AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.812

Är lågpassfilter/högpassfilter samma som delningsfilter?

Sida 1 av 3
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Är lågpassfilter/högpassfilter samma som delningsfilter?

Funderar på att köpa detta slutsteg : mac Z 2200
Finns på: Länk

Någon som orkar kolla om det är prisvärt och bra i övrigt?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är lågpassfilter/högpassfilter samma som delningsfilter? Ja. Lågpassfiltret använder du för bastonerna och högpassfiltret för övre frekvenserna.
Har själv inte lyssnat men jag har för mig att Mac har fått OK omdömen i tidningstester.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är nog värt pengarna men att det inte är stabilt under 4 Ohm mono säger väl att det inte är särskilt kraftfullt?
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Anade att det var det.

Inte en aning, vad är skillnaden på 2 & 4 ohm ?
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Det står ju att det inte är stabilt under 4 ohm mono men vad menas med det? alltså mono är ju om man har en högtalare.

Förklaring till en nybörjare tack! :D
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om du t.ex har en 4-ohms bas så kan du inte köra den i mono på det steget för då blir det 2-oms last. Men har du 2st 4-ohms basar så kan du serie kopplad dom och köra i mono , lasten blir då 4-ohm.
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Men det är en Cerwin-Vega på 4 ohm jag hade tänkt att driva.
Vad ska jag göra då?

Det spelar ingen roll om jag köper "samma" steg fast med 4 kanaler?
(hitta en beg som är som ny :])
du kan visst ha en 4 ohms krets i mono. dom anger ju inte va steget känner av när du kopplar in en högtalare. dom anger ju va du minst kan ha på högtalaren.

jag har alltid kört mina steg i 4 ohm i mono, å dom har hållit hur bra som hellst. hade ett jbl gts150 förut som ja körde 1 ohm på tillsammans med en cerwin xl12 d, det gick sönder till slut men det höll nästan ett år, å då snäll spela inte ja direkt, sen hur hög distorition det va törs ja inte tänka på...:)
koppla in en högtalare du, om du ändå är osäker prata me nårdik så talar dom om för dig åxå att det går bra med en högtalare på 4 ohm till det steget...
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Lättast är nog att ringa och fråga dem som säljer. Men tack ändå.
fö, kan ja tala om att i tjejens bil har ja monterat ett billigare mac steg som driver EN kenwood bas på 4ohm å det går hur bra som hellst. inhandlat på samma butik du refererade till i ditt första inlägg STUCK.
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Ringde och snacka med en på Nårdik och han sa att det inte är några problem med en 4 ohms bas.
precis...
För att komplicera till det ytterliggare: Man bör känna till att högtalare inte utgör en resistiv last på t.ex 2 eller 4 ohm som är konstant. Beroende på typ av element, typ av låda , filter och andra egenskaper åker impedansen berg och dalbana under spelning vid olika frekvenser, en 4 ohms högtalare kan lätt dyka under 2 ohm i värsta fall och motsvarande gäller för t.ex två parallellkopplade element eller talspolar. Även om stärkaren sägs klara av t.ex 2 ohm så kan den få kämpa med lägre impedans (och högre) med ev. tillhörande bieffekter och risk för haveri.
Att bara läsa datablad kan ibland ge felaktig uppfattning om förhållandena, likaså att ge generella löfte om att klara t.ex en 4 ohms högtalare.
För att vara säker bör man ta upp en impedanskurva över det aktuella frekvensområdet på den färdiga högtalarinstallationen i bilen, detta görs nog rätt sällan. Obs att databladet för det enskilda högtalarelementet säger mycket lite om detta, men det är väl oftast detta plus tillverkarens lovord som får ligga till grund för många köp och bedömningar. Kanske även hur snygga elementen är att titta på....)
Detta inte sagt för att misstänkliggöra nån speciell tillverkare, men kan ibland förklara varför element och slutsteg går sönder, trots att det kan tyckas finnas marginaler.

FP
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Det är nog så att man tror att ljud i bilen är en simpel grej men i själva verket en hel vetenskap.

Vad ska jag då göra för att förebygga eller förhindra att steget eller basen går sönder de närmsta 10 åren? ;D
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Brown: Alla steg ser en last på 2-ohm när man mono kopplar dom med en 4-ohms högtalare , men det är mkt möjligt att det går bra att köra även detta steg i 2-ohm men hur länge och hur bra låter det? Kan ochså vara så att dom varit blyga med specifikationerna men jag tror ej det. Vissa steg ger tom mindre effekt när du lastar ned dem.
Visa användare
92
vanosomsanåt
M5 touring turbo -92
Hewi: Brown förstår nog mer än du begriper...Om man går efter ditt resonemang (som du faktiskt har rätt tekniskt i) skulle nästan inga steg i de lägre prisklasserna kunna driva en 4-ohms bas...skrattretande.
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Men som jag skrev tidigare:
Vad ska jag då göra för att förebygga eller förhindra att steget eller basen går sönder de närmsta 10 åren? ;D
Visa användare
92
vanosomsanåt
M5 touring turbo -92
Men du har väl fått svar av nårdik karl?! Koppla in och spela full volym, går det sönder får du ju ut på garantin som borde vara 2 år eller? Det kan ju vara värt att ha ett subsonic filter inkopplat vid 30 hz ca. Eller/och bygga en konjugatlänk för att undvika impedanssvaj.
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Men jag ska köpa steget beg av en kille som bara har använt det ett litet tag. Han köpte den från nårdik men jag vet ej när och gäller garantin om man säljer det vidare?

Sen kostar den 2500 på nardik och jag ska försöka få ner den till 1800. Är det vettigt? han säger att han i princip bara har kolla så den fungerar och inte använt den nå mer.
Hewi, ja vet att om du har en krets på 4ohm bryggat känner steget 2ohm... men läser du en manual till ett steg så ser du snart att att dom anger vad lägsta ohm talet på högtalaren ska vara... å inte vad steget känner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.