AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.542

e30 -> volvo tic motor

Sida 1 av 2
Visa användare
28
Stinget
E30 323i -86:a
Hej!

jag har en kaross till övers i mycket bra skick.
suttit enm 325:a i..
funerar på att trycka ner en volvo tic motor i den..
någon som har erfarenhet av detta?
glad för svar..

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Förhoppningsvis har ingen innan dig erfarenhet av det.....
an
643
anlima
735iA -87
Har däremot med väldigt gott resultat monterat en M30 3,5 i en 240.
Vill du veta hur vi gjorde för att få volvon till att gå som folkrace-bil?

/Mats
Det låter som en mycket dålig idé, att montera en traktormotor i en BMW.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
28
Stinget
Jag vet att kritik!
jag funderade på om någon gjort det, jag vet själv att det inte är det bästa etiska saken att göra så men har kört en på va 30 kusar som gick mycket fint och var billigt att dona ihop var det sagt..
frågan var

Har någon erfarenhet av detta?!
Jag har själv ingen erfarenhet om detta men jag har läst och sett några byggen liknande detta.

Ett av de byggena är sjukt snabbt! Det är iofs inte Volvomotorn som är huvudnyckel till detta men bilen är enormt snabb när det svänger.
Superstage gick på en bra bit under 1.30, minns inte tiden helt tyvärr. Men sekunder under 1.30 är det iaf!

Gör man rätt och inte trimmar motorn till nya effektrekord så kommer det med rätt byggherre bli en bil att hänga av mycket med, när det svänger.

Sök lite på forumet. Det har diskuterats tidigare vet jag.
Jag ser hellre att det blir en snabb BMW med Volvomotor än en Volvo med kul Volvomotor.

/Anton
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Iofs så är äldre Volvo ena riktiga traktorer,(fast jag jobbar på Bilia)men Tic motorn är en Audi motor.....
Tic motorn var INTE rolig att jobba med,bökiga pumpinställningar med manuella mätare bl.a...
Nä det finns roligare dieslar!

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
Var det frågan om en diesel snurra?
Det missade jag helt..

Jag trodde det rörde sig om en turbomaskin från en Volvo.

/Anton
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Det är faktist en turbomaskin...(med ett mikrobaggregat)...
Tic=Turbo intercooler!

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
En b230FK/FT går att få godkänd i en E30 av SBP. Denna motor håller bra och kan trimmas till runt 300hk med orörd bottendel. Över detta behövs kraftigare stakar. (tex spm H-profil) En budgettrimmad b230FK, med 16-T turbo annan kam, andra spridare och ändrad programvara ger runt 280 hk. I en lätt e30 så rör det nog på sig rätt så bra, även rakt fram.
Ja det är jag med på. Men TIC kan väl lika gärna var en bensinmotor? Eller kallas det något annat på Volvospråk?
Men att det var just en diesel det var frågan om hängde jag aldrig med på.

Sen ligger tråden under 5-serie forumet ser jag nu..
Jag gör nog bäst i ge upp detta. Förstår nog ändå inte.. ;-)

/Anton
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Varför skulle någon vilja slänga i en diesel i en E30? Inte ens jag som är volvofantast förstår mig på sånt..

Jag antar att trådskaparen pratar om bensinmotorer.

så klart en volvo turbo motor ska in i en bmw...motorn går bra...värre e det med växelåda å kaross mm..det e det som gör volvo lite tråkiga.
Visa användare
28
Stinget
Det var en bensinare det var frågan om! ingen disel...

lätt att trådarna spårar ur... =)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har sett banracing bmw`s med volvo spis i och de har rört duktigt på sig,sedan kan man munhugga vad som är rätt och fel om att göra en sådan konvertering.Eftersom jag är en Volvo vän så blir min åsikt att bara leta upp en lämplig motor och börja skruva :)

mvh

528:Länk
du behöver inte leta jag´har en orginal b21 et som står å skräpar..köp eller byt mot nått...besiktningsbar med orginalmotorn...jobbet e värst.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
En b21ET går inte att få godkänd av SBP, det måste vara en motor som har katalysator för att det ska funka. Annars får man ju byta motor bvarje gång..jobbigt. En b21ET är dessutom ganska simpel med mekanisk insprutning mm. Nej, jag säger B230FK eller B230FT.

Växellåda kan man ta en m90 från en volvo 940. den håller bra speciellt med tanke på hur lätt bilen är. annars får man meka dit en getrag från lämplig bmw, eller en toyota supra låda.
Jag vet att dom som går rallycross med M3 E30 karossen kör med volvo motorer, finns dock en som kör med en orginalmotorn i sin M3 E30, båda går minst lika bra.. men men, ska det va BMW så ska det ju va rätt märke på motorn också ;)

BMW Club Schweden, Medlem Nr: 06086

Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Stinget, du tänker helt rätt. Annvänd en orginal lätttrycksmaskin regbes med den sen har du ett mkt trevligt utgångsläge.
Om du väljer att annvända en getrag låda så har SAM ombyggnads "kit" annars lär det funka med en m90 precis som iqbad skrev.
Troligen är det billigast/lättast att hiva i en komplett volvospis med dito låda i din 325a och sedan anpassa kardan mm till det.

/Pelle
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Man måste tydligen bygga om oljetråget på volvomotorn, det tar i någon balk annars fick jag berättat för mig.
nu har jag hittat rätt.. täntke just fråga detta sj.. om det e möjligt att regga en 318 -85 med en b230FT motor.. är itne alls insatt i vilka som är e30 och e36 och va alla BMW heter men va jag har insett är att dom är lättare, snyggare och roligare.. så det funkar altså att sänka ner en b230FT från volvo och sedan åka och regbesikta eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.