AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.102

Får Snart Tillbaka Körkortet

Sida 2 av 3
parolof
Rolex, vilket kvalificerat sk*tsnack
parolof:
Aha! Du är tydligen polis förstår jag nu... (eller kanske sökt till polishögskolan men inte kommit in??) hahaha

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
parolof
Nej jag är inte polis, men jag har 20års mera erfarenhet än dig på att festa över hela världen och har aldrig haft några problem med Polisen som du beskriver.
Om du nu inte hade "festat över hela världen i 20 år" (som du skrev) så hade din hjärna kanske kunnat uppfatta att mitt inlägg i denna tråd gällde den SVENSKA polisens agerande. Hur polisen i övriga delar av världen agerar i olika situationer kan du starta en ny tråd om.
Klassisk polisslogan: "Det som saknas i hjärna och stil - kompenseras ofta av batong och radiobil"

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Rolex> Framtida rättshaverist? :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Hangaround:
Skriv upp ditt ovanstående inläggs första mening i din kära bok för meningslösa kommentarer.

Rolex: Håller med till 100% i det du skriver. Förmodligen var dom mobbade som barn också.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det märks iaf tydligt vilka av postarna i den här tråden som fått ansiktena nedtryckta i asfalten ett par gånger .. själv har jag _aldrig_ haft problem med Polisen. Ren tur, eller kan det ligga något i att man blir bemött som man bemöter andra? Tänk på det...

Wilhelm Svenselius
parolof
Rolex, jag menade den Svenska polisen också, om man uppför sig som ett svin behandlas man nog som ett sådant också, har inte något emot polisens agerande i Sverige
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
För att återgå lite till tråden...

Jag blev av med körkortet för fortkörning i augusti 2002, fick tillbaka det i april 2003, fick böter för fortkörning i oktober samma år. Sedan gick det bra fram till februari i år då jag återigen förlorade körkortet för fortkörning. fick tillbaka körkortet i maj, Och ännu så länge har inte länsstyrelsen gett mig något tuffare straff än normalt trots att jag är en återfallsförbrytare.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tänkte inte ge mig in i polisdebatten, de gör nog så gott de kan o missar ibland som alla andra. Men vad gäller körkort så är det solklart: MAN FÅR INTE VARA OPÅLITLIG I NYKTERHETSHÄNSEENDE.

Detta kan ju slå lite fel mot vissa eller andra som har ren otur. Men det kan jag säga att om alla som har ett körkort skulle gå och ta levervärden nästa vecka, så skulle nog iaf en ca 10% få dem indragna på stört. Eller i vilket fall kallas tillbaka inom en vecka för nya tester.

Det är ju bara det att ingen kollar (länsyrelsen/vägverket) "hederligt" folk så länge man inte tabbar sig eller har ren otur. Så så länge man super skallen i bitar (vilket många uppenbarligen gör), vare sig hemma i sitt hus (mindre risk för fyllecell) eller på krogen men UNDGÅR att hamna i problem kan man ha sitt körkort (och kolkandet) i fred.

Detta är vad som gäller i Sverige, i många andra länder har man en helt annan syn på alkohol/körkort. Jag själv kan tycka det är lite knasigt men samtidigt finns det en viss logik i det hela. Iaf om man ska tolka "experterna" av läkare och klorofyllvänstern. Det sägs ju att majoriteten av alla rattfyllerister är alkoholister, och då har man problem med alkohol. Den där tjejen som hamnade i fyllecell tre ggr på en månad har troligen någon form av problem med alkoholen. Och då ryker hennes körkort. Detta OAVSETT om hon ALDRIG kört bil i onyktert tillstånd eller ens tänkt tanken.
Men det är ju satans tråkigt om hon bara haft otur. Med andra ord bör hon kunna skicka kopior på sin uppmätta promillehalt till Länstyrelsen och visa på att hon inte alls var megakanelknökisfull (ngt som iof jag tror man måste vara för at hamna hos polisen, eftersom jag själv I många länder:-) och iofs bara i 15 år...fyllnat till både här och där och ibland ganska så ordentligt, dock utan att bli antastad av någon polis alls, vare sig hemma eller annorstädes.

Tror nog att bara för att man är kanonfull hamnar man inte i fyllecell, krävs nog att man är uppkäftig mot polisen i fråga, och då räcker det kanske med att man bara tagit en öl, om man är uppkäftig nog vill säga. Men om man bara ragglar från sida till sida sakta påväg hemmåt i naten/gryningen nynnandes på någon gammal Taube-låt om livet/fyllan och kärleken i hamn, ja då låter de nog en pasera.
Attans nu hamnade jag visst i polisdebaten iaf...

Korrelationen Bibliotek-Rödgubbe är inte helt dum. Det skulle ju kunna tänkas vara så att folk som i allmänhet bryter mot lagen (säg nu att det var straffbart att gå mot röd gubbe) också då skulle kunna tänkas vara allmänt slarviga med annat också, tex att lämna tillbaka låneböcker. Av detta följer ju det allmänt vedertagna att har du slarvat med 1(sic!!!) räkning och fått en anmärkning så får du problem med kredit/lånehandlingar/hyreskontrat mm i framtiden eller hur?

Ja nu vet jag inte riktigt var jag är längre, men att polisen skulle ha ett mål att uppnå kan jag bara inte tänka mig.

Som sagt, vill ni ha kvar körkorten, sup på om ni vill men hamna inte i klammeri med rättvisan. Och ska ni nu supa i kväll så kör inte för tidigt i morgon om ni alls måste köra.

Fridens liljor

*BAWORAK*
w2k, vilka har fått ansiktet nedtryckt enligt din uppskattning?

Jag vågar påstå att en mycket stor del av befolkningen -- vid något tillfälle -- har vart tillräckligt berusade för att kvala in i fyllecell. Det heter ju fyllecell. Inte "vart kaxig mot konstapel-cell". Så sidodiskussionen om vem som egentligen hamnar där är ganska ointressant. Jag känner jättetrevliga personer som har "åkt in".

Så, ni som försvarar detta långsökta samband att kk skall dras in vid fyllecellsbesök, ni skulle inte alls protestera när ni nu få era körkort indragna? Någon gång har ni ju visat er vara opålitliga ut nykterhetssynpunkt. Eller hur?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Starkid> Du missar det hela vill jag påstå. Har du läst vad jag skrev?
Det är INGET långsökt sammaband mellan fyllecell och indraget kk. DET STÅR I LAGEN att man INTE FÅR VARA OPÅLITLIG I NYKTERHETSHÄNSEENDE. Det bara är så, inget att orda om. Sen om vi "fotfolk" tycker det är ok är en annan sak.

Men jag håller med dig i ditt resonemang om att nästan alla någon gång varit så fulla att de "kvalificerat" sig för ett besök där. Men eftersom de INTE hamnade där så vet INTE Länsstyrelsen/VV om det och kan därför INTE hävda att de är OPÅLITLIGA eller dra in deras körkort.

Skulle däremot Länsstyrelsen/VV/polisen kunna göra en razia vid vilken studentkårspub som hellst i landet och ta blodprov på de stackars studenterna i sina lyckorus skulle väldigt många studenter bli av med sina körkort.

OCH bäste starkid, OM man hamnar i en fyllecell som du beskriver det, nämligen pga att man är så jävla packad (och inte för att man varit kaxig eller haft otur att kissa på fel ställe) då kan jag GARANTERA dig att Länsstyrelsen och VV enligt sina direktiv anser att en sådan person ÄR OPÅLITLIG I NYKTERHETSHÄNSEENDE!!!

*BAWORAK*
W2k:
Har själv aldrig suttit i fyllecell, och att du aldrig gjort det heller är ÄNNU mer ointressant. Snacka om att du har förutfattande meningar lille vän! Det finns faktiskt folk som kan uppföra sig trots intag av alkohol.
Eftersom många poliser behandlar alla de har att göra med som svin kan väl ändå inte betyda att alla har betett sig som svin mot polisen i första steget??
Om du nu missat exempelvis medias uppmärksamhet mot det ökande polisvåldet så passar jag på att informera dig om detta här och nu. Detta fenomen är alltså inget som drabbat mig personligen utan hela samhället lider av polisens mindervärdeskomplex, grova felprioteringar och aggressioner mot vanligt folk.

parolof:
Då vi verkar ha olika uppfattningar om svenska polisen så tycker jag att du ska låta bli att kalla mina tankar för "kvalificerat sk*tsnack". Du äger ingen rätt att bestämma över andras åsikter sålänge du nu inte är någon känd kommunistisk diktator. Om du nu är kompis med hela sveriges poliskår, så varsågod - men mig kan du inte påverka.
Du kanske får "special service" hos polisen efter dina 20 års festande i Sverige ("egen" lya/fyllecell månne??)

parolof
nej jag har ingen rätt att bestämma över andras åsikter, men jag har rätt att säga vad jag tycker eller hur?
parolof:
Men att kalla mina åsikter för "kvalificerat sk*tsnack" kvalar in bland "extremt onödiga/elaka/omogna/förtryckande kommentarer". Har liksom inte att göra med att "säga vad man tycker", dylika kommentarer tjänar ingenting till, de sätter dig bara personligen i en lägre position efter sådana kommentarer bara visa vilken primitiv människa du är. Jag skulle kunna säga mycket grova saker om dig men jag gör inte detta pga hänsyn och så kallad social kompetens från min sida.

parolof:
Åter till trådens ämne!
Nog med sidospår....

parolof
ok
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
starkid: De som uttalar sig generaliserande och grovt negativt om poliser, givetvis. Jag menade inte bokstavligen "fått ansiktena nedtryckta i asfalten" .. det kan ju jag rimligen inte veta något om .. det var bildligt talat s a s.

Rolex: Min poäng var just att om de flesta poliser är sådana svin som du påstår så borde ju rimligtvis jag också ha märkt av detta, eftersom jag är ute och festar mycket och ofta. Dessutom borde opinionen (t ex i detta forum) mot polisens uppförande vara starkare. Jag saknar helt enkelt bevis för dina vilda påhopp på poliser i största allmänhet, och mina egna erfarenheter säger tvärtom. Slutsatsen är att en och samma polis tydligen är kapabel att behandla vissa människor som svin, andra med respekt. Nu upprepar jag mig, ber om ursäkt för det, men jag var visst inte helt tydlig första gången...

Medias uppmärksamhet mot det ökande polisvåldet? Syftar du på syrianerna i Ronne som blev sura när polisen försökte göra sitt jobb i deras "land"? Skulle inte påstå att det förekom något övervåld där, åtminstone inte från polisens sida...

För övrigt tycks parolof och SvanteE veta vad de talar om.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.