer också,men som sagt många nya bilmodeller har en del problem i början oavsett bilmärke. Så dom blir säkert bra efter några år. Sedan ryktas det att BMW anställda mekar säger att sista modellerna av E39 530 är bästa köp men det var väl likadant när E39 kom mot E34. ///MVH Hasso Länk |
| Hmm... Hur tusan kunde jag glömma att vi bytt växellådan på våran med SMG.På garantin förstås.Glömt eller förträngt. | |
|
Vår E60 har väl haft lite småfel också.. men jag tror att de flesta bilmodeller har det i början... Visserligen är det trisst att man måste på verkstad med bilen ibland med lite skitfel, men sånt är livet.. Det vi har fått bytt på vår bil under garantin: Växellådan (missljud) + moment omvandlaren Kudde under h stol (airbag) Mugghållare Software uppdateringar Den ska in snart igen för service samt byte av listerna i dörrarna, då de låter illa!! Totalt sett, har vi alldrig haft en bättre bil, köregenskaperna är underbara, förbrukningen grymmt bra, samt designen är klockren :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
På "min" verkstad såg jag i somras en 645 Ci som de precis bytt kopplingen på...efter 170 mil. Platschefen där jag lämnar in bilen för lackbehandling berättade om flera som köpt E60 och haft dem ståendes på verkstaden mer än de haft dem hemma. De bytte bil efter mindre än ett år. Förmodligen har det varit fler måndagar i veckan efter lanseringen av E60 än det var åren strax innan. Men jag tror (vill tro) att antalet "dåliga" bilar ändå är väldigt låg om än högre än de sista årsmodellerna av E39. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Vad som stör mig mest är att dom har gjort bilfan alldelles för stor. Saknar min 530 E39:a varje djävla dag varför varför varför i helvete bytte jag bort den. Ursäkta alla svordomar det är bara så att jag har svår ångest. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.