AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.456

Bästa BMW för 40´ till 50´000 :-

Sida 1 av 2
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Hej.

Jag har försökt, via idogt letande samt frågor i forumet att få en uppfattning om vilken bil som är bäst för mig.

Men alla mina försök har skapat kaos i huvudet på mig.

Var till en början "säker" på att det var en E36 jag skulle ha. Men sen gick det över till att det kanske var en E34 som kanske kunde vara det bästa för mig. Sen var jag inne ett litet tag på en E32.....

Så nu vet jag inget, så jag skulle behöva lite goda råd.

Vilken bil skall man ha om den skall vara rolig, ha bra ekonomi, ha bra sittkomfort, vara snygg och ha lite lullull såsom AC och elhissar.

Vad får man i detta prisintervall, resp. är det någon som funderar på att sälja någon sådan.

VILKEN bil ska bli MIN????

Måste få slut på kaoset i hjärnan!!!!!

"En Beemer är alltid en Beemer"
Köp en 535 e-34
Köp en 525 93:a eller en 530 93:a har själv ägt en 530...en härlig bil...mysigt motorljud, dock törstigare än 525, men snålare än 535, men med liknande prestanda. Ofta är 530 välutrustade. Ett tips är att skaffa en bil med ASC+T det gör mycket stor skillnad i vinterväglag. ASC+T finns i mycket högre utsträckning på 530 93- än på 525 och 535 -92.

Önskar dig lycka till!!

/Simon
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
Hur skiljer sig ägandekostnaderna mellan 530 och 525 - reparationer, försäkring etc?

mvh
/Henrik
Jag har inte haft någon 525 själv. Min uppskattning är att 530 drar runt 1,5dl mer per mil, något dyrare att försäkra...kanske 50kr/månad....på mig som är 31 och bor i Linköping. Service är något dyrare...det är ju större oljevolym och två st tändstift extra.

Jag är kluven vilken modell jag vill ha...skulle nog vilja ha en välutr 525 med ASC+T som ett absolut krav, dock eftersom ASC+T är mycket vanligare på 530 93- skulle det sannolikt bli en 530 när det kommer till kritan.

/Simon
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Hur ny/miltal borde man få för 40-50 av 525 resp. 530 m. ASC+T och lite lullull?

Är det värt att åka ner till tyskland för att hämta en?
Det finns dom som säger att det blir billigare samt lättare att få tag i en. Stämmer detta eller blir slutsumman detsamma?

Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Köp en 325 (E30) för den pengen!
N. Bates
Jag skulle absolut satsa på 525!

Du hittar säkert en svensksåld bil i skapligt skick. Lagom mycket motor (24V) för dem som inte badar i pengar. 520 är för lite (tro mig) och 530 för dyr (för mig).
Om det är värt att importera en går inte att ge ett entydigt svar på...det hänger på att du hittar precis det exemplar som du vill ha.

Själv tror jag att det är vettigt att satsa på 60' och få en riktigt fin 525/530 från 93-94, siktar man på bilar som är så nya som vi pratar om så får man nog nöja sig med 316/318/518/520 skulle jag tro...säger emot mig själv lite från föregåeende inlägg....dock är det viktigt att man köper en bil i bra skick tycker jag.

/Simon
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Hej Hammarhaj, (en polare kallade mig för hammarhaj ett tag för han var övertygad om att jag kunde se nästan bakåt...)

För 40-50' kan du köpa följande:
E36
Då får du nöja dig med en liten motor 318-320 tidigaste årsmodellen -91. Om du kan ge upp till 55-60 så kan du få en mycket roligare E36. Tex köpte jag en 325 -92 som var otroligt fin, skinn, ac, nedlack, sänkt, Racing Dynamicsfälgar fin DLS-anläggning, servicebok mm för 57' i somras fast den fick jag lite för billigt... Men jag tycker att E34 eller E32 är en bättre bil, mycket rejälare och skönare, fast jag kan tänka mig att det är en högst personlig åsikt...

E34
Där är utbudet mycket större i prisklassen 40-50'. Du kan få en 535 årsmodell upp till den nyaste -92 helt beroende på mil/utrustning mm. På 535 varierar priserna mycket. Men för 50' kan du räkna med att hitta en 90-talare med under 20' mil, 17", skinn mm. (jag hade valt en 535, de är ofta bättre utrustade)

525 24v kan du oxå få för 40-50' årsmodell -90b -92. Vanos som kom -93 är lite dyrare då måste du över 50' om du ska ha något vettigt.

Och 530 V8 -93 -95 ligger förvånadsvärt högt, nästan som 540' och självklart väljer man 540!

E32 har jag oxå funderat på, de är feta men den som jag tycker är vettigast är 740 som bara fanns -93 -94, den går lika bra som 750:n och är mkt billigare att äga. Fast då får du räkna med minst 60'

Sammanfattning för under 50'
535, eller 525 24v

För ca 60'
540 eller 740

Lycka till! maila gärna när du närmar dig köpet kul att höra hur det går.

//Daniel
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Ett litet inlägg igen, tack så här långt för svaren appropå inget....

jag har hittat en 320 touring -89 18000 mil m. drag, Sv-såld och utan rost (i stort sett iaf), färddator, larm, takl. bensinvärmare, 4 ägare, servicebok och kamrem för några tusen mil sen.

En bil som jag skulle kunna ha så länge som jag letar efter "BILEN"

Hur mkt ska man betala för denna?

Snabbt svar skulle vara snällt, då jag ska bort i helgen och bör kolla på den då!

Hammarhaj,

bilen saknar uppenbarligen AC och farthållare. Max 20 000 är mitt tips...är den vit ska du betala ännu mindre.

/Simon
Tipset är att satsa på en e36 eller ännu hellre en e34 betydligt bättre bilar.

/Simon
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Den är röd och inte solblekt sa han.

Att det är en touring gör inget positivt på priset eller har du tagit med det i värderingen?

Tycker alla att man max ska betala 20´ för en sådan?

Tur att jag fick svar om det ligger runt 20´ för jag var nog beredd att betala ca 25´ om den var fin och gick bra.

Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
je, men att hitta en e34 som är fin är väldigt svårt har jag märkt...

det jag vill ha är en "lagom" fin 525 24v helst vanos och all utr. utan skinn.

Att hitta en sådan utan att det är fantasipriser har iaf jag svårt med... men det är kanske så att dom begär 70´ och man kan få den för 55´eller nåt... fungerar det så eller begär folk det dom "måste" ha.
Hur mkt prutmån brukar det finnas?

All utr utan skinn kommer du sannolikt inte att hitta...har du sett hur många tillval BMW har? Specificera den utrustning du vill ha istället är mitt tips.

Att hitta en fin e34 för 50-60' borde inte vara omöjligt, sätt ut en köpes annons där du specar din bil och dina förväntningar...att ligga lågt i vad man är beredd att betala är ok...dock inte för lågt, då ringer ingen...vet själv hur irriterande det är att få ett bud på en bil som ligger 40' under vad man begär...i mitt fall låg jag läste i Europa på min 528 och fick en som ringde och skrek och bjöd 40' lägre...den typen av billetande är nog inte så framgångsrik. Önskar dig lycka till hursomhelst.

/Simon
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Oki. jag ska försöka få till en annons där jag specar vad jag önskar och prisklass.
Sen får man se hur det blir...

Precis, "Hammarhaj" du kommer sannolikt att få många svar, öbskar dig lycka till!!

/Simon
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Tack för det... nu blir det jakt på bil på heltid :-)

Jag vill tacka alla för era synpunkter.

Hej
Hammarhaj- lycka till
Jag har annonserat ett gäng med annonser om en fin e34 med skinn o ac men inte fått ett enda svar.
Trots upp till 50000 kontant

Det är väl bara att vänta lite till o söka
mvh
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Så du sitter i samma sits som jag, att alla som vill sälja begär för mycket.

Jag är oxå beredd att lägga minst 50´kontant i näven, men det verkar inte finnas för många som betalade överpris när dom köpte, så dom vill inte inse att man inte får så mkt för E34:na just nu.

Som det verkar nu så fínns det inte några bra bilar i den prisklassen så det känns som om det blir en resa till tyskland!

Jag ska iaf nu kolla runt lite vad man får där nere... så meddelar jag om det ser bra ut.

Lycka till du med, i sökandet efter "bilen"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.