AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.570

Frågor om M5

Sida 1 av 2
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Jag har nyligen inskaffat en M5a -91 och har råkat ut för punktering på höger bakdäck.
Och medans det är inlämnat så kör jag på reservhjulet.
Det skilljer 0,1% i rullomkrets på bakhjulen.
Kan det vara någon fara? Sliter det mycket på diffen om man kör så någon vecka eller ska det inte vara några problem?

Nu till nästa fråga.
Hur höjer man tomgången på den? går det?
Den ligger lite lågt. ungefär 550 rpm nu, och den borde ligga på 750 vad jag vet.

Jag har även varigt med om att bilen "dött" när jag trampat in kopplingen.
Svårt att förklara, men när jag kört på ganska hårt och kommer tex till en stop skyllt och trycker in kopplingen och bromsar så upptäcker jag att motorn stannat när jag står framme vid skyllten villket är ett litet irritations moment.

Och sisst men inte minst.
Det kommer knallar ur avgassystemet när jag motor bromsar
(låter som svaga fögasarsmällar).
Det är 3" avgassystem och öppet luftfilter på den annars orginal. Finns det något slags flamskydd i orginal avgassystemet som gör att "knallarna" inte hörs eller är det ett täcken på att lambda sonden är dålig?

Det blev mycket på en gång nu.
Hoppas någon orkar svara på detta ändå. :)

Mvh Erik

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Diffen tror jag inte har några probloem med den lilla skillnaden, är ju ingen 4x4, för dom är ju väldigt känsliga.

Tomgången ska snarare ligga på 900 +/-50rpm, ett problem kan vara att en vakuum-slang har lossnat från plenumkammarens insugslängd-reglage (puh...), då får dom en riktigt dålig tomgång. Kan kollas lätt genom att se hur armen rör sig när du startar bilen, står den helt still så har du problemet där. Jag skulle inte köra bilen med så låg tomgång, särskilt inte om du har original kamkedjesträckare, kedjan kan kugga om vid låga varv och dålig sträckare = dyrt.

Även med original avgas kan de små-bluddra lite vid motorbroms, men det ska inte smälla.
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Kolla så att motorn inte drar tjuvluft nånstans, tex så kan gummibälgen till insuget ha spruckit.
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Okej. skönt att diffen klarar sig iaf.
Och vart sitter plenumkammarens insugslängd-reglage?
Menar du armen som sitter vi insuget som rör sig vid gas pådrag?

Har inte lärt mig så mycket om denna bil och motor, Än så länge.

jugga:
Insugsröret är helt o frächt. så det är nog inte det.
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Jo jag kom och tänka på en sak.
Om den tar tjuvluft så stiger väl tomgången? är det inte så?
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Tackar för det. var på G med det idag, men upptäckte att 2! av det 3 skruvarna inte gick att få upp :(
Jag får ta fram porren i helgen.
"Hoppas" jag hittar något där!

Erik
fjamsetramsa
Hur går det??
Ett öppet sportluftfilter kan sabba tomgången + bilens gång ngt fruktansvärt med..
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Jag har fått upp det och bytte fördelarlocket idag. "pinnarna" var oxiderade och var urgröpta eller vad man ska kalla det. så jag bytte både fördelarlock och rotorn.
men utan något större resultat tyvär.
dock upptäkte jag en sak som blev sämre, den hackar till sig mellan 1-2000 varv. sen går den bra.
Misstänkter tändstifft eller kan det vara något annat?

Sen har jag en liten fundering, Det går en sladd till 3ans tännkabel till en "låda" som sitter brevid fördelaren. vad har de kabeln för funktion?

Någon som kan rekomendera någon tändstifts hyllsa som fungerar?
Jag har tyvär inte lyckats så bra med dom hylsorna jag hade.. det är ju en bit ner till stifften.

Tack på förhand.
//Erik
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Kom och tänka på en sak till.
Kan det vara så att lambda sonden är dålig?

Är det någon annan här som har ett öppet luftfilter? isf hur blev era bilar efter byte?

/Erik

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
En kompis till mig satte på öppet filter på sin M5 3,8 och tappade 18 hk (uppmätt).

//Schnitzer

Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
aha aj då..
Jag har ingen orginal burk. misstänker att det är en speciel för M5an, det är väl bara att åka till bmw om man vill ha en orginal burk, eller?
Visa användare
78
into
M5 -95
WB_M5>>> Ett litet tips om tändstifts byte... Lossa på tändstifen som vanligt med en hylsa och förlängare. Ta sedan en stump gummi slang i lämplig storlek typ 12 mm invändigt eller nått sånt, typ soppa slang, och tryck på den över tändstiftet och gänga dän den sista biten för hand, å sen är de bara å lyfta upp dom där nerifrån... =) Sen vid montring gör du likadant fast i omvänd ordning... Lycka till....
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Okej, tack för tippset! :)
Nu gäller det bara att få tag i ett bra spärrkaft och förlängare.
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
En fråga till Schnitzer.

När ni eller han monterade det öppnla filtret, gjorde ni skilje vägg och sådant då? eller satt ni det där istället för orginal luftburken?
Det blir ju tok mycket varmluft om man inte använder någon slags skiljevägg eller låda till fliltret.

/Erik
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
WB_M5:

Det var en skiljevägg som var för, för att slippa varmluften. Förlorade ändå 18 hk. Mättes upp både före och efter. För tappade han hk så ville han lämna tillbaka det öppna filtret och säljaren gick med på det.

//Schnitzer

Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
VB_M5:
Du undrade vad den sladden från tänkabeln går till, den går till ett kontaktstycke som sitter under det locket bredvid fördelaren.
Den signalen änvänds vid diagnosavläsning och har alltså ingen betydelse om den finns eller ej vid körning.

MVH
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
aha okej. men vad beror det på? alltså att man tappar effekt på det? Det borde inte göra en sådan stor skillnad tycker jag iaf.

aha okej. villken tur för mig! :)
Vad använder bilen den diagnosen till då? bara registrering eller?

tack för svaraen :)

/Erik
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Nu är tändstift bytta och bilen går bättre och drar mindre bensin :)
Men problemet med tomgången kvarstår.den ligger vid 600 hela tiden. Det är inte så att den hoppar eller så utan bara är låg.
Någon som vet va det kan vara?

/Erik
Kolla att du inte har en läcka långt fram på avgassystemet. Om man har det kan man få avgasknallar. Om läckan är före lambda-sonden kan den lämna fel värde till ECU'n.

Bo Eliasson
Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Okej, tack för tippset ska kolla upp det. kan man kolla på något sätt att Lambda-sonden är ok? Mäta upp den på något sätt?

//Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.