|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har en nyinköpt 535i-91, och det är dags för ett oljebyte såklart. Jag vet inte vad det är för olja i den nu, och inte heller hur gammal den är - jag fick inget vettigt svar från säljaren. Av alla oljor som finns så har ju Biltemas olika oljor ett bra pris, och har efter vad jag har hört också en bra kvalite, eftersom de tydligen tillverkas av Statoil, och tydligen också uppfyller dagens alla krav o specifikationer. Vad har ni för erfarenheter av Biltemas Okjnor och kan dessa rekommenderas till BMW ? | |
| OLJOR skall det ju vara..:-) | |
CharlieBoy |
Har haft det i alla mina BMWs och det har inte varit några problem alls. Tex i en 535a som din. |
|
Här är det nog läge att använda sökfunktionen... Få saker har diskuterats såååå mycket. biltema AND olja =) 6a - för det är du värd |
|
|
Biltemas Helsyntetiska 5W40 olja har API SL/CF klassning, så den uppfyller inte alla kvalitetsklassningar, då den inte är API SM/CF eller BMW LongLife klassad. Men det är en bra olja som har en hög klassning, samma klassning som t.ex. Valvoline Synpower 5W40. Man kan med gott samvete hälla den i äldre BMW motorer. Dock ska man vara försiktigt med att hälla den i nyare BMW bilar som t.ex. E39,E46 mm som kräver BMW LongLife klassade oljor. Givetvis kan man köra med den oljan ändå, men då måste man byta olja tidigare än SI-enheten vill. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| I E39:an så kan du hälla ner lite Liqui Moly helsyntet som klarar BMW Longlife 98 och kostar överkommliga 57,80 kr litern. Alltså 289kr för fem liter. Länk Finns här: Länk | |
bmw,m3 |
Köpte mig en vinterbil igår natt en bvmw 530ia-93 killen som hade bilen har bytt olja i den för ca 4-500mil sen, han hade bara delsyntet castrol eller elf. Kan jag byta ut olja nu mot t.e.x 5/40 ? eller kanske mobil 1 5/50 eller shell helix ultra plus 5/40 vilken olja duger i denna bil av dom tre oljesorterna? Mvh |
|
Det är inte så svårt att välja olja om man är BMW ägare, eller annan bilägare heller för den delen! Köp det som ska vara till just DIN motor och de märket som företaget rekomenderar. BMW har inte castrol för att de är kul utan för att deras motorer funkar bäst me den oljan. punkt slut. Sen att vissa tycker att de e billigt med olja från ÖB eller rusta är en sak. Deppigt att vara så snål. |
|
|
Switte: Kan du redogöra närmare för varför just Castrol SLX 0W30 (som BMW rekomenderar till 540 - 93) är så mycket bättre än alla andra oljor med samma API och LL klassning? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
MickeSthlm: Jag har kört senaste 6000-7000 milen på biltema helsyntet API SL; ACEA A3B3 5w- 40. En alldeles utmärkt olja! Klassningen är suverän och oavsett vad folk säger om "biltema=skit" och bla bla. Så kan du köra på den olja med din bil. Kvalitetsklassningen är ju universel och gäller för alla oljor oavsett Castrol eller Biltema. Min motor har nu gått snart 32000mil. Å går som en klocka. Har kört hundratals mil på autobahn och alper och allmän hårdkörning senaste åren. Så om Biltemas olja vore dålig borde min motor ha skurit eller åtminstone börjat gå dåligt vid det här laget. mvh |
|
|
En annan fördel med Biltemas helsyntet är att den förutom i 5W/40-viskositet också finns som 5W/50 för lite tuffare tag till samma låga pris! ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Stort TACK alla för era svar...... |
|
|
Ack, denna eviga BILTEMA-diskussion! Min 3.0S har väl inte gått med BILTEMA-olja och BILTEMA-filter i hela sitt liv men väldigt många mil i alla fall. Så många att jag har fullt förtroende för både BILTEMA:s oljor och filter. Hittills 68.000 mil och still going (förvånansvärt) strong! Per L |
|
|
Mugge Hade deras olja vart bättre så hade väl bilföretagen rekomenderat den? |
|
|
Switte: I en idealisk värld kanske dom hade gjort det.. Men idag är det nog så att alla vill tjäna pengar och har man sammarbete med någon så rekommenderar man den tillverkaren i första hand.. Men det betyder inte att Castrol är bäst bara för att BMW samarbetar/gör affärer/kliar varandras ryggar, snarare att det var kanske i förhållande billigast att ro hem affärerna med dem..? Observera att de har är min personliga uppfattning som man kan fundera på innan man bajsar pengar.. Jag själv kör med Valvoline synpower 5-40 (som också är long life -98 godkänd). Men jag ser inget fel i biltemas olja, speciellt inte i en motor som designades på 70-talet.. |
|
|
Switte: Min fråga rörde sig inte om biltema. du sade att det bara är Castrol som duger. jag påstår att alla oljor med rätt kvalitetsklassning oavsett märke duger aledelles utmärkt. min fråga lyder: Kan du redogöra närmare för varför just Castrol SLX 0W30 (som BMW rekomenderar till 540 - 93) är så mycket bättre än alla andra oljor med samma API och LL klassning? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Switte: Bilföretagen har avtal o sponsorgrejer med alla möjliga diverse oljebolag. Dom rekommenderar det dom får mest avkastning på. Men olja är ju så pass finurligt att det har ett världsomspännande kvalitetsklassningssystem. Bara att gå på det. Enkelt! |
|
Alter Schwede |
Hoppas det är fler än jag som minns att BMW (innan samarbetet med Castrol), bara hade Mobil på hyllan. Skulle till exempel du Switte..tycka att Castrol är skit bara för att inte BMW sålde det då? Vakna! |
|
BMW rekommenderar ju redan Biltemas helsyntetiska olja, eller? Dvs Biltema är ju "bara" ett varumärke, ingen oljetillverkare, det kan mycket väl vara så att det är samma produkt i förpackningen. Nu är det klart inte säkert att det är just Castrol i Biltemas förpackningar just nu, men det skulle ju mycket väl kunna varit så eller hur? Nu kommer säkert många inlägg om vilken som ÄR tillverkaren.. jag har en kompis som har en kusin vars brorsa jobbar på Biltema .....) FP |
|
|
Plattan i mattan år efter år genom Tyskland...På Biltema olja tusentals mil hela tiden..Motorn som ny på den oljan. Skulle aldrig fallit mig in att betala 5ggr så mycket för oljan till en bil som inte har Formel 1 motor! Biltemas olja duger mer än väl! |
|
|
Är inte detta bevis nog för att Biltemas olja ÄR bra ?? Tycker det borde bli ett slut snart på dessa eviga diskussioner om biltema är skit eller inte. Helt uppenbarligen kan det inte vara skit eftersom dom har näst högsta klassningen + att så många har kört tusentals mil utan några problem. Hade vart kul att se någon som kunde hänvisa till ett haveri som dom VET beror på biltemas olja någon gång, och då inte "min mek sade att det nog är biltemas olja, för vi kör med Castrol här och det har aldrig blivit nåt haveri". Finns det någon seriös referens till detta eller ??? MvH Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.