|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Där finns ju mycket läsning, kan du precisera var, eller kopiera? Pelle Bmw 525 TDS -95 BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Vad ska jag dra för slutsats ???? Bilen är regbesiktad, och den står på en privatperson (från stockholm),bilen är avställd. Jag kommer och köper bilen av honom,och ställer på bilen,och åker hem. Frågan är, kan den andra ägaren( jag) åka på MOMSEN ???????? PS.När jag går in i vägverkets hemsida, för att se hur många ägare det är , så står det bara 1 Ägare.(mig). Är det för att han har stältav bilen när han har hämtat den direkt, Eller ??? MVH jossi |
|
|
josef: när en bil registreringsbesikigas så läggs uppfifter in i vägverkets system och det står antal ägare 0 och bilen är avställd (egentligen är det att bilen ännu ej är påställd). När skyltarna någon dag senare kommer så kan man ställa på bilen via Internet, telefon, etc. Då kompletteras uppgifterna i vägverkets system och antal ägare ändras till 1. Vissa säljare väntar alltså med det sista steget tills att dom säljer bilen och låter den nya ägaren ställa på bilen. Uppgifter om vem som registrerat bilen finns ju hos vägverket så det är ju inte så att han som du köpte bilen av är försvunnen från alla register. När det gäller regelverket kring momsfrågan kan jag inte svara men du har ju trots allt köpt en svenskregistrerad bil i Sverige... Har du sett några kopior på köpehandlingar eller brief som tyder på att han skulle ha skippat momsen? ___ //Ulf |
|
janli |
För att hitta sidan på skatteverket så måste du gå in på skatter, moms, export & import och Import/införsel av fordon det finns ingen direkt länk utan du får gå in i sido listen och klicka dej . Jobbigt men tyvärr, ofta myndigheternas sidor så. Jag vill bara säga att jag har importera ett flertal bilar, men oftas MB, så jag har en del erfarenhet av våra kära myndigheter och vet att man inte kan lita på vad dom säger. Man måste ifrågasätta vad dom säger och kräva skriftliga svar. Det står klart och tydligt att den person som registrerar fordonet i sverige är moms skyldig om fordonet är moms pliktigt, vilket ett fordon är om momsen har lyfts i ex. tyskland. |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Josef, jag tror du kan vara lugn. Dels var din bil inte så uppseendeväckande billig att man direkt misstänker momsfiffel. Sedan är bilen redan registrerad i Sverige, dvs du köpte en begagnad bil i Sverige. Det är här paa's resonemang faller, eftersom han egentligen inte har köpt en svensk bil. Har han fått ett falskt kvitto eller inget kvitto alls eller ett kvitto av någon som inte känns vid försäljningen så kan han helt enkelt inte bevisa att han har köpt den i Sverige. Sedan finns det ingen, trots att vi har diskuterat detta ingående på forumet, som har råkat ut för eller känner någon som har råkat ut för att en momsskuld följer bilen på samma sätt som en restskuld gör. observera nu att jag endast pratar om importerade bilar som är registrerade i Sverige. det finns alltså såvitt jag vet inget prejudikat rörande detta. däremot känner jag och andra på forumet folk som har fått betala svensk moms när de har lyft den tyska momsen. en kille har tom varit modig nog att berätta att han har fått det personligen! det är alltså detta som kan hända om du hade köpt en oregistrerad bil. paa, när jag sett din fråga till skattekontoret skriftligt och det skriftliga svar du har fått så är jag beredd att hålla med dig, inte innan. jag har nämligen svårt att tro att du har ställt rätt fråga med tanke på svaret du påstår att du har fått. det du har gjort är helt enkelt onödigt riskfyllt för den lilla summa pengar du sparade mot att köpa en bevisligen schysst bil. mvh Johan |
|
Johan (Autopower ), Tack för infon, nu kan jag känna mig lite lugnare .. Vad skulle jag göra utan denna sida .....(AutoPower) MVH jossi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.