AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.206

Oseriösa importörer?

Sida 1 av 2
pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag håller på att avsluta en affär på en imorterad bil. Vad har ni för erfarenheter?Bilen är inte regad i sverige, men det är inte det jag ungrar över.Finns det någon risk att bilen har restskulder i Tyskland, eller tom stulen?Mätarställningen är kollad och skicket i övrigt tror jag att jag kan bedömma ganska bra själv.

Tacksam för snabba svar.
MVH Pelle

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag skulle personligen aldrig köpa en oreggad importbil i Sverige. Du har ingen aning om historik osv, tex om momsen är betald på bilen i Tyskland.

Sedan är det inte helt lätt att bedöma det mekaniska skicket på bilen, tex om avgasreningen fungerar eller skicket på bussningnar och leder i framvagnen.

Mätarställningen ska du själv kolla, dvs lita inte på papper från BMW som kan vara förfalskat. Ta bilen själv till en BMW-verkstad och testa mätarställningen, samt ring till ett par av de verkstäder i Tyskland som har servat den. Detta tar max en timme och kostar kanske 5-900 kr. En billig försäkring för att allt är ok!

Däremot är det enkelt att kolla restskulder på tyska bilar. Finns Fahrzeugbrief i original med bilen så finns ingen skuld på bilen. Glöm bara inte att kolla äkthet på briefet, tex genom att visa det för bilprovningen innan köp.

Eftersom det är så himla enkelt att regga bilen i Sverige så är det alltid ett varningstecken om bilen inte är reggad. Tänk också på att det i princip är omöjligt att reklamera köpet om något visar sig vara fel.

Mvh Johan
M-
36
M-DANNE
530DA TOURING MED STORA M-PAKETET -02.
Kan bara hålla med Johan i inlägget ovanför... Kolla ifall Fahrzuegbriefet är riktigt det florerar många förfalskade brief och stulna importbilar.(Belys briefet med ultraviolett lampa så skall det finnas en massa små blålila streck över hela pappret) och även röda men dom ser du i vanligt ljus + vattenstämpel.Om det är en nyare bil kan det vara så att man dragit momsen i Tyskland då är det den som registrerar fordonet i Sverige som är momspliktig.

Dessutom kan det vara en massa fel på bilen som du upptäcker först vid en regbesiktning (te x Lambda,Katalysator mm.m.)

Mätarställning kan dom alltid fuska med i datorn och nycklarna så det inte går att se hos BMW.Var extra observant om det är en Dieselbil där fuskas det extra mycket.

Om du vill kolla bilen bakåt i Tyskland så står sista ägaren på briefet, det är lätt att hitta personens eller firmans telefonummer gå in på Gula sidorna på nåtet där finns också den tyska telefonkatalogen.Observera om det är ett företag som ägt bilen så är det nåstan garanterat en momsbil,då skall du ej köpa den oreggad.Har jobbat med bilar många år och haft en bilimportfirma i 10 år så man har sett det mesta.

Jag tycker det är mycket oseriöst att sälja bilen oreggad,det brukar tyda på att något inte står rätt till.
Det är ju omöjligt att komma och klaga på säljaren om det är något fel på bilen då du står som första ägaren i Sverige.
pa
182
paa
530DA Touring -02
Ok. det är väl det med momsen jag tänk mest på, hur kollar jag det?

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
M-
36
M-DANNE
Kolla om förra ägaren på Fahrzeugbriefet är en Firma isåfall kan jag säga med 99% säkerhet att det funnits moms i bilen i Tyskland.
MVH Daniel
pa
182
paa
530DA Touring -02
Och det ser dom vid regbesiktningen?

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
M-
36
M-DANNE
Det skickas en upplysning från Tyska finansamt(motsvarigheten till svenska skattemyndigheten) till våran skattemyndighet att objektet köpts i Tyskland och att momsen är dragen och dom ser det.Orkar inte förklara hela proceduren,men det kommer hem ett brev efter några veckor kanske lite längre tid ibland månader där dom vill att du betalar 25% i moms på den vara du köpt i annat EG land.Det är mycket hård koll på det här eftersom det är många som fuskar med momsbilar så det är inget att rekomendera att hamna i en sån situation.
MVH Danne
pa
182
paa
530DA Touring -02
Går det kolla före köp via chassienummer?

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
pa
182
paa
530DA Touring -02
Vem är betalningsskyldig?

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
du kan egentligen inte kolla att momsen är betald! begär du att få se deras inköpskvitto så kan de alltid visa att förfalskat kvitto. det är väldigt svårt att få redan på vem som var sista ägare på bilen i tyskland, för om bilen byter ägare när den är avregistrerad (som den alltid är på bilfirmor) så syns inte de i briefet. en bil kan alltså ha tiotals ägare efter den sista som står på briefet!
sedan är DU betalningsskyldig om momsen är dragen.
på grund av detta är det riskabelt, på gränsen till dumdristigt, att köpa en oreggad importbil. om du nu inte känner säljaren och litar på denne, då är det en annan sak.
det är lätt att bli lockad av ett lågt pris på en oreggad bil, men är det verkligen vär det? om nu säljaren vore seriös så skulle han väl registrera bilen?

mvh Johan
pa
182
paa
530DA Touring -02
Det är alltså den som reggar bilen som är betalningsskyldig?

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
M-DANNE: Vad heter din firma som haft i 10 år?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
paa, nu måste jag säga att jag tycker det börjar lukta illa. vad är du ute efter egentligen?

håller du på att köpa en bil du VET är momsfifflad och försöker fråga oss hur du ska komma undan? lägg ner i så fall. med de frågor du ställer så har du sedan länge passerat möjligheten att hävda god tro (om det nu skulle finnas när det gäller skattebedrägeri).

är du bara osäker på om momsen är betald, eller säljaren verkar oseriös, SKIT i den bilen! den är säkert jättebillig, men jättebilliga bilar är jättebilliga av en anledning. det är helt enkelt ingen handlare som släpar hem bilar från tyskland för att gå back på dem....

mvh Johan
M-
36
M-DANNE
Har haft olika,men den sista som jag ägde och som jag sålde till en kompis i somras heter Autokompaniet.
MVH Danne
pa
182
paa
530DA Touring -02
Johan, får be om ursäkt om du måste hålla för näsan bara för att jag försöker gadera mig mot oförutsedda utgifter.Jag har ingen aning om säljaren har lyft momsen eller inte, men är någon oseriös och gör det tror jag inte han ger bort den förtjänsten till en blivande köpare, utan tar nog ut vad han kan för bilen.Jag vet inte om jag köpt särskilt billigt, men jag hämtade den igår och hitills är jag väldigt nöjd.Att jag ställde frågan här var för att man hört just sådana "skrönor"som du Johan sprider här.Jag ringde skattekontoret i Ludvika och frågade hur det ligger till,och det är bara F skatteinnehavare som kan lyfta momsen i ett annat EU land precis som hemma.En svensk privatperson kan aldrig bli skyldig att betala moms för en bil som han köpt begagnad i Sverige, det saknar helt betydelse om bilen är registrerad eller inte.Tycker du sedan att jag ska känna mig som en brottsling för att jag vill köpa den bil jag anser har bästa pris så OK.

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
M-
36
M-DANNE
Man kan visst bli skatteskyldig som privatperson i Sverige om man registrerar in en bil som någon annan (alltså ett skalbolag) lyft momsen på i Tyskland.Det finns massor av fall.Säger dom annat i Ludvika vet dom inte vad dom snackar om.Jag vet personer som åkt på momsen.Ett annat exempel på det är om du tar hem en bil som är mindre än 6 månader och eller har rullat mindre än 600 mil.
MVH DANNE
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Du får väl känna dig som vad du vill, men faktum är att det är oerhört riskabelt att köpa en oregistrerad importbil i Sverige. Jag står för min åsikt, en seriös säljare har ingen anledning att sälja en importbil oregistrerad. Importören får helt enkelt så mycket sämre betalt för en oreggad bil att det inte lönar sig att låta bli. Det finns helt enkelt inga undantag! De enda anledningarna är att de håller på med svarta affärer (=skattebrott), fifflar med bilarna (=bedrägeri), försöker dölja allvarliga fel (=brott mot konsumentköplagen) eller lyfter momsen i Tyskland (=skattebrott igen). Det är ju ingen som hoppar över registreringen för att den inte har tid eller någon annan fånig ursäkt, att tro på något sådant är bara naivt.

Skönt att höra att du känner dig säker med ett muntligt svar från skattekontoret i Ludvika. Många andra som gjort detsamma har fått ångra det bittert. Problemet är att de flesta hör vad de vill höra, och ställer frågorna som de vill ha svar. Tror du verkligen att du klarar dig undan problem om bilen du har köpt är momsfifflad? Svaret är nej. Vad händer tex om skatteverket påstår att det är du som har köpt bilen i tyskland via ett målvaktsbolag? Hur ska du kunna bevisa att du inte har gjort det? Ditt kvitto från den ljusskygga importören lär ju inte duga, om du ens fick ett kvitto.

Jag hoppas naturligtvis att det går bra för dig, men jag avråder å det bestämdaste alla från att köpa oreggat av ovan nämnda anledningar.

mvh Johan
jo
183
josef
525IA Touring-02
Då har jag en fråga .(Känner mig lite klyven)

Om jag köper en bil från en privat person , som har hämtat bilen i sin tur i från tyskland .Och regat den på sitt namn.

Och han inte skulle betala momsen på bilen när han tar in den till sverige.
Sen köper jag bilen av honom .

Kan jag åka på momsen då ?????

Eller är det första ägaren som åker på momsen ????

MVH

jossi
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

josef: om han har köpt den i Tyskland som privatperson så har han säkert betalat momsen där. Jag är inte hundra men jag tror inte att du som svensk privatperson kan köpa en bil på en bilfirma i Tyskland utan moms.

___
//Ulf
pa
182
paa
530DA Touring -02
Som sagt enligt en person som jag har namnet på som jobbar på skattekontoret i Ludvika kan du som privatperson aldrig bli momsskyldig när du köper en BEG. bil i Sverige, luras hon så luras jag men jag frågade flera gånger och hon var säker på sin sak.

Pelle
Bmw 525 TDS -95
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
janli
Har du köpt bilen utan moms i Tyskland (Netto Export) måste också svensk moms erläggas på bilen, men som privat person kan man inte köpa bil i tyskland på (netto export). Om ett svenskt företag köper bilen i tyskland så kan dom begära återbetalning av momsen, som i tyskland är 16% och måste då erlägga svensk moms 25% vid registrering av fordonet. Det är den persons namn som står på handlingarna som är skyldig att erlägga moms.
Den personen som du pratade med på skattemyndigheten har tyvärr fel.
Du kan läsa reglerna på Länk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.