|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu bytt motor i min e30 touring 89a. till en m20b25 ifrån 87. Men den startar inte! Tändspolen får gnista, men kommer ingen gnista ur tändstiften. har bytt ut kabeln ifrån triggerhjulet men utan verkan. :( Är inte helt säker på om den för soppa eller inte, men tror inte det. Kan styrboxen stänga av bränsletillförseln och gnistan om den känner av att något står fel till? Vad skulle det då kunna vara? Hjälp tack! Skall byta fördelaren ikväll får se hur det går, men tills vidare så är alla inlägg uppskattade! (den gick hur fint som helst innan motorbytet, och kabelstammen som sitter på är ifrån motorn ifrån 87(325an alltså) | |
svintoleffe |
Har du kollat dom tre reläna vid sidan, dom brukar sitta vid lmm, dom tre har dels med bensinen o göra samt tändnningen. Vilket relä som var till vad komemr jag dock ej ihåg=(( Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Mittrelät är det! Kolla det... Brukar vara det som felar... Det gör även att bensinpumpen inte går... Jag bryggade det relät när jag gjorde en sådan konvertering. |
|
|
Satan att man precis kom ifrån garaget då. rätt trött efter att rivit ner lådan på polarns e30 bytt koppling å satt på skiten igen... men det Låter Lovande ! Tack så jävla mkt, ska pröva imorron!!!! Funkar det så har ni en varsin puss att uthämta ;) |
|
| stryk det! åker temefan tebax ;D måste pröva | |
|
Nehepp. :'( Bytte till alla 3 relän ifrån 320 kabelhärvan. Men funkade fortfarande inte. Stensth: Lust att vidareutveckla "bryggningen" om hur det hela går till. El är inte min hemmaplan och jag har aldrig hört talas om att man bryggar relän så en utförlig beskrivning skulle vara uppskattad!!! :) |
|
|
Jag gjorde som så att jag tog ständig ström när tändningen var på och kopplade det på mittenkontakten om jag inte minns helt fel! Har för mig att jag skarvade mig in på den röda tjocka kabeln i den härvan... Var ett tag sen jag gjorde motorbytet så jag kommer inte ihåg exakt, men jag skulle tro att det finns info om detta om du testar att söka. |
|
|
Okej, tackar :) Varför uppstår detta problemet? |
|
|
Har du gamla boxen i?På 325-89 slutar boxnr på 173.Och på 325-87 så är slutnr 164.Det är inte säkert att den går med fel box eller så snurrar den igång men motorn går knappast optimalt.Sen är jag osäker på att alla tåtar i kabelhärvan lirar ihop med boxarna. Mvh/Micke |
|
| Jag har 325 boxen och 325 kabelhärvan. | |
|
Om du då som nån sa tar bort relät o byglar med en kabelstump nr 30 och 87,på mittenrelät?.Kolla när du slår på tändning då ska du ha 12v på nr 30.Detta relä ger ström både till tändning o pump. Mvh/Micke |
|
|
Om det finns en 87B så kan denna vara till pump/tändning,mao så får du lägga 2 tåt från 30 till 87,87B? Mvh/Micke |
|
svintoleffe |
Om det inte funkar ialal fall, så går dte en liten svart sladd bak ifrån batteriet, om du har det där.? Den svarta kablen brukar erga av, hände så för mig, så vi tog en ny kabel vips så funkade det. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Amplify>tjena du sade att du bytte koppling på polarns e30! håller på att göra samma sak! jag undrar vilket moment ni drog åt tryckplattan med? |
|
|
---- Zerocoolm3: Insexorna menar du? inget speciellt moment, bara dragit max man orkar dra med handkraft. Och har funkat förr då jag bytt koppling på e30. ---- Stensth; svintoffel: Jag får verkligen ingen gnista!!! Någon aning om vad som kan vara fel? Spelar ingen roll hur mkt jag lallar med reläen vid LMM. Tändspolen har ju ström. 12v på pluspolen och 9v på minuspolen när startmotorn går har jag för mig det var. Och 12 på vardera med bara tändningen på. Kan tvinga soppapumpen och tomgångsmotorn att gå genom att brygga lite kopplingar vid relän vid LMM. Men får fortfarande ingen gnista. --- Trucker: Är du säker? Hur ska det gå till? Tar man bort minuspolen på tändspolen så funkar inte dom där 3 reläen alls. så tror strömmen går via där på någe vis? --- Någon som har något att bidra med? Har sökt och sökt men inte hittat något som beskriver en lösning på detta problemet. Tacksam för svar! |
|
|
kan tilllägga: saker som e bytta på tändnings sidan: alla tändkablar, fördelarlock, rotor, triggergivare. |
|
svintoleffe |
Men då får du ta ett annat av dom reläna, som sitter där, dom sköter även tändningen. O jag stavas inte svintoffel Utan SvintoLeffe Länk Bimmern MVH Leffe |
|
svintoffel: jag vet. :> Vi har prövat att brygga alla de 3 reläena. Ingen gör såatt jag får gnista. Skall riva bort toppen igen och byta kabelhärva istället tror jag. kabelhärvan från 320 motorn borde vara identisk. |
|
|
Trucker: Är du säker? Hur ska det gå till? Tar man bort minuspolen på tändspolen så funkar inte dom där 3 reläen alls. så tror strömmen går via där på någe vis? Du missförstod lite där:=)Det jag menar är siffror på reläsockeln och inget annat.Glöm tändspolen,jag har då aldrig nämt den heller. Mvh/Micke |
|
| Trucker, jag vet vad du menade med siffrorna. Men vi har prövat att brygga 87<->30 på alla de 3 olika reläen. Ingen gjorde så jag fick gnista på stiften :/ | |
|
Fick precis igång bilen! Mullrade fint med enbart extraktor + kollektor :D Det jag gjorde var att byta till 320 kabelhärvan vilket även resulterade i att jag fick bygga om hela fuelrailen så det blev så som det var på 320 motorn (-89). Tack för er hjälp och hoppas fler kan ha nytta av denna tråd i framtiden. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.