|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag säger som ni andra kloka människor här i diskussionen, trots att jag inte är någon expert på oljor: det spelar mindre roll vilket märke det är på oljan eller vem som säljer den, bara viskositetsområdet är lämpligt och klassningen är bra så är det ju inga problem att hälla den i motorn? en liten jämförelse, var på biltema för några veckor sen och tittade lite i oljehyllan och kunde då göra en intressant jämförelse! för närvarande använder jag castrol multi, en mineralolja med 10-30 viskositetsområde och följande kvalitetsklassningar: API SH/CD, ACEA A2/B2. Hittade följande i biltemas hylla Länk denna oljan finns i 10-30 viskositet också...vad jag vill ha sagt är att jag vet inte vad som skiljer dessa kvalitetsklassningar åt, MEN jag vet att biltemas olja har en bättre klassning är den castrololjan som jag köper på mekonomen och till ett bättre pris, man kan med lätthet köpa en 20 litersdunk med sig hem och ha bra olja till ett par byten. Nästa gång jag är på biltema handlar jag nog med mig lite olja...till alla er som säger att det är rena skiten, titta på fakta istället för vad som står på flaskan! MVH Johan K |
|
| Den mineral oljan har min tds fått sen jag köpte den den hade gått 12 tusen då nu har den gått 30 tusen nu utan att skära ihop...kan inte fatta vad det skulle vara för fel på Biltemas olja | |
|
Biltemas oljor har liksom nästan alla andra oljemärken en klassning enligt de standardiserade ACEA- och API-systemen. Oljor som klarar vissa klasser får också vissa kvalitetsbeteckningar... En olja som klarar API SL och ACEA A3 är en bra olja - är det dessutom en syntetisk dito kan man utan problem använda den i nästan alla motorer som inte uttryckligen kräver specialklassning av oljan. (typ BMW longlife) Motorolja är faktiskt en strikt standardiserad produkt. Tillverkningsmetoder, klassningssystem och det lilla antalet aktörer "bakom kulisserna" som tillverkar basoljor och additivpaket för ALLA övriga oljebolag, gör att olika oljor med samma klassning och typ, automatiskt får ganska snarlika egenskaper som färdig produkt - skillnaderna är betydligt mindre än vad oljetillverkarnas reklam vill få oss att tro! Att påstå att BMW "måste" ha Castrol bara för att BMW säljer denna olja, visar bara på okunskap kring oljors egenskaper och hur oljor säljs ut till kund! (mer än 100% prispåslag är inte ovanligt i återförsäljarleden) Många oljebolag har t ex ingen egen produktion av basoljorna de använder, utan köper in dessa av någon av de stora basoljetillverkarna (t ex Mobil, Neste eller Shell) och blandar dessa basoljor med färdiga additivpaket som de köper av någon av de få företag i världen som tillverkar dessa (t ex Mobil, Shell eller Lubrizol). Castrol är inget undantag från detta förhållande... Biltema har för övrigt inga egna raffinaderier, så de köper sin olja från en oljetillverkare, men låter leverantören sätta Biltemas etikett på flaskan. Biltemaoljan är mycket prisvärd för de som inte kan köpa "märkesolja" direkt från grosist/importör (det är mycket stora prispålägg i återförsäljarledet när det gäller olja generellt...). Till en äldre BMW kan man utan problem använda Biltemas 5W40 eller 5W50. Jag påstår inte att allt på Biltema är bra, för en hel del av det som de säljer är rent skräp, men oljan är en "skottsäker" produkt just pga de vedertagna kvalitetsklassningarna som de redovisar på etiketterna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hans Andersson |
För er som inte vet så har all motorolja lösningsmedel i olika mängd för att rena lösa upp sot mm . olja+lösningsmedel = renande olja En motorolja som kostar över 400kr för 4 liter på en bensinmack är lika dålig eller bra som tex coop s hesyntet för 125kr för 4 liter ! Det är endast vid extrema tillfällen man behöver extrem olja, typ F1 . Byt olja och filter ofta Men ! använd endast orginal oljefilter ! för det skiljer i oljetryck och reningsförmåga emellan pirat och orginal . Och för er fanatiker kan jag upplysa om att Mobil har tagit fram ett syntetfiberfilter i stället för pappersfilter som renar bättre håller högre flöde mm . Problemet är att det tas tyvärr inte in i sverige ,för liten marknad . Går att beställa utomlands. Rvs fungerar på metall men inte för evigt ! slick 50 fungerar ett tag inte för evigt ! All motorolja går att köra i alla typer av motorer slitna motorer = högre viskositet nya motorer och dom med turbo kan fyllas med syntet för lägre bränsleförbrukning och bättre skydd mot höga temperaturer osv... Syntet olja ger motsvarande något lägre oljetryck men det är inget att bry sig om då tryckskillnaden är så liten. För frågor om smörjmedel mejla hea_72@hotmail.com så ska jag försöka svara på frågor i mån om tid . |
|
Satsar också alltid på originalfilter. Det ska man inte pruta på! Men Biltema olja, ja gärna! |
|
|
Tycker Biltema borde skriva vilken tillverkare oljan har för det kan man ju se på bromsskivor och andra komponenter (oftast). Måste väll finnas någon här på forumet som vet med 100% säkerhet var oljan tappas. Kan man lita på ettiketen på flaskan när "ingen" tillverkare står bakom? Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Det sägs at det skall vara samma olja som Statoil har. Kan stämma om man kollar på plomberingen så ser man att det är samma plomb. brar en tanke /Ian |
|
|
Ska tillägga att Biltemas olja Kommer ifrån Statoil och där heter Syntetoljan egentligen Pro Syntetic och har klassningen : Asea A3/B3/B4 API SL/CF VW 505 MB 229,1 Erik |
|
|
Kan ju också då avslöja att motsvarande olja som biltema säljer finns ju givetvis i Norge där den för övrigt är tillverkad. Och finns även att köpa med annat märke på flaskan än statoil och Biltema. Och då är den klassad för BMW longlife ! och då menar jag endast 5w-40 Helsynteten.Biltema har dock rekomenderat oljebyte vid 1500mil liksom Statoil och att inte kalla den för longlife, troligen av ren försiktighet .Observera att den inte är det senaste eller bästa Statoil kan erbjuda som tex Lazer way som är ännu bättre. Oljan som OKQ8 säljer kommer från tillverkaren petrolia och det är även där Coops oljor kommer ifrån . Erik |
|
|
En olje försäljare som jag köpte in olja av till industri sa då att all olja var jämförbar om de hade samma klassning förutom Ok:s olja som var mycket sämre. Det han sålde sin olja på var snabb leverans och bra service. Detta är några år sedan men han inkluderade biltemas olja. |
|
|
Tänk när Sven Svensson börjar fatta att han betalat 400:- för emballaget och inte för innehållet... Visa en Formel 1 bil och en motorolja så tror 1 miljon bilister att dom är Schumacher och MÅSTE ha just den oljan.... Speciellt när man kör omkring med 600Hk motorer som varvar 14t varv i minuten......... Smart marknadsföring kallar jag det! |
|
|
Ja, gå strikt på klassningarna. Det är inget båg. Hur som helst, tror jag inte vilken olja man väljer är av avgörande betydelse. Utan snarare hur ofta man byter samt vad för slags körning man utövar. mvh |
|
|
E_A: Kan du med 100% garantera att det är "samma olja" som klassas som BMW longlife? Eller rör det sig om hörsägen via kompisens polares kusin från Stavanger. ;) Sen så finns det INGEN som helst garanti att klassningarna verkligen uppfylls. När såg ni senast en oberoende kontrollant hemsöka oljekrängare och utföra stickprovskontroller? När det gäller märkes olja så tvivlar jag på att det skulle förekomma fusk, då om detta uppdagades skulle kunna sänka varumärket i botten för all framtid. Men vad har "lågpriskedjor" att förlora på detta, speciellt när inga kontroller förekommer? Nu påstår jag INTE att det verkligen fuskas. Men att det vore fullt möjligt och ytterst enkelt att genomföra om man så ville. Och när pengar är med i spelet så... Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
Bilens instruktionsbok ger info om vilken olja som rekommenderas. Rek. säger i allmänhet inget om ngt speciellt märke, endast klassning och viskositet. Till min gamla M20 rek. API-SF olja. 1988, då motorn byggdes var det mineralolja som gällde, syntetoljorna var på den tiden tämligen outvecklade och hade dålig fästförmåga = förödande vid kallstarter. Eftersom mineralolja dög då bör det duga nu. En intressant diskussion förs på denna länken Länk Av denna länk drar jag slutsatsen att om oljan är API-SF eller API-SG osv. duger den gott till M20 motorn. Betr. viskositetet är det lurigare, SAE 10W-40 är lämpligt mellan yttertemp. -30C till +10C. Det blir ju varmare än +10C (får vi hoppas). Skall man gå efter instruktionsboken skall SAE 15W-40 täcka temp mellan -20C och +30C Olja är svårt men jag tror att man betalar nog dyra pengar för tveksamma marginaleffekter om man köper de "fina" oljorna. |
|
|
Peteess använder du NMT-telefoner också? Utvecklingen går framåt och inom oljeområdet har det hänt väldigt mycket de senaste 10-15 åren. Att säga att dåtidens bästa olja (för man anger aldrig högre klassning än vad som finns tillgänligt) är att bita sig i svansen... Då M20-motorn är relativt känslig för igenkoksade oljerör ovanför kamaxeln bör man använda så bra olja som är möjligt - dvs en bra syntetisk sådan. Merkostnaden för att använda en syntetolja är ganska liten om man inte köper de allra dyraste/senaste (typ SLX á 180kr/l), för man kan hitta bra syntetolja för ca 50kr/litern (hos t ex Rusta eller Biltema) som är ljusår bättre än en mineralolja av SF/SG-klassning! Kör du med en 5W40-olja täcker du in både vinter och sommartemperaturer med god marginal. Om man bor i områden där det kan vara riktigt kallt (typ -30 grader eller kallare) kan det vara en god idé att åtminstone vintertid använda en 0W-30 eller 0W40-olja. Eftersom oljeindustrin arbetar mycket med standardiserade produkter i oljeframställningen brukar de flesta oljebolagens klassning gå till på följande vis: Man utgår från en specifik och klassifierad/standardiserad kvalitet i basoljan/basoljorna. Därefter tillsätter man ett additivpaket som är framtaget och testat, från någon av de få stora additivtillverkarna (t ex Lubrizol). Additivtillverkaren garanterar oljetillverkaren att oljan kommer att uppfylla vissa SAE-, API- och ACEA-klassningar om ett visst additivpaket tillsätts i en viss typ av basolja. Så på frågan om man kan lita på klassningen är svaret JA - den enda möjliga realistiska orsaken till ev. fel i klassningen skulle nog vara slarv vid etiketteringen av embalagen. Olika specialklassningar är (mycket) dyra för oljebolagen, t ex vet jag att en MB-klassning av oljan (för Mercedesgodkännande) kan kosta mer än 600000......euro! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Medveten slarv vid etiketteringen av embalagen vad det jag syftade på. ;) Dekaltrimmad noname motorolja i storpack hos lågpriskedjan. Vem kollar det??? Har någon kotrollerat att klassningarna stämmer över disk till konsument? Knappast skulle jag tro... Men som vanligt när oljor kommer på tal så slutar det hela i en ideologisk dyspit där man tror det man bäst vill själv. ;) Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
Johan B, Visst använder jag NMT! Om syftet är att genomföra ett mobilt telefonsamtal så struntar jag i vilket system som överför samtalet - ändamålet helgar medlen. NMT systemet är överlägset de senare systemen när det gäller täckning inom vissa områden, t.ex ute på havet och i fjällvrälden. För övrigt så tackar jag för all information du ger om oljor. Tekniken går framåt och säkerligen finns det bra mycket bättre produkter nu än 1988 men är dessa förbättringar nödvändiga och värda merkostnaden? I kampen om kunderna måste oljeproducenterna komma med nya, revolutionerande tillsatser och egenskaper som kan ge ökad försäljning. Det är inte utan att man blir lite misstänksam mot somliga tilltag. Ta Shells "nya" bensin t.ex. Hästar, vågor, gnägg och Power!! Går Svenssons Volvo (eller min gamla 520) så mycket bättre att det är värt det högre priset?? Tvättmedel, tandborster, maskindiskmedel mfl. mfl. Alla kommer de med ständigt nya egenskaper som är SÅÅÅÅ mycket bättre än konkurrenternas! Misstänksamt är bara förnamnet! Har BMW utfördat någon servicebullentin som ändrar oljerekommendationen för M20 jmfrt med instruktionsbokens med tanke på oljerörsproblemet du nämner? Kvalitet på NoName-oljor är mkt intressant - det finns ju upparbetat spillolja - var tar den vägen? Har det gjorts några oberoende, seriösa tester av oljor? Har mailat några kvällstidningar om detta och avvaktar svar. Så frågan återstår, om man inte vill lägga en massa hundralappar extra på varje oljebyte, vad köper man?? |
|
|
Peteess: Man köper en märkesprodukt från tyskland. ;) Länk Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
Mycket värdefullt tips PowerMac. 10 liter PowerCastrol GTX5 Magnatec 10W-40a kostar med frakt 70.50 Euro vilket blir ca 55 SEK /liter. Mekonomen tar för GTX5 Lightec 10W-40 (är det samma olja???) ca 110 kr/liter. Klart bra affär. Detta forum är enastående!!! |
|
| Såg att Mekonomen också säljer GTX Magnatec (inte GTX5) för ca. 150 kr/liter. Vad fasen är det för skillnad på GTX och GTX5???? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.