|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag hade tänkt stoppa in en dubbel 12a och ett slutseg i min e39a med orginal sterion frågan är hur kopplar man det här? steget och lådan får väl bara ström från batteriet i kofferten sen måste jag väl dra fram remote m.m. till sterion går det ens att koppla på steg och baslåda till orginalsterion i så fall hur ska jag lättast koppla? skulle också gärna behöva en beskrivning på hur man tar lös oginal sterion | |
|
Remote kan du plocka på lila/vit kabel lite varstans i bilen, bl.a vid batteriet bak i skuffen. Signal in till steget kan vara värre, enklast är att ta ut signal från en av originalhögtalarna via hög>lågomvandlare. Beroende på typ av stereo i bilen kan set gå att modifiera denna för lågnivå också. Finns ett mektips om detta om det rör sig om en Business RDS/CD. FP |
|
|
Inspirationsbilder i länken nedan? |
|
|
folke så om jag har tur så kanske jag inte måste gå in med kablar in i cupen? tänkte också fråga om du har någon aning om vad en sån där lå/högnivåovanlare kostar och var man kan få tag på en? Pärlan tackar för länken mycket smart sätt du hade där med steget i sidofacket |
|
|
Kan vara svårt att fånga högtalarkablarna i skuffen, men t.ex längst till vänster på hjulhuset under den löstagbara ryggstödsdelen finns de tvinnade kablarna med färger enligt mektipset. Omvandlare kan väl kosta från ett par hundringar tror jag, finns hos de flesta billjudshandlare, t.ex BRL, MDS m.fl. FP |
|
| tackar tackar för hjälpen :) det lät ganska bra det här då med lite tur så slipper jag förstöra och dra in en massa kablar i cupen | |
Robsarve |
Det är ingen större ide att sätta in två tolvor och ebhålla resten orginal. Inget av BMW-systemen klarar av att hänga med ens en tolva. tycker Erik |
|
nä, självklart ska jag byta ut diskanterna också jag kan väl passa på att fråga när vi lika är på G här vad kan man sätta in för framsystem utan att börja klippa hål i plåten och börja modifiera allt för mycket inne i cupen |
|
Robsarve |
5,25" enligt följande Länk Men effekten i orginalradion räcker ingenstans mot två 12:or. Du behöver steg till framsystemet med. tycker Erik |
| hmmm...har du några förslag på hur man ska koppla inne i cupen för att slippa ha en massa sladdar synliga ska man bara lättast stoppa steget under passagerarstolen eller finns det smartare lösningar? | |
Robsarve |
Stegen är vanligen enklast att sätta bak då det är nära till ström, de har gott om kylluft och liten risk för väta. tycker Erik |
|
okey det låter vettigast du verkar kunna rätt mycket om sterio prylar nu när jag har läst runt på lite olika trådar här.. har du kanske något högtalar paket och kanske också baslåda och steg att rekomendera till rimligt pris? jag har inte sådär jätteintresserad av jätteklart ljud det får gärna dunka på rätt bra istället :) |
|
Robsarve |
Jag hade gått på ett fyrakanals slutsteg, ca 4 x 75 W med inbyggt delningsfilter, en tolva i bagaget, helst bandpasslåda igenom hatthyllan, men armstödet fungerar det med, samt ett rejälare 5,25" kit i framdörrarna. Det räcker långt om det är bra prylar! Av grejjerna som jag håller på med Så blir det då Steg R8.0:4, bas ZR12d2 & framhögtalare ZR5.0. Vi har parketpris på det som ligger på 6100:- det finns även andra som har liknande paket. tycker Erik |
Robsarve |
Om du har buisnessradion så måste du ha en hög till lågomvandlare, har du professional så kan man löda ut lågnivå relativt enkelt. tycker Erik |
|
Robsarve >>> Om du har Business radio kan du också löda in lågnivåkablar direkt ur stereon. |
|
Robsarve |
Om man har just den radion ja, vad jag vet så finns det minst två andra OEM-fabrikat. tycker Erik |
|
Alltså behöver man inte hög till lågnivåomvandlare till alla Business. :) Vad jag vet finns det kassett- och CD-radio till E39 och bägge två ser likadana ut under skalet. (= Likadana kretskort där lödningen äger rum) Menar du att det skulle finnas olika varianter av dessa två? |
|
|
Robsarve har du någon länk till paketet du säljer? |
|
Robsarve |
Visst: Länk tycker Erik |
| Så här byggde jag i min bil:Länk | |
| Ny lämk:Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.