AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.568

Frågor om M5

Sida 2 av 2
Om jag har förstått det här rätt kan man säga följande:
En lambda-sond ger ut i ett värde som är 0.1-1.0 volt där 0.5 volt är lambda 1.0. Man måste också förstå att en lambda-sond aldrig ger ut 0.5 volt, den kommer skifta snabbt från ytterlighet till ytterlighet dvs 0.1 eller 1.0 volt där 0.1 är magert och 1.0 fett. Du kan mäta detta med ett analogt instrument (visare) om du hittar ett lämpligt ställe att sätta instrumentet.
Om värdet konstant ligger nära 0.1 eller nära 1.0 under körning med uppvärmd motor kan man nog anta att det är något fel på lambda-sondssignalen.
Lambda-sonden kommer visa närmare 1.0 volt när den ligger är i luft.
Det finns ju också lambda-mätare att köpa för rätt rimliga pengar.

Lycka till

Bo Eliasson
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Okej, tack för den utförliga beskrivninge.
Jag kollade på mekonomen på lamda-sonder. och det finns två st. en universal för 500kr billigare än den andra. vad kan skillnaden vara?

Erik
Jag tror att den dyrare är uppvärmd och den andra är inte uppvärmd.
Lambda-sonden fungerar bäst vid en specifik temperatur och ju fortare den kommer upp till den temperaturen desto fortare mäter den rätt värden och det blir renare miljö så den har ett litet inbyggt element. Om sonden sitter långt ifrån avgasventilerna (>30-40 cm ? ) brukar det sitta en uppvärmd sensor. Den uppvärmda brukar ha tre eller fyra sladdar och den ouppvärmda endast en sladd.

Bo Eliasson
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Okej, det kollar jag upp imorgon!
Men kan tomgången bli sämre om lamda sonden är dålig? Jobbigt det där med tomgången..

Tack för hjälpen.

Erik
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Jag aktiverar denna tråd igen pga nya upptäkter. Det är så att jag har hittat en tempmätare och en liten box i motorutrymmet vid luftbruken som jag vill veta vad det är.
Och skulle även villja veta vad den slangen som går till stötdämparen är till för?

Vet tyvär inte hur man gör för att lägga in direktlänkar så ni får klippa och klistra.

Stöttämparen:
Länk

Mätare och låda:
Länk

Lådan:
Länk
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Länkarna fungerade visst som dom skulle.
Men jag kom och tänka på en sak till. mina framsäten är slitna.. vad kan det kosta att klä om hur en skräddare? Eller vart går det att få tag i nytt skinn?

Mvh Erik
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Ska du ha skinn så tror jag det kostar runt 20 tusen ...

Jag skulle klä om inredningen i min delta integrale i helskinn....
Dock fusk-skinn på baksidan av stolarna ..
Fick ett pris på framsäten+baksäten+dörrsidor på 15 tusen svart ..

Men den bilen är ju något mindre innuti än en M5a =)

MVH

Alexander
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Mjo. jag misstänkte det. det är ju ingen höjdare! Jag får väl titta ifall det är någon mot förmodan som ska sälja sina stolar och kolla på skroten..

Erik
Ska nog inte vara några problem , tycker man ser inredningar i skinn till salu i tid och otid, det går nog sönder en massa m5:or på så vis att inredningen blir det bäst bevarade :)

Det blir alltid sämre innan det blir bättre
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Beror ju på om man nöjer sig med ett begagnat skinn eller om man vill ha helt nytt skinn förståss...
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Hittade skinn på bildelsbasen idag :)
Det är inte samma färg dock, så jag vet inte hur jag ska göra. jag har biege och det på skroten ljus gråt (Silber leder, stavning?)
Funderar på att byta ut stolarna och sätet i bak också..

Erik
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Ja antingen det eller också så väntar du tills en svart skinninredning dyker upp =)

Det står ju en del m5or runt om på våra skrotar.. har hittat en del delar till min bil men tyvär så är det oftast hutlösa priset på delarna just till specifika bilar (typ m5)

MVH

Alex
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Jo jag vet. varöf svart? :S
Jo det gör ju det. men dom flesta är urplockade på dom "vanligaste" sakerna. jo det brukar ju vara det.. men jag tycker priset jag fick var överkomligt (6000kr för allt)
Att klä om kostade 7500kr per stol. så det blir nog stol byte :)

Mvh Erik
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Är det nått som är bra med din M5a ??? Verkar bara krångla och leva jävel=)

Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Den går bra i motor och låda :D
Nä men nu böjar allt bli bra! känns rätt skönt faktist!

Erik
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
markkus:

Så tomgången skall alltså vara så hög som 900 +- 50 rpm? Jag har varit lite orolig för att min har varit för hög....
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Hej igen. har ni köppt ny inredning. det är en sak jag undrar över.. Jag köpte ett m-tech baksäte och har "problem" med mittarmstödet.
Det är ju utfällbart och åker ut automatiskt när man trycker på knappen.
Men problemet är att mitt åker ut hela tiden, låsningarna som sitter under för att hålla fast "lådan" har ingen stans att fästa. hmm svårt att förklara :S
Hoppas någon förstår och kan hjälpa mig.

Erik
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Är det ingen här som har ett M-tech baksäte?

Erik
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
tja, är skinnet slitet så att du har hål eller är bara färgen i skinnet nött? Om det bara är färgen så kan jag rekomendera att köpa en flaska med färg på mio som är till för att färga skinn. Gjorde det i en m5:a som jag hade och det blev som nytt och färgen höll i ca 2månader innan det var dags att färga det igen.
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
aha Okej! kan ju vara bra att veta.. men mina gammla framstolar var helt slut. det var sprickor helt igenom skinnet.. så det gick inte att rädda..

Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.