|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena får tillbaka körkortet efter en fortkörning i sommar så jag tänkte höra med er som vet vad händer om jag nu (mot förmodan) blir tagen för fortkörning igen får jag någon prövotid eller likn när jag får tillbaka kortet så jag bör passa mig så inte jag måste ta om kortet helt? | |
|
Nej, ingen prövotid men däremot kan väl länsstyrelsen anse att du är en olämplig förare vid upprepade förbrytelser. Du ligger i systemet i tre år har jag för mig. Har själv aldrig fått böter så lita inte på mig ;) Peppar, peppar. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jag pratade med en polis ang. det här med "prickar i systemet" och han hävdade bestämt att det inte existerade längre! Han hänvisade istället till Länsstyrelsen som kan göra sina egna bedömningar beträffande "återfallsförbrytare" när det gäller hastighetsförseelser. Du gör nog bäst i att hålla hastigheten det närmaste året i alla fall... |
|
|
Som Rille330 säger så finns det inga "prickar". Däremot så finns anteckningar i olika register. Ofta är det dessa man brukar mena om man talar om "prick". Läste någon annanstans (kommer ej ihåg var) att många som blivit av med sitt körkort sedan har fått prövotid på det när det kommit tillbaka. Tydligen så var detta inte tillåtet, så de som fått ny prövotid har kunnat överklaga den. Men som sagt, efter upprepade förseelser kan Länsstyrelsen tycka att man är olämplig, och då kan lappen ryka ändå. Det behöver inte ens vara att man gjort sig skyldig till trafikbrott. Ett exempel är om man ofta hamnar i fyllecell. Då kan man bli av med körkortet (observera att jag skriver KAN - man blir det inte automatiskt). En tjej i min gamla hemstad blev av med sitt efter tre gånger i fyllecell på en månad. Länsstyrelsens motivering: "Uppenbarligen har NN problem med alkohol, och bedöms därför inte vara lämplig bilförare". |
|
|
Intressant. Någon som vet vad dessa handläggare på Länsstyrelsen har för titel eller utbildning? Är det bara personliga bedömingar som spelar in, eller finns det ett "hemligt" reglemente med rekommendationer för de anställda inom länsstyrelssen som skall bedöma detta? |
|
| Jag blev "prickad", dvs bötfälld, 3 ggr på ett år och fick då en varning från länsstyrelsen att de kommer norpa mitt kort om jag överträder trafikreglerna igen. Under hur lång tid den varningen sträcker sig vet jag inte, det var ett år sedan nu. | |
| Rille - Det var väl ändå en rätt dum fråga? Som för i princip alla jobb finns naturligtvis arbetsdokumentation som beskriver hur bedömningar ska göras och vilka påföljder som är aktuella. Trodde du att det satt en sur liten tant och drog in körkort lite som hon känner för? | |
Hawar |
ja, Anders det skulle inte vara helt omöjligt. När vägverket hade nya fartgupp som skulle testas så visste inte "tanten" hur de känns eftersom hon faktiskt inte hade körkort själv !!!! |
|
traum: Oj Oj, 3ggr fyllecell på en månad är ingen dålig bedrift! Hon kanske kan börja dekorera cellen och göra lite hemtrevligt? Hon sover oftare där än vad jag gör hos morsan. Jag är nästan helt säker på 3 lagbrott per tre år gäller innan länstyrelsen börjar spåna i ärendet. Sen beror det lite på hur allvarligt brottet är, rödljuskörning eller vårdslöshet så ryker kortet garanterat ändå. Antar att alla börfällda lagöverträdelser rapporteras till Länstyrelsen vilket kan påverka dig om du någon dag vill övningsköra med någon. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Är det inte ganska långsökt att sno ett körkort pg a att man hamnar i fyllecell? Lite som att biblioteket tar tillbaks lånekortet för att man har gått mot röd gubbe. Ser inte riktigt sambandet ärligt talat. Att någon hamnar i fyllecell tre gånger på en månad kan ju lika gärna vara otur också :) |
|
kilroy |
"Är det inte ganska långsökt att sno ett körkort pg a att man hamnar i fyllecell? Lite som att biblioteket tar tillbaks lånekortet för att man har gått mot röd gubbe. Ser inte riktigt sambandet ärligt talat." Om det är något samband som hänger ihop så är det väl sambandet mellan trafik och alkohol... Däremot har jag uppenbara problem med att se sambandet mellan att inte lämna tillbaka sina låneböcker på biblioteket och att gå mot röd gubbe... starkid har kanske några färska undersökningar i ämnet att länka hit...? Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Anders N skrev: >> Rille - Det var väl ändå en rätt dum fråga? Nej, men ditt svar var onekligen rätt dumt... Givetvis ville jag ha information om de har speciell utbildning för att handlägga återkallande av körkort, eller kanske annan meriterande kunskap som involverar trafiksäkerhetstänkande etc? Om det nu är så självklart att det finns skriftliga riktlinjer och arbets- dokumentation, vad står det där? Kan vem som helst börja arbeta på länsstyrelsen och få till uppgift att återkalla körkort? Vad är kriterierna? Är frågan klar nog? |
|
| Rille - Du verkar inte veta hur det funkar ute i arbetslivet i allmänhet och på myndigheter i synnerhet. Eller också försöker du vara lustig. Jag föreslår att du vänder dig till din lokala länsstyrelse med din frågeställning. | |
|
Tack för det uttömmande svaret i frågan, AndersN. |
|
|
Jag vet inte om det finns någon korrelation mellan rödgubbegående och lämplighet att vara boklånetagare. Därför förespråkar jag inte heller några indragningar av lånekort för människor som blir ertappade vid rödgubbebående (eller gångförbud för personer som inte lämnar tillbaks böcker!) Men du utesluter alltså att det finns personer som å ena sidan tycker att det jätteskoj att bli fulla då och då, men som aldrig skulle kunna tänka sig att köra bil under dessa stunder? Eller är dessa personer inte så himla viktiga för dig? |
|
| Jaha annu en tråd som spårat ut.... ni är för roliga:) | |
|
Vaddå spårat ut, det blev ju plötsligt jätteskoj :) On topic finns det ju bara en sak att säga: ta det lugnt i trafiken, var rädd om dina medtrafikanter och håll hastigheten så får du behålla körkortet. (Dvs om du inte festar för hårt och råkar hamna i fyllecell!) |
|
|
Hamnar man i fyllecell så brukar man vara lite mer än vad de flesta av oss anses som "full", snarare askalas, redlös, halvt medvetslös eller nåt annat uttryck som innebär att en person kanske har druckit liiite för mycket. Lyckas man hamna i fyllecell tre gånger på en månad, alltså nästan varje helg, då bör man börja fundera över sin relation till alkohol. Helt hälsosam är den ju knappast. Har man problem med alkohol anser jag personligen att man inte bör köra bil, förr eller senare så kan det hända att man sitter där bakom ratten med en promille i blodet...problemet med rattfylla är redan tillräckligt stort. Bilen: Länk |
|
|
Håller med Thorssa! Främst kan man ju undra hur en person resonerar efter första helgens bedrifter och sedan en vecka senare utan försiktighet ger sig på flaskan igen...för att inte tala om tredje gången. Själv hade man fått sig en tankeställare redan efter första vändan... Visst finns det ett samband mellan alkohol och trafik och personen ovan har tydligt visat att hon inte kan hantera alkohol, dvs hon har ett problem och att dra in körkortet kan givetvis betraktas som hårt men i mina ögon inte helt omotiverat. ___ //Ulf |
|
|
Thorssa: Jag håller inte med dig. En mycket stor del av de "fyllerister" som får sitta på hotell Gripen över natten kan mycket väl bara vara nyktar eller bara salongsberusade. Dock kan de ha kollat snett på en polis alternativt tömt blåsan på ett olämpligt ställe, eller kanske bara varit allmänt högljudd. Ibland räcker dessa småsaker för att väcka mindervärdeskomplexet till liv (som de flesta poliser i vårat land lider av). Vissa lider också av Usa-mentalitet, dvs de "kör på" lite extra vid ingripande och kanske vrider av en arm eller liknande bara för nöjes skull. På mitt jobb har vi olika mål och siffor vi måste uppnå med exempelvis försäljningen osv, även polisen måste antagligen helst ha ett visst antal fyllerister inne varje natt, då får man kanske "ta vad som ges", dessutom lider många poliser av mindervärdeskomplex som sagt och då får de njuta lite extra på lördagskvällen av att visa sin makt nere på stan, medans vi andra med riktiga jobb sitter hemma eller inne på krogen med vänner o umgås o har kul. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
kilroy,inom mitt yrke så är det ganska tufft om du blir tagen å hamnar i fyllecell ett flertal gånger.En kolega till mig blev av med sitt flygcert på grund av detta.Han jobbar nu på marken med personal. BMW e lag |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.