AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.021

Svetsa med flussfylld tråd!

Sida 1 av 2
Sa
90
Samid
318i -89
Det är kanske fel forum att ta upp denna fråga i, men..!

Fundera på att skaffa en svets. Jag kommer att använda den till bilplåt, rostlagning mm. Kommer inte att svetsa så mycket.

Flussfylld tråd, är det någon som har provat att svetsa med den? Funkande den bra? Eller är det bara skräp?
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Funkar utmärkt till ditt ändamål, dock så är det möjligt att lägga snyggare fogar med vanlig tråd + gas, men som vanligt så sitter det inte i grejorna utan användaren.

Finns också fördelar tex att det är lättare att svetsa ute vid tex blåst ocha tt man bara behöver se till att ha tråd hemma, annars måste man också se till att man har gas och det kan ju bli lite mycjket att hålla reda på :)
Sa
90
Samid
318i -89
Tack för svaret markkus.
Såg att biltema hade en 130E för 1700:-, vågar man köpa en sån?
Är det bara esab och kemppii som är bra?
Kom gärna med tips.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har en sådan här lågpris svets från clasohlsson, kosta väl 1700 tror jag. Min slutsats är att den är inte helt lätt att använda, sprutar mycket, blir inte så snyggt. MEN, på nått vis blir ändå jobbet gjort, plåtarna sitter ihop. Svetsar man som jag några få gånger per år på ställen där utseendet inte spelar så stor roll så funkar den.

//Magnus

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Som hemmapulare duger Biltema eller liknande bra. Sen verkar de billigare hursomhelst vara av samma fabrikat tex så är min TelWin identisk med Clas Ohlsons migar. Men jag skulle köpa en starkare än 130A om jag var du, kanske ska du bränna ihop nåt järn nån gång och då räcker inte 130A, köp minst 180 är min rekommendation.

Esab och Kempii är ju kanske mer för proffsen men du får nog räkna med 8-10000:- minst för en riktigt bra mig-svets. Men jag är bara amatör-svetsare så nån annan får gärna bidra med kunskap inom området!
Sa
90
Samid
318i -89
Vad menar du med starkare? Är det intermittensen eller svetsströmmen (det är kanske samma sak)?
Isåfall är det ingen av dessa lågpris svetsar som kommer upp till 130A som var för lite.

Mina tänkta alternativ:

#Migsvets BIMAX 105 från clas olsson för 1895:- (Svetsström 55-80A)

#No gas-svets 130E från biltema för 1699:- ( Inställningsområde 45–90 amp Intermittensfaktor 85–25 % amp)

#cemont easymig 105 från jula för 1789:- (Intermittens 90 A - 6% A)

Ge gärna tips på fler billiga svetsar.

E3
1.828
E36
USA bilar
Intermittensen är ett värde på hur många %av en tidsperiod du kan använda svetsen på nämnda effekt
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Mitt förslag köp en beg av känt märke, du kan hitta en bra för samma peng som en ny hos tex jula.Har du 3fas i garaget så välj en sån.Jag har 3st esab , en pinnsvets,en miggy 3fas 125amp,en 3fas 180amp.180in är klart favoriten den köpte jag för några hundra med ett trasigt motstånd.Så med några nya prylar för en tusing så är den i skick som ny.Gillar speciellt slangpaketet på den som är 6meter är ju skönt när man slipper flytta runt svtsen hela tiden.

Mvh/Micke

Hans Andersson
Skaffa en beg industrisvets så du lär dig rätt från början !
Sa
90
Samid
318i -89
har försökt få tag på en beg. men dom e inte så billiga heller.
Det skulle ju vara det bästa igentligen, så man slapp köpa en biltema svets.
Hans Andersson
Har du sökt på tex Blocket ? Glöm Biltema för det är mycket lättare och det blir riktiga svetsar med en industrisvets tro mig jag har stor erfarenhet av biltema och har själv införskaffat en 150 amp Esab med Kempi matarverk mm Esabs billaiga svetsar för hemmabruk är undermåliga men klart bättre än Biltema.Kolla Annars i Jula katalogen där har dom större migsvetsarna hyfsade egenskaper men köp minst en 150 amp och en med gas ! kolla så att det finns reservdelar att tillgå framöver på den modell du har råd med !
Sa
90
Samid
318i -89
hade jag haft råd skulle jag skaffat en kemppi eller esab, men dom e så j...la dyra. sen gasen e inte så billig heller, eller?
Sa
90
Samid
318i -89
REHM boster 150 liten bärbar svets 3år gammal knappt använd 2800:-
Vad tycks om den?
Hans Andersson
Kolla in www.jula.se kollade nyss och vettigast verkar vara Esab, vettiga priser och du har tillgång till reserv och slitdelar , Esab 150 amp klarar du dig med om du bara ska göra mindre jobb i tunnplåt och svetsa i korta intervaller. Har du råd så satsa på Esab 180 amp den är mer stabil och lättsvetsad för att den har kräver 380 volt = Stabil = lättsvetsad = starkare och snyggare svetsfogar = Du slipper skämmas och kan skryta med att DU SVETSAT ALLT SJÄLV !!!
Sa
90
Samid
318i -89
hahaha!
det kommer att ta lång tid innan jag kan skryta om mina svetsfärdigheter. Jag har svetsat en gång för länge sen på ett sommarjobb i Byske.
Men tänkte lära mig det nu.
En man måste kunna svetsa annars är man inte en riktig man, eller hur?
Hans Andersson
Den är troligtvis inte en mig utan en växelströmsvets för pinnar !

GLÖM DEN OKEJ !

Hans Andersson
Japp Svetsa bör en MAN kunna ! + lite till
Hans Andersson
Har du kollat in ESAB svetsarna hos Jula ???
Sa
90
Samid
318i -89
jo, den verkar helt ok.
vad är skillnaden mellan att svetsa med eller utan gas, hur blir resultaten?
För att man kunde använda den både med eller utan gas.
Sa
90
Samid
318i -89
Länk

vad sägs om den? byta spolen, kan det vara svårt?
Samid: Länken pekar mot en likriktare.. Den svetsar du pinne/elbåge/MMA med.
Du kan svetsa tig med en tillsats samt slangpaket.

Det är inget för dig om du ska svetsa bilplåt och liknande.

Den är dessutom stor som en normal skottkärra och kräver 400 volt i uttaget..

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.