|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| som sakt, kan öppet sportluftfilter skada motorn? jag har hört från 2 rälativt kunniga bmw killar att man inte ska ha sportluftfilter på 325-E30 för att den skulle få fel luftvärden och kanske tillochmed skada motorn. kan de stämma? | |
|
Motorn är byggd på ett visst sätt på grund av en anledning! All modifikation medför risker! Kan mycket väl vara så att vissa öppna sportluftfilter inte alls är anpassade för att vara optimerade för just motorns hälsa utan istället enbart är gjorda med tanke på prestanda och ljud. Själv föredrar jag alltid omodifierade motorer. Skall man modifiera är det bättre att göra det själv. För är det gjord tidigare kan det ju suttit där 15.ooo mil och då kan det mycket väl ha blivit slitage skillnad mot orginal. Varför vill du förressten ha öppet filter? Du får ju ingen effektökning på en i övrigt orginal bil, snarare minskning om du inte vet exakt hur det bör monteras. MVH Jocke |
|
|
Har dessutom ägt en 325 e30 -88 med öppet luftfilter. Det lät i stort sett likadant om motorn ändå. Avråder dej från att lägga pengar på något sådant onödigt :o) MVH Jocke |
|
|
Here we go again! Denna diskution lär aldrig ta slut. =) |
|
|
Dubilidu! Utveckla gärna vad du menar jag har nämligen inte disskuterat detta förut :) |
|
parolof |
Real power, då är du i minoritet;-) |
|
"Real Power" Om du söker efter just detta ämne så kommer du hitta så mycket att du inte äns orkade läsa allt. =) Kort och gott, ett kvalitets filter som skötts på rätt sätt och monteras rätt ökar slitaget på motorn så ytterst lite att man inte behöver vara orolig. Det stora problemet är att folk marinerar sina filter med olja vilket slutar med dyra reperationer, ex luftmängdmätaren kollapsar. Man kommer inte märka någon skillnad i en BMW mer än att det låter gött och att den drar lite lättare vid vissa register iallafall upplever man det som det. MVH |
|
|
Parolof vad menar du? |
|
parolof |
jag menar som Dubilidu! att detta ämne har varit på tapeten massvis med gånger |
|
Om du är någerlunda händig så skippa dom här dyracustomblinkfilterna och köp ett papperskonfilter ala 50:- och modifiera det så det passa mot din bil. tex saab 90-99-900 + nästan varenda nyttomaskin annvänder koniska pappersfilter. Det är inget större jobb alls att få det att funka, lite aluplåt, pl600 sen har du ett perfekt filter till din bil. Fel monterat så ökar du insugstempen lite väl mkt-rätt monterat så tom kan du sänka insugstempen. /Pelle |
|
|
sportluftfilter ska släppa igenom 3 gånger mer damm i motorn sägs det. |
|
|
tack för alla svar. föresten om man sätter in sportluftfilter (insats) får man någont grymmare ljud av det? |
|
|
Persson: Om det nu släpper igenom mer skit än ett vanligt pappersfilter så e det väl just därför typ F1 bilar o tunga strippenbilar med svindyra motorer väljer just sportfilter..dom vill ha massa skit i motorerna..tror knappast på ditt uttalande om att det släpper igenom 3 gånger MER skit..däremot kan ja tänka mig att det renar bättre... |
|
|
Sportfilter släpper igenom mer smuts än vanliga pappersfilter! Jag har sett flera olika och seriösa mätningar på detta. Men mängden smuts är inte det stora problemet - det är att det släpps in STÖRRE partiklar som är så stora att de bryter den starka men tunna oljefilmen i motorn, med ett ökat slitage som följd. Man kan givetvis inte jämföra en tävlingsbil, vars motor helrenoveras efter varje racehelg och kör på en bana som oftast är helt sopren från grus, salt och annat skit som nästan alltid finns på vanliga vägar! Ett annat "problem" är att ett pappersfilter renar allt bättre desto mer det blir igensatt, medan ett sportfilter renar allt sämre ju mer oljan i väven har blivit mättad med smuts. Men det största problemet med sportluftfilter som jag tycker, är att nästan alla överinoljar dem när de monterar dem (de tänker oftast: hellre lite för mycket olja än för lite..), problemet är då att överskottsoljan sugs in i motorns luftmassemätare och bränner fast på volframtråden som därmed blir permanent skadad och ger fel styrvärden till styrelektroniken, med felaktiga avgasvärden och taskig motorgång som följd. Gör som ni vill, men mer effekt blir det inte i en BMW när man monterar sportfilter och risken att skada motorn ökar drastiskt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Johan B" Förklara då detta för mig. Varför sitter det BMC Open Air sportfilter på massor av stridsfordon som är nere i öknen och kör? Min kompis utvecklar kylsystem för bla stridsvagnar mm i Örnsköldsvik och han har sett detta med egna ögon. Vore konstigt om dessa filter är så "livsfarliga" för motorn. Vore även tacksam för var du har hittat info om rätt monterade och skötta kvalitetsfilter förstör datorn på det sättet du beskriver. Har letat väldigt mycket om detta, så jag är intresserad. Jag har även letat på forumet och har inte hittat nån som har fått motornhaveri pgr av ett rätt och skött kvalitetsfilter. MVH |
|
|
Dubilidu, jag har ingen aning om vilka filter som sitter i stridsfordonen som kör i öknen, men jag misstänker att det handlar om någon form av flerstegsfiltrering i de fallen - annars skulle dessa filter snabbt sättas igen av fina partiklar... Är det över huvud taget oljade bomullsfilter i de maskinerna, eller är det bara vanliga filter av fabrikatet BMC? Vårdinstruktionerna lär ge besked om vilken typ av filter det är! Dieselmotorer har för övrigt inga LMM, så de kan inte få problem med överskottsoljan på samma sätt. Det finns mängder av folk som förstört sina LMM med överinoljning av sportfilter. Sök lite mer på forumet så finner du säkert några trådar med "olyckliga" sportfilterägare. Jag har läst flera trådar om detta. Som jag skrev tidigare är det största problemet de svårigheter som finns att sköta filtrena på RÄTT sätt - det är mycket lätt att över- eller underinolja dem. Båda felen ger tråkiga konsekvenser, om än inte ett regelrätt generalras i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Väldigt va krigisk denna diskution blev :P. Att filtrerna släpper igenom mer skit kanske kan stämma.. beror väl helt på vicken prisklass man använder.. finns väl dåliga "original" pappersfilter eller ?! ja har kört me sportfilter i iaf 4 år å inte märkt nåt annat än att bilen e piggare å låter "goare". Sen e d klart att har man filtret nere i spoilern så kan d säkert tryckas in skit i d men sitter d någorlunda skyddat å me luftkanaler så kan ja inte tänka mig att d blir mer skitet än något annat filter å inte att d släpper igenom mer heller .. | |
|
Ska jag byta till orginal filter eller ska jag fortsätta att köra med mitt KN filter? visst, insugsljudet blir väl inte samma.. men märker jag nån skillnad på effekten? (sportfiltret satt där när jag köpte 325:an för ca 4 månader sen) BMW Club Schweden, Medlem Nr: 06086 Länk |
|
| byt till original. har jag på min och kan inte tänka mig annat | |
|
Vem fan kom på detta med öppet sportfilter? Gissar stark att det kommer från racingbilarna på banorna men sen ställer jag frågan hur fan kom det till gatbilarna? Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
"Johan B" Nä det är vanliga BMC Open Air filter. Men då är de ju inte skött dem rätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.