AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.809

Är lågpassfilter/högpassfilter samma som delningsfilter?

Sida 3 av 3
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Folke, du skrev :
Om man har ett 4-kanaligt steg så kan man ju brygga till två kanaler och köra varsin spole, då bör man få ut max på alla vis om allting kopplas rätt och i fas osv.

Om varken steget eller basen tar skada av det så köra jag så!

Någon som har motsättningar? ;D
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tror att det då är viktigt att båda kanalerna matas med exakt samma signal och att gainen står exakt lika så båda spolarna får lika matning
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Eftersom jag inte har tittat närmere på något steg.
Det är väll inte svårt att ställa in?

Jag blir lite snurrig av alla andra förslag av kopplingar men det är kul att tråden har blivigt ganska lång ;D.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag förstår att det blir snurrigt , jag har själv aldrig kopplat in en bas på det sättet dvs en (mono) kanal per talspole så jag vet inte hur det funkar , det låter ju dock som om Folke gjort det så det e nog lugnt.
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Man vill ju inte att något ska gå sönder helt enkelt.
Allt under förutsättning att steget har fyra kanaler och båda paren går att bryggkoppla, att båda har lågpassfilter osv. Alla steg har inte detta, många är ju endast tvåkanaliga osv, då blir det till att antingen köra en kanal på varje talspole och mata båda ingångarna med signal, eller brygga steget och serie eller parallellkoppla talspolarna.
Tar man det lugnt och följer manualer och anvisningar så är det inga problem, kan ju vara värre om man saknar dessa förstås.

FP
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Men kan man inte brygga en kanala och köra på båda talspolarna?
Ni kanske har diskutera detta flera gånger nu men håller det inte, ja/nej?
Går det inte bra, ja/nej?
Jepp, det är just vad som diskuterats. Om det håller eller inte beror ju på stegets stabilitet, om strömförsörjningen i bilen är stabil och bra, hur högtalarens impedanskurva förhåller sig mm, samt om man parallellar spolarna till 2 ohm eller seriekopplar till 8 ohm. Omöjligt att svara strikt ja eller nej på, vi kommer nog inte så mycket längre här.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.