AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.428

Nödvändig utrustning Z4?...

Sida 1 av 2
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Funderar på att ev köpa en Z4 3.0 under vintern, och tänkte kolla om ni som har erfarenhet av bilarna kan lista upp extrautrustning man ej vill/bör vara utan?
Dessutom undrar jag hur denna bil gör sig med automatlåda, eller är det manuell som "gäller"? Jag tänkte ha den som en året-runt-bil, så: Vad kostar en HT (ny/beg + montering) och ska man förvänta sig en dylik på en välutrustad beg.bil? Vad kostar en sats med vita blinkers runt om? Andra fällor? Hmm...det var nog allt - Tacksam för hjälp!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
HT ny kostar 27500:- beg kanske halva pengen! montering vid nyköp
av ht så ingår en ev justering som kan behövas var själv i behov av en sådan sök inlägg om du vill veta mer!!, montering fixar du och nån polare på 5 min
Enligt mig så bör du ha 18" fälg, larm, Xenon,sportstolar, farthållare (glömde jag själv att slå för fem veckor sedan!!!),vindskydd och HT om kärran skall rulla nov-feb.
Hifi dsp pkt och navi är ett plus i kanten
Vita blinkers inget tillägg vid ny bil, tror att det kostar en 8000-9000:- runtom i efterhand.
Manuell låda skall Z4àn ha så är det. Ps: den är mycket bra desutom

"Z4 love it"
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Hobbe kommer nog snart att lista en del andra godsaker som Zàn mår/går bra av/med!!

"Z4 love it"
Visa användare
3.753
Sani
OK, tack! Är inte xenon standard alltså? Det är begagnat som gäller för mig, antar att det inte heller är några dramatiska skillnader mellan den första årsmodellen (-03?) och nästa?
18"-fälgarna håller jag definitivt med om, antingen de där ellipsoid-fälgarna eller de femekrade split-varianterna...

På E36 iaf var varje HT tvungen att justeras för just den specifika bilen, vilket gör att man måste anlita BMW för detta.

Men den aktiva styrningen då - Den sägs ju vara så bra? Finns det aktiva fjädringssystem/hämmare till dessa bilarna från fabrik? Och när kom kurvljusen som tillval?

Kul annars med en så pass modern bil för de rimliga pengarna dessa kan fås för nu ändå!
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Kurvljusen tror jag kom våren 2004.
Manuell låda givetvis för oss som gillar att spaka annars är SMG OK.

Eftersom Kenta tvingar mig....

Bra/nödvändigt att ha:
M stolar (sitter otroligt bra)
M chassi (lite sportigare)
Fälg #108 (snyggast :) )
Hardtop (vid bankörning, kom gratis med bilen när jag köpte min ny 2004)
Xenon (bra och snyggt)
Vita blinkers (standard 3.0 L våren 2004)
Standard stereon duger (är du hifi-nörd så vill du ha superduper stereon)
Navigator (enbart om du har tänkt köra vilse)
PDC (dålig sikt bakåt)
Aerodynamikpaketet (sätter extra piff på bilen)
Farthållare (om du vill behålla körkortet...även om Kenta misslyckades ;) )
Vindskydd (nödvändigt på motorväg nedcabbat)
Riktiga däck (släng bort RFT snarast !)

Sedan finns alltid "növändiga" eftermarknadsprodukter.... :)

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Tackar, återigen...

Standardstereon duger för mig, ja - och navin har jag föga användning för! Men PDC i en Z4?! Bilen HAR ju knappt någon bak, borde väl inte vara svårparkerat - speciellt nercabbat?...

Var RFT standard från första ÅM på bilar med 18"? Hur vanliga är M-stolarna, egentligen?...Ser inte de på många bilar, tycker jag. Detta kan ju försvåra i sökandet efter den perfekta bilen! :-)

Ingen som har erfarenhet av den aktiva styrningen eller tomat-lådan?...
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
PDC hindrar dig från att få nackspärr.
RFT är standard på alla Z4:or :(

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Aktiv styrning finnes ej till Zàn, Styrningen är dock mycket bra utan!

"Z4 love it"
Visa användare
3.753
Sani
Inte? Hade för mig att jag läst ett test, där Z4:an just hade detta...trodde att det var första BMW:n med denna finess!? Blandar väl ihop det med E60 då, antar jag.
Aktiv styrning kan upplevas som praktiskt på en bil som e60, på Z4 skulle jag inte vilja ha det då det tar bort allt för mycket av "styrkänslan". I övrigt är väl det mesta sagt, automat funkar väl på en vanlig cab modell. I en tvåsitsig, liten roadster ska det kännas att man kör = manuell.

Mvh,
/Wille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den aktiva styrningen kanske kommer iom facelift, men den har inte fått speciellt bra kritik i nya 130i. Jag har svårt att se det göra något nytta på Z4, och det är därför M modellerna inte heller är utrustade med aktiv styrning.

Visa användare
3.753
Sani
Jo, det låter väl logiskt!

Någon som känner till det här objektet / återförsäljaren: Länk

(Gillar fälgarna pga sin enkelhet, trots att de ej är original...)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Fälgar från AC Schnitzel är aldrig fel !
Visa användare
3.753
Sani
Så sant, men dessa är från RH... :)
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Sani,

Givetvis ska du ha en Z4 i Titanium Silver !!

Z4 3.0 Kelleners
Länk
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Har haft min Z4 nu en månad och PDC bak tycker jag är lite onödigt då man ser så bra ändå däremot hade jag gärna haft PDC fram istället då jag tycker man missbedömmer var bilen slutar stod bara 1 cm från en dragkrok för ett par veckor sedan. Annars är väl det mesta uppräknat tidigare som bra tillbehör det jag saknar på min är larm (bor i för sig i ett snällt område) Aerodynamikpaket kommer bli monterad till våren likaså Eisenmann ljuddämpare. En fråga till er som har eisenmann har ni soundrör monterade eller är det bara bakre pottan som är utbytt, vill ha lite mer ljud men inte för påträngande heller vi lite långresor.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
PEH61,
Jag har enbart Eisenmann 2x76mm slutdämparen.

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Hobbe,

är inte så noga med färgen, så länge det inte är Urban-green... :) Kan tycka att Maldivenblå är lite för gullig också, iofs.
Jag börjar kolla bil nu och förväntar mig inte att handla på några månader än...det är processen fram till affären som är roligast - sedan är man ju "fast" med en bil!?
Jag överväger dessutom andra alternativ som stavas M-B...men inte en roadster då. (CL, CLK, E55) Vill ha en vacker/stilig & modern bil!
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
M-B ?????!!!!

Nu fick plötsligt min dator feberskakningar, och skärmen är fylld med virusvarningar := *RIP* :=

;)

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
PDC är guld. Vid regn och mörker ser man inte mycket bakåt!

Navi Professional var också härligt, särskillt visuellt :) Gav ett mycket trevligt interiört intryck.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Skinn & ACC , tycker jag personligen är MÅSTEN. Allt annat är bara extra !

MVH TONY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.