AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.543

e30 -> volvo tic motor

Sida 2 av 2
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
en -85:a är fullt möjlig att regbesiktiga med b230FT ur avgasreningssynpunkt, sen är frågan vad det är för effekt/vridmomentsgränser som tillverkaren har satt.
Dessa får ej överstigas! Men jag vet inte hur det ser ut
på bmw, någon som vet vad gränserna är och vilka krav
som ställs?
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Du får troligen inte regga en 318 med den spisen. Jag vet att 323 karossen endast är godkänd för 150 hk. från BMW. Det spelar ingen som helst roll att 325an e exakt lika, det e 150 som gäller. #25an e godkänd för 175 eller nåt....
det e det jag menar.. har hört att alla BMW görs på den kraftigaste karosen.. sen stryper man bara motorerna.. det har jag hört iaf..
Karosserna är samma på 316i-325i, men fjäderben, krängningshämmare, bromsar och annat skiljer sig åt.

För den som vill stoppa i en piggare motor så är det bara att fortsätta bygga. När man bytt tillräckligt mycket grejer klassas det som ombyggt fordon, och då får man ha 15kW/100kg. Det skall räcka fint för en B230FT.

Fast om man nu skall byta till främmande motorer i E30, så tycker jag nog att SAAB:s turbomaskiner är intressantare. De är också möjliga att montera, samt få godkända i besiktningen.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Kan någon förklara för mig hur man bär sig åt på besiktningen om man byter till en turbomotor på en bmw som är nyare än en 75:a? Gäller detta bara om man byter till en motor som inte kommer från BMW?

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

80
26
800Nm
635CSi turbo 1978
633Csi 1977
524td 1984
2500 -75
www.lowbudgetrides.com
C.Svensson:

Det går bra att byta till en annan katalysatorförsedd avgascertifierad, orörd motor oavsett fabrikat bara effekt/vrid håller sig inom ramarna för vad karossen är godkänd för. Dvs stor skillnad mot att t.ex. turbokonvertera en BMW motor, som därmed mister avgascertifieringen.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Om nu 323:an skulle bara vara godkänd med 150 hk så har man ju inga större problem att regga med en b230FK vilket är en lättryckare på 135 hk..

Enda som skiljer mellan Fulltryckaren och lättryckaren är trycklockan till turbon.

Sen hur mycket vrid man får ha är en annan femma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.