AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.470

Vad är bra vinterdäck till BMW 330d 00:a i norrlandsklimat

Sida 1 av 2
Har endast haft min BMW 330d 00:a sen början av den här sommaren....

Nu närmar sig vintern och vad ska jag ha för vinterdäck!?

Tänkte sätta dem på BMW Orginalfälg 17"

Förslag från någon som har erfarenhet, vill ju inte tappa fästet allt för lätt.

Tacksam för svar!

Mvh Sixter
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Gislaved Nord Frost 3 skulle vara mitt val, ganska billiga om man jämför med Nokia Hakka 4.

Mvh
Dom nya michelin ska visst vara riktigt bra bättre än hakka.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har Nokian Hakkapeliitta 4 till min 1-serie (dock inte 17" utan 205/55-16).
Helt oslagbara däck, dom går både bekvämt och stadigt, och har ett förbluffande bra grepp både på snö och is. Rekommenderas varmt!

/// Gunnar E.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
kör själv med Nordfrost 3, de bästa vinterdäck jag kört på, inga överraskningar i fråga om när det släpper... utmärkta slaskegenskaper oxå... Nästan precis lika bra som Hakka 4 men billigare!!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Har Michelin någonsin gjort bra vinterdäck förresten!?!?!?

// Erik

----
Tydligen nu trodde det inte själv men alla gubbarna på däckfirman körde på dom. Var visst bättre än hakka.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Michelin Ivalo måste vara dom absolut sämsta vinterdäcken någonsin (kanske lite överdrivet). Men dom medför ett Otroligt vägbuller och har riktigt dåligt fäste på lös snö. (testat på Volvo V40)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
E3
1.828
E36
USA bilar
NF3 har haft vissa problem med att dubben vill släppa efter en säsong, i övrigt bra, Hakka 4 är kanon likaså GoodYear UG 500

Michelin har visst något nytt vinterdäck till denna säsong, så hur däckkillarna kan rekommendera det är ju skumt? Men Ivalo har ju funnits i ett antal år.. så det är ju inte nytt
Och jo, Mich. har gjort bra v-däck, när deras gamla M+S200 kom, var det det allra bästa som fanns att få.. men det var då det..
E36: Stämmer det var det nya dom menar, ägaren till firman har varit och provat dom i sommar var visst kanon.
E3
1.828
E36
USA bilar
Testat vinterdäck i somras??
våras skulle det stå.
Jag körde på Goodyears ultragrip 500 (tror jag dom heter) i vintras och dom fungerade kanon.
E3
1.828
E36
USA bilar
Javisst, GoodYears UG500 eller Hakka 4 skulle jag satsa på
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vad gäller eventuella däckfirmors rekommendationer tycker jag inte ni skall lägga för stor vikt vid detta. De säger bara att just de däck de har bäst marginal på är det bästa.
Köp Teknikens Värld och Auto motor und sport när de får ut sina nummer. Ta sen något av de bästa däcken.
E3
1.828
E36
USA bilar
Hakka4 och UG 500 är mina egna rekommendationer och erfarenheter, vad gäller däcktester tillhör jag de som gärna läser de, men ändå tar de med en nypa salt. Eftersom det har hänt att samma däck har fått helt olika bedömningar beroende på vilken blaska som testat de
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
min erfarenhet av vinterdäcken och deras tester i tidningar är att det sämsta dubbdäcket är ungefär lika bra (eller dåligt) som det bästa friktionsdäcket. Skillnaden mellan 1:a och 2:a pristagaren i vinterdäckstesten brukar vara marginell och att man lika gärna kan köpa det som är billigast av de två. Brukar ju även skilja från år till år. Hakka 4 och NF3 kommer säkert att vara med i år och även nästa år och mest troligt så kommer de ligga i den absoluta toppen... Tror att man som privatperson aldrig kommer att uppleva någon skillnad förutom hur fort däcket slits om man prövar olika märken.. Har hållt mig till Gislaved i 5 år och kommer troligtvis att fortsätta med det!! :)

// Erik

----
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Har då kört nu en säsong på NF3 å e rätt nöjd med själva snöegenskaperna men däremot tycker ja dom e för jäkla mjuka i sidled. Och dom lever ju om som sjutton inne i bilen. Michelin Ivalo 2 är riktit bra vinterdäck, iallafall på en framhjulsdriven bil. Där e dom klockrena. Kan dock inte svara för en bmw då.

- Smakar det så kostar det, tyvärr! -
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tycker också att NF3 var väldigt läskiga att åka med på asfalt, då också i sidled. Testade dock med en Opel Astra -95 så jag vet inte hur dom är på en BMW med 17".

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag kör på Hakka4. Fungerar utmärkt. Alla dubben sitter kvar efter två säsonger.

//Player
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Dubbdäck: Gislaved Nordfrost, Nokian Hakkapeliitta 4
Odubbade: Gislaved Softfrost

Kör vår E39 på Softfrost, vilket fungerar utmärkt.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.