|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Högtalaren är ju på 4 ohm i alla lägen (+/- det jag skrev ovan), det som händer när man bryggkopplar ett steg är följande: Spänningssvinget ut från förstärkeren fördubblas, och om alla delar hänger med skulle effekten teoretiskt fyrdubblas. Även strömmarna i de olika komponenterna stiger kraftigt och i verkligheten ställer detta stora krav på utrustningen, från bilens elnät, batteri, generator osv och hela vägen ut genom slutsteget genom högtalaren talspole. I realiteten brukar man därför "önska" att man bara lastar ett bryggkopplat steg med lite högre impedanser än vid vanlig stereokoppling, man brukar nöja sig med dubbla uteffekten istf den fyrdubbla. Nu pratar vi om verkliga long-term effekter, inte korta toppar osv där man ev. kan dra nytta av kondensatorer osv. Riktig musik, inga korta burstar, gärna uppmätning enl. gängse normer, det är först då som stegen får visa sin kapacitet. FP |
|
| Som jag skrev så går det givetvis att köra i 2-ohm , men hur bra? Det går säker att köra i 1-ohm också men det finns nog ett skäl till varför man anger en viss specifikation. | |
| Dessutom så i instruktionsböckerna så skriver dom mkt riktigt i inkopplings schemat vad lämplig impedans bör vara på högtalaren men knappast i stegets specifikationer. | |
|
Så här står det t.ex i min instruktionsbok:DLS A3 is 1 ohm stable. This means that you can connect two 4 ohm subwoofers in parallel without damaging the amplifier. Two 4 ohm subwoofers connected in parallel results in a 2 ohm load which the amplifier sees as a 1 ohm load. Ganska glasklart tycker jag(i specifikationerna på steget står 1-ohm stabil). |
|
|
Kan man inte ändra ohmen på högtalaren beroende på hur man kopplar in den? |
|
| Inte på en 4-ohms högtalare med enkel talspole. Sen vet jag inte om man kan koppla på ett motstånd i serie eller parallell för att ändra motståndet på en sådan högtalare. Om jag vore dig skulle jag försöka att få loss steget för mindre änn 1800kr då det nytt kostar 1995kr hos nårdik säg kanske 1200kr och testa det med din bas och om du inte e nöjd så säljer du vidare steget bara. | |
|
Basen är min brors och han sa idag att den har dubbla talspolar. Går det då att ändra när man har dubbla? Den jag nu har hitta är 4-kanals och kostar 2500 på Nårdik (som jag tänkter ge 1800 för), inte den jag har nämt tidigare som är 2-kanals. |
|
| Ja med dubbla talspolar går det att ändra , måste dock veta ohm-talet på spolarna(2X4-ohm eller 2X2 ohm). | |
| mm ja håller helt med dig Hewi, å mac steget va ju 2ohm stabilt i stereo så därför kan man ha en 4ohms bas bryggat... angående basen STUCK, om det är två 4ohm spolar kör du på en spole bara, alternativt köpa en till likadan bas å serie/paralell koppla spolarna så får du 4ohm. | |
| va är det för cerwin bas? | |
| 2ohm i stereo men 4ohm mono , jag skulle ha seriekopplat spolarna och mono kopplat steget alternativt kört på en spole som brown föreslår , men tänk på att lådvolymerna kan skilja ganska mkt beroende på hur du kopplar spolarna. | |
|
Det är en: Cerwin-Vega 12" Subwoofer V-max Länk |
|
| Den har 2X4-ohms talspolar men jag hittar inget om lådvolymer på deras hemsida(Cervin Vegas).På danmobility står ju inte om lådvolymer och specifikation gäller serie,parallell eller enkel talspole koppling. | |
|
Jag är inte med på riktigt hur lådans volym påverkas av om man kör serie eller parallellkoppling av dubbelspole? Att bara köra på ena spolen är väl ingen hit, men beror lite på hur de är lindade. Varför alltid sträva efter lägsta möjliga impedanser med tillhörande problem? Jag hade lagt spolarna i serie och kört på den säkra sidan. FP |
|
|
När man kör på en spole, blir det inte att man får ut sämre effekt? När man mono kopplar steget då menas det att man har bryggkoppat? Kan man inte bara bryggkoppla steget och köra på 4-ohm (båda spolarna om det är samma sak?) ? |
|
|
Beror lite på hur spolarna är placerade på stommen, om de är lindade över varandra eller ligger efter varandra. I det senare fallet och om man bara kör på ena så riskerar man olinjäritet och att den kan hamna utanför magnetfältet i ena ändläget. Givetvis blir effekten lägre om man bara kör på ena halvan. Parallellar man båda 4 ohmsspolarna blir totalimpedansen 2 ohm, steget måste jobba med höga strömmar osv, ger teretiskt högsta effekten. Vid seriekoppling blir det 8 ohm, steget jobbar lättare men effekten blir lägre (fortfarande teoretiskt). Om man har ett 4-kanaligt steg så kan man ju brygga till två kanaler och köra varsin spole, då bör man få ut max på alla vis om allting kopplas rätt och i fas osv. FP |
|
| Högtalarens värden/egenskaper ändrar sig beroende på hur talspolarna är kopplade därav blir lådvolymerna också olika. | |
Robsarve |
Lådvolymen är vanligen densamma oavsett om man har serie eller paralellkoppling. Det finns tricks där man ansluter bara ena spolen och justerar Qes-värdet med olika motstånd på den andra, men det är lite som att köra en 750 med bara sex cylindrar. Det påverkar dock lådvolymerna stort. tycker Erik |
| På mina DLS basar varierar iallefall lådvolymen beroende på koppling av talspolarna t.ex så skall dom med parallell kopplade talspolar ha 21.75 lit sluten låda och med en inkopplad talspole 32 liter sluten låda och till basreflex låda rekommenderas serie kopplade talspolar. | |
Robsarve |
Japp 22 liter med båda spolarna inkopplade (paralellt eller serie) En spole = Högre Q = Större låda. tycker Erik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.